اختصاص ۱۸۶ هکتار از اراضی شهربابک به کشت گیاهان داروئی

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان شهربابک گفت: سطح زیر کشت گیاهان دارویی در شهرستان ۱۸۶ هکتار است. به گزارش خبرنگار . فت فتو از کرمان، غلامرضا منگلی، مدیر جهاد کشاورزی شهرستان شهربابک با اشاره به اینکه سطح زیر کشت گیاهان دارویی شهرستان ۱۸۶ هکتار است، گفت: از این میزان سطح زیر کشت ۱۶۰ هکتار زعفران، ۲۱ هکتار گل محمدی و ۵ […]

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان شهربابک گفت: سطح زیر کشت گیاهان دارویی در شهرستان ۱۸۶ هکتار است.

به گزارش خبرنگار . فت فتو از کرمان، غلامرضا منگلی، مدیر جهاد کشاورزی شهرستان شهربابک با اشاره به اینکه سطح زیر کشت گیاهان دارویی شهرستان ۱۸۶ هکتار است، گفت: از این میزان سطح زیر کشت ۱۶۰ هکتار زعفران، ۲۱ هکتار گل محمدی و ۵ هکتار سایر گیاهان دارویی است.

او افزود: از هر هکتار بطور متوسط، زعفران ۴ ونیم تا ۵ کیلوگرم، گل محمدی ۴ونیم تن گل‌تر وسایر گیاهان دارویی یک تا یک ونیم تن خشک برداشت می‌شود.

منگلی تصریح کرد: زعفران، گل محمدی، گاوزبان، نعناع، ترخون، چای ترش و پنیرک از گیاهان داروئی کشت شده در این شهرستان است و در سال‌های پر بارش با توجه شرایط اقلیمی مناسب در مراتع و مناطق کوهستانی انواع گیاهانی مانند پونه، آویشن، زیره و.. دارویی بصورت خودرو سبز شده که کشاورزان نسبت به جمع آوری گیاهان اقدام می­ کنند.

او گفت: بعضی از انواع گیاهان دارویی با توجه به کوتاه بودن دوره رشد مدت زمان کمتری نیاز به آبیاری دارند و نیاز آبی گیاه زعفران در زمانی است که سایر گیاهان نیاز آبی چندانی ندارند.

منگلی بیان داشت: در کل در مناطق کوهستانی به دلیل خنک‌تر بودن دمای هوا گیاهان کشت شده در مقابل کم آبی مقاومت بیشتری دارند.

او تصریح کرد: در سال‌های اخیر با توجه به پیشرفت صنعتی فرآوری و بسته بندی گیاهان دارویی همچنین تغییر رویکرد جامعه از مصرف دارو‌های شیمیایی به سمت دارو‌های گیاهی، بطبع قیمت این محصولات افزایش یافته است.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان شهربابک اظهار داشت: این مدیریت با تهیه و توزیع برگه‌های ترویجی انواع گیاهان دارویی و توزیع بین کشاورزان، ارائه مشاوره به متقاضیان، آموزش چهره به چهره و آموزش از طریق فضای مجازی، برگزاری بازدید ترویجی از مزارع کشت گیاهان دارویی در شهرستان‌های همجوار از کشاورزان حمایت کرده است.

منگلی گفت: مهمترین دلیل استقبال نکردن کشاورزان دراین شهرستان از کشت گیاهان دارویی کاهش شدید دبی بعضی از قنوات، وجود نداشتن زنجیره تولید تا فروش محصولات شهرستان و آگاهی نداشتن کشاورزان است.

منگلی بیان کرد: در خصوص برنامه‌های کوتاه مدت، میان مدت و دراز مدت این مدیریت برای رونق کشت گیاهان دارویی مواردی از جمله تغییر و اصلاح الگوی کشت در مناطق کم آب، اطلاع رسانی به کشاورزان برای استفاده از تسهیلات بانکی، آموزش و بازدید ترویجی متقاضیان، جذب و حمایت سرمایه­ گذار برای تکمیل زنجیره کاشت، برداشت، فرآوری، بازاریابی داخلی و خارجی با ارائه تسهیلات بلند مدت و کم بهره انجام شده است.

انتهای پیام/س




اختصاص ۱۸۶ هکتار از اراضی شهربابک به کشت گیاهان داروئی

منبع:باشــگاه خبرنگاران
? اختصاص ۱۸۶ هکتار از اراضی شهربابک به کشت گیاهان داروئی