استاندار کرمان: سمن‌ها به کمک طرح‌های حفاظت از منابع طبیعی بیایند

کرمان – فت فتو – استاندار کرمان با مهم ارزیابی کردن فعالیت های آبخیزداری بر گسترش طرح های درختکاری و حفظ منابع آب با مشارکت سمن ها تاکید کرد.  به گزارش فت فتو، علی زینی وند در نخستین روز از هفته منابع طبیعی و روز درختکاری به شرایط اقلیمی خاص این استان اشاره کرد و از […]

کرمان – فت فتو – استاندار کرمان با مهم ارزیابی کردن فعالیت های آبخیزداری بر گسترش طرح های درختکاری و حفظ منابع آب با مشارکت سمن ها تاکید کرد. 

به گزارش فت فتو، علی زینی وند در نخستین روز از هفته منابع طبیعی و روز درختکاری به شرایط اقلیمی خاص این استان اشاره کرد و از تجارب موفق در رسیدگی به حوزه منابع طبیعی این خطه نام برد. 
وی عنوان کرد: رویکرد مدیریتی استان کرمان و کشور بر توسعه متوازن است و هرگونه اقدامی باید با رعایت اصول منابع طبیعی و محیط زیست صورت گیرد. 
استاندار کرمان اجرای طرح‌های آبخیزداری، آبخوان‌داری و مهار سیلاب‌ها را برای جلوگیری از تخریب طبیعت یادآور شد و گفت: روان‌آبها و سیلاب‌ها در صورت مهار، برای مناطق کویری بسیار ارزشمند هستند و علاوه بر تغذیه سفره های زیرزمینی موجب بیابان‌زدایی می شود. 
زینی‌وند بیان کرد: کشت درخت‌های سازگار با اقلیم استان کرمان، بخش عمده ای از بیابان ها را مهار و ریزگردها را کم می‌کند.
وی تصریح کرد: با رعایت اصول مورد توجه منابع طبیعی و محیط زیست در توسعه، امیدواریم استان کویری کم آب کرمان بتواند هرگونه طرح را با پیوست های منابع طبیعی و محیط زیست دنبال کند. 
استاندار کرمان از وقوع سیلاب و خسارت به کشاورزی، مسکن و زیرساخت های این استان نام برد و ادامه داد: این خسارت ها محصول دستکاری عامدانه یا ندانسته ما در طبیعت است. 
زینی‌وند به لزوم کاهش برداشت از آبهای زیرزمینی، کنترل سیلاب‌ها و بارش ها، تقویت سفره ها و جلوگیری از فرونشست ها تاکید کرد و از سمن ها و فعالان محیط زیست و فضای مجازی خواست تا بر گسترش طرح های درختکاری و حفظ منابع آب را دنبال کنند. 
به گفته مدیرکل منابع طبیعی کرمان، بیش از ۱۳ میلیون هکتار اراضی شمال این استان تحت پوشش منابع طبیعی است که تا شهریور ماه آینده به صورت ۱۰۰ درصد سند کاداستر آنها ثبت می گردد. 
مهدی رجبی زاده افزود: تنها منبع آبی در اختیار ما، بارش های سالانه است که باید آنها را مدیریت کرده و به سفره های زیرزمینی نفوذ دهیم.
وی ادامه داد: حدود ۵۰۰ میلیون مترمکعب روان آب در این استان مدیریت شده که ۲۱۰ میلیون مترمکعب آن به سفره های زیرزمینی می‌رود. 
رجبی زاده عنوان کرد: ۱۷۰ میلیارد تومان پروژه مالچ پاشی در استان کرمان داریم و سه هزار کیلومتر تله های رسوبی در راستای بیابان زدایی ایجاد شده است. 
استاندار کرمان امروز با همراهی معاونان، مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری، فرماندار کرمان و تعدادی از مدیران و اصحاب رسانه در مجموعه رشیدفرخی، نهال غرس کرد. 




استاندار کرمان: سمن‌ها به کمک طرح‌های حفاظت از منابع طبیعی بیایند

منبع: ایرنـا
? استاندار کرمان: سمن‌ها به کمک طرح‌های حفاظت از منابع طبیعی بیایند