از جابه‌جایی یک روستا به دلیل فرونشست زمین تا راه حفظ آب و خاک استان کرمان

نذیر کرمان/کرمان معاون اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کرمان گفت: طرح‌های آبخیزداری و آبخوان‌داری تنها راه حفظ آب و خاک استان کرمان است و با اجرای این طرح‌ها می توان سیلاب را مدیریت و خشکسالی را تعدیل کرد. حسین شجاعی در گفت و گو با نذیر کرمان درباره فرونشست زمین در شمال استان […]

نذیر کرمان/کرمان معاون اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کرمان گفت: طرح‌های آبخیزداری و آبخوان‌داری تنها راه حفظ آب و خاک استان کرمان است و با اجرای این طرح‌ها می توان سیلاب را مدیریت و خشکسالی را تعدیل کرد.

حسین شجاعی در گفت و گو با نذیر کرمان درباره فرونشست زمین در شمال استان کرمان اظهار کرد: فرونشست یکی از تهدیدات دشت‌های استان کرمان و کشور است و اگر چاره‌اندیشی در این زمینه نشود و برداشت از سفره‌های زیرزمینی کاهش پیدا نکند، در آینده شاهد مرگ آبخوان‌ها خواهیم بود.

او ادامه داد: اگر مرگ آبخوان اتفاق بیفتد دیگر امکان احیاء آبخوان ناممکن می‌شود لذا باید مسئولان به موضوع آبخوان توجه کنند و مدیریت مصرف و اجرای پروژه‌های آبخیزداری و آبخوان‌داری را سرلوحه کارها قرار دهیم.

این مقام مسئول عنوان کرد: مرگ آبخوان به تدریج اتفاق می‌افتد و با توجه به اینکه همه دشت‌های استان کرمان بحرانی هستند، بنابراین باید در اجرای طرح‌های آبخیزداری تسریع شود.

شجاعی گفت: براساس گزارش مدیرکل زمین شناسی استان، متاسفانه کرمان از لحاظ فرونشست، رتبه دوم کشور را دارد و به ازای هر ۱۰ متر افت سطح ایستابی حدود ۴۳ سانتیمتر نشست زمین داریم و نشست زمین در مناطق مختلف، متفاوت است.

او عنوان کرد: طبق آمار اداره کل زمین شناسی استان کرمان، دشت محی آباد (از دشت‌های شهر کرمان) طی یک تا یک و نیم سال نزدیک به ۶۰ سانتیمتر نشست داشته و شکاف‌هایی که در دشت‌ها از جمله دشت کرمان و دشت‌های ممنوعه به وجود آمده، حاکی از این است که فرونشست در همه دشت‌های استان داریم که باید تدابیری در این خصوص اندیشیده شود.

معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کرمان دشت صوغان را یکی از دشت‌های بحرانی استان کرمان دانست و اظهار کرد: طبق آمار اعلام شده در آمایش استان کرمان، بیشترین فرونشست زمین را در دشت صوغان داشته‌ایم و در همین راستا مطالعات حوزه آبخیز این دشت انجام شد و در سال گذشته اجرای ۱۱ بند سنگی ملاتی در دستور کار قرار گرفت و اکنون در مراحل پایانی عملیات اجرایی آنها هستیم.

او از دلیل جابجایی روستای باغان صوغان سخن به میان آورد و افزود: به دلیل فرونشست زمین در روستای باغان صوغان، اهالی این روستا به شهرکی که بنیاد مسکن احداث کرده بود، منتقل شدند و اداره کل منابع طبیعی برای جلوگیری از هر نوع خسارت ناشی از سیل‌های احتمالی، طرح‌های آبخیزداری در بالادست شهرک بنیاد مسکن اجرا کرده است.

شجاعی با تاکید برآنکه همه دشت‌های استان کرمان در معرض فرونشست قرار دارند، اظهار کرد: سطح ایستابی سفره‌های آب زیرزمینی دشت صوغان طی دوره ۱۵ ساله حدود ۲۹ متر افت کرده است.

او بر لزوم همکاری همه دستگاه‌ها و نهادها در اجرای طرح‌های آبخیزداری تاکید کرد و افزود: با کمک مس سرچشمه بند ریگ شماره سه ماهان را با اعتبار حدود ۵.۵ میلیارد تومان اجرا کردیم و همچنین دو بند خاکی توسط شرکت فولاد زرند ایرانیان در حوزه شهری زرند اجرا شده و مطالعات حوزه فولاد زرند ایرانیان و مطالعات پخش سیلاب ده علی، همچنین مطالعات حوزه شهری کوهبنان نیز توسط فولاد زرند انجام شده است.

معاون منابع طبیعی و آبخیزداری استان کرمان با اشاره به سیلاب‌های سال گذشته در رفسنجان، اظهار کرد: مطالعات ۹ حوزه آبخیز در شهرستان رفسنجان و انار در دستور کار قرار گرفته که در حال انعقاد قرارداد با مس سرچشمه هستیم و این مطالعات با کمک دانشگاه شهید باهنر کرمان، دانشگاه ولیعصر رفسنجان و دانشگاه تهران انجام می‌شود و ۹۵ میلیارد ریال از محل اعتبارات مدیریت بحران جهت بازسازی بندهای فیض آباد زرند و راور و نهضت آباد کرمان اختصاص داده شده است.

او ادامه داد: در حال انعقاد قرارداد با نیروگاه سیکل ترکیبی باغین برای مطالعات حوزه آبخیز بالادستش هستیم که این مطالعات با همکاری دانشگاه شهید باهنر کرمان انجام می‌شود و همچنین مطالعات حوزه آبخیز بالادست فولاد بردسیر در حال انجام است و شرکت تلاشگران مس رفسنجان مطالعات حوزه آبخیزداری بالاستش را در دستور کار قرار داده است.

شجاعی از نقش اصلی اجرای عملیات آبخیزداری در حفاظت خاک سخن به میان آورد و گفت: با اجرای عملیات آبخیزداری می‌توان از فرسایش جلوگیری کرد.

معاون منابع طبیعی و آبخیزداری استان کرمان معتقد است: طرح‌های آبخیزداری و آبخوان داری تنها راه حفظ آب و خاک استان کرمان است و با اجرای این طرح‌ها می توان سیلاب را مدیریت و خشکسالی را تعدیل کرد.

انتهای پیام




از جابه‌جایی یک روستا به دلیل فرونشست زمین تا راه حفظ آب و خاک استان کرمان

منبع: ایـسنا
? از جابه‌جایی یک روستا به دلیل فرونشست زمین تا راه حفظ آب و خاک استان کرمان