استاد حوزه علمیه کرمان: انقلاب اسلامی با ارزش های غدیر زنده است

کرمان – فت فتو – استاد درس خارج فقه و اصول حوزه علمیه کرمان گفت: این انقلاب برپا مانده است زیرا ارزش غدیری باقی مانده است. آیت الله شیخ بهایی روز دوشنبه در گفت‌وگو با خبرنگار فت فتو با تبریک عیدغدیر خم به همه مسلمانان جهان افزود: غدیر خم فقط یک حادثه تاریخی نیست بلکه […]

کرمان – فت فتو – استاد درس خارج فقه و اصول حوزه علمیه کرمان گفت: این انقلاب برپا مانده است زیرا ارزش غدیری باقی مانده است.

آیت الله شیخ بهایی روز دوشنبه در گفت‌وگو با خبرنگار فت فتو با تبریک عیدغدیر خم به همه مسلمانان جهان افزود: غدیر خم فقط یک حادثه تاریخی نیست بلکه درسی برای زمان ما است.

وی اظهار داشت: غدیر، یک پیمان و تعهد است و کسی که با رهبر الهی بیعت می کند یعنی پیمان می بندد که در اطاعت از او و در رسیدن به اهدافی که او تعریف می کند از جان مایه بگذارد.

وی تصریح کرد: جامعه اسلامی ما که تحت ولایت امیرالمؤمنین (ع‌) و اهل بیت (س) است و برای این نظام ولایی؛ شهیدان فراوانی تقدیم کرده است و در روز عید غدیر پیمان خودش را با اسلام و انقلاب تجدید می کند که ما برای اهداف نبی مکرم اسلام و امیرالمومنین (ع) که همان اجرای عدالت در جامعه است از جان خود هم مایه می گذاریم.

به گفته وی برای همین است که انقلاب اسلامی برخلاف همه توطئه ها، تحریم ها، فشارها، کوتاهی ها و مشکلات اجرایی و فسادهایی که دشمنان در درون قصد براندازی آن را داشتند پا برجاست. 

استاد حوزه علمیه کرمان ادامه داد: اگرچه مردم در زمان پیغمبر به آن پیمانی که در غدیر بسته بودند وفا نکردند و این امر آسیب‌های فراوانی را به جامعه اسلامی وارد کرد اما در زمان ما مردم به این پیمان وفادار ماندند و تا وقتی که ما بر سر این پیمان باشیم مسیر ما، مسیر سعادتمندی و کمال در دنیا و آخرت خواهد بود حتی اگرچه با سختی ها و مشکلات متفاوتی همراه باشد.

آیت الله شیخ بهایی با بیان اینکه بیشترین ضربه ای که جوامع بشری در طول تاریخ متحمل شده اند از حکومت های نالایق، ضعیف، قدرت طلب و دنیا طلب بوده است گفت: پیام غدیر به همه جوامع انسانی و بشریت این است که اگر بخواهید حکومت در خدمت مردم باشد و سعادت دنیا و آخرت مردم را تامین کند باید در انتخاب حاکمیت، حاکم الهی را در نظر گرفت.

به گفته وی در بین اصحاب الهی پیغمبر افراد جهادگر و فداکار زیاد بودند اما هیچ کس با علی ابن ابیطالب قابل مقایسه نبود زیرا علمش علم الهی بود و به همه قرآن احاطه داشت و هر چه را که پیغمبر فرموده بود نوشته بود. 

وی تاکید کرد: پیام غدیر و بشریت این است که کسی که می خواهد حکومت را به دست بگیرد و جامعه را پیش ببرد باید در صفات انسانی به حضرت علی(ع) شباهت داشته باشد و بهترین افرادی که می توانند یک جامعه را به سعادت برسانند افرادی هستند که توانایی، دانایی، تخصص و شجاعت و جرأت و اقتدار داشته باشند تا بتوانند با خدای خود معامله کنند و چنین کسانی که حکومت را به دست بگیرند می توانند باعث سعادت آن جامعه شوند. 

استاد درس خارج فقه و اصول حوزه علمیه کرمان با اشاره به نگاه فراشیعی به مسئله غدیر گفت: در حقیقت غدیر یک مطلب مورد اتفاق همه مذاهب اسلامی است و وقتی همه مذاهب اسلامی حضرت علی(ع) را قبول دارند و غیر شیعیان نیز حضرت علی(ع) را به عنوان امام و خلیفه چهارم پیغمیر قبول دارند پس باید به سخنان و مرام حضرت علی (ع) همه توجه داشته باشند. 

آیت الله شیخ بهایی با تاکید بر اینکه نهج البلاغه یک کتاب شیعی نیست بلکه یک کتاب اسلامی است تصریح کرد: بسیاری از خطبه ها و سخنان حضرت علی (ع) را اهل سنت هم نقل کرده اند.

وی اضافه کرد: زمانی که دوران حکومت نزدیک به پنج ساله حضرت را بررسی می کنیم به اندازه ای مطلب است که همه جوامع حتی جوامع غیر شیعی و غیراسلامی از آن درس بگیرند هم کم نیستند کسانی که مسلمان هم نیستند اما از کتاب نهج البلاغه تعریف و تمجید می کنند کسانی که با دیدن نامه امیرالمومنین(ع) به مالک اشتر مبهوت ماندند. 

وی افزود: همچنین کسانی تلاش کردند حضرت علی (ع) را به عالم معرفی کنند که مسلمان و یا شیعه نبودند بنابراین پیام غدیر منحصر به شیعه نیست گرچه شیعه در افقی بسیار بالاتر با اعتقاد به عصمت و با ارتباط غیبی حضرت با خداوند متعال است.

استاد حوزه علمیه کرمان با بیان اینکه پیام غدیر منحصر به شیعه و اسلام نیست بلکه برای همه اقشار بشریت می تواند کار ساز باشد و چنین هم بوده است گفت‌: شاهد این مطلب کتاب ها و مقالات مفصلی بوده که توسط غیر شیعیان و غیر مسلیمن نوشته شده است.

وی ادامه داد: کسانی که هیچ دین و آیینی را قبول ندارند علی را به عنوان یک شخصیت برتر انسانی مورد تمجید و تجلیل قرار می دهند و به اندازه ای صفات در حضرت علی(ع) جامع است که برای همه بشریت می تواند درس زندگی باشد.




استاد حوزه علمیه کرمان: انقلاب اسلامی با ارزش های غدیر زنده است

منبع: ایرنـا
? استاد حوزه علمیه کرمان: انقلاب اسلامی با ارزش های غدیر زنده است