آموزش‌های زیست محیطی، حفاظت و احیاء منابع طبیعی از کودکی آموخته شود

مدیرکل منابع طبیعی استان کرمان گفت: چالش‌های مربوط به حوزه منابع طبیعی، محیط زیست و اهمیت حفاظت از آن یک مسئله‌ی جهانی است. به گزارش  فت فتو از کرمان ، نشست هم اندیشی اجرای طرح آموزشی و ترویجی کودکان دوستان طبیعت به منظور اعزام مربیان طرح به مدارس تحت پوشش در سطح استان برگزار شد. مهدی رجبی زاده، مدیرکل […]

مدیرکل منابع طبیعی استان کرمان گفت: چالش‌های مربوط به حوزه منابع طبیعی، محیط زیست و اهمیت حفاظت از آن یک مسئله‌ی جهانی است.

به گزارش  فت فتو از کرمان ، نشست هم اندیشی اجرای طرح آموزشی و ترویجی کودکان دوستان طبیعت به منظور اعزام مربیان طرح به مدارس تحت پوشش در سطح استان برگزار شد.

مهدی رجبی زاده، مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کرمان با اشاره به اهداف و اهمیت طرح کودکان دوستان طبیعت گفت: چالش‌های مربوط به حوزه منابع طبیعی و محیط زیست و اهمیت حفاظت از آن به عنوان بستر توسعه پایدار، یک مسئله‌ی جهانی است.

او افزود: آموزش‌های زیست محیطی به منظور ایجاد یک فرهنگ عمیق یعنی تربیت افرادی دارای احساس مسئولیت نسبت به منابع طبیعی و دارای دانش، نگرش، انگیزه، تعهد و مهارت‌های لازم برای فعالیت‌های مختلف برای ایجاد محیط زیست وطبیعتی سالم همچنین تعهد به نگهداری از منابع طبیعی برای نسل‌های آینده است.

رجبی زاده اظهار داشت: اصولا برای ایجاد توسعه فرهنگی سه رویکرد را مطرح می‌شود که عبارتند از: رویکرد مبتنی بر قانون، رویکرد مبتنی بر اخلاق، رویکرد مبتنی بر آگاهی و در مقایسه با دو رویکرد دیگر، مورد سوم دارای قابلیت بیشتر و تاثیرگذاری بسیار عمیق‌تر در جامعه است.

رجبی زاده، آموزش و پرورش را به عنوان یکی از ارکان اصلی مجریان آموزش و ترویج دهنده فرهنگ حفظ، احیاء و بهره برداری اصولی از منابع طبیعی برشمرد و تصریح کرد: دوران کودکی اهمیت زیادی در ایجاد نگرش‌های محیط زیستی دارد و آموزش حفاظت از منابع طبیعی در این دوران راهی برای پرورش نگرش‌های مثبت محیط‌زیستی در انسان است.

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کرمان با اشاره به اینکه در دهه‌های اخیر، بشر با دگرگون‌سازی، طبیعت خود را با تغییرات عمده‌ای مواجه کرده است، بیان داشت: برای برقراری تعادل طبیعی، انسان ناگزیر به تغییر شیوه زندگی به سمت توسعه پایدار مبتنی بر حفظ منابع طبیعی است که این تحول می‌تواند تغییرات عمده‌ای در جامعه کنونی و نیز نسل‌های آینده به وجود آورد.

رجبی زاده گفت: آموزش‌های زیست محیطی، حفاظت و احیاء منابع طبیعی عادتی است که باید از کودکی آموخته شود تا به یک باور ذهنی تبدیل شود.

احدی رئیس اداره ابتدایی اداره کل آموزش و پرورش استان کرمان نیز در این نشست بیان داشت: از زمان دریافت کارت همیار طبیعت، خود را به عنوان یک مروج افتخاری در این حوزه می‌دانم.

او گفت: اداره کل آموزش و پرورش استان آمادگی دارد نسبت به تعلیم و تربیت با نگرش طبیعت دوستی و احترام به طبیعت به وظیفه اجتماعی خود عمل کند.

مهدی محمد میرزائیان، رئیس اداره آموزش ترویج و مشارکت‌های مردمی اداره کل منابع طبیعی کرمان گفت: برای دستیابی به نتایج مطلوب برای ایجاد فرهنگ صحیح در هر زمینه، نیاز به ارتباط و تعامل با دستگاه‌های متولی در امر آموزش است و تنها در تعامل و همکاری دو سویه می‌توان بستر‌های مناسب برای آموزش رفتار‌های صحیح و مورد نظر در فرهنگ جدید را در بین کودکان و نوجوانان و در نتیجه افراد جامعه فراهم ساخت.

او طرح کودکان، دوستان طبیعت را به عنوان الگوی موفق در مشارکت چند جانبه بین دستگاه‌های دولتی و سازمان‌های مردم نهاد دانست و از دلایل موفقیت این طرح را همسو بودن و همگرایی در دستیابی به اهداف طرح عنوان کرد.

میرزائیان با اشاره به ضرورت مشارکت مردم در حفاظت، احیاء و بهره برداری اصولی از منابع طبیعی لازمه این مشارکت را آموزش و آگاهی بخشی آحاد مختلف جامعه عنوان کرد.

او آموزش در دوران کودکی را اصلی مهم در امر حفاظت از منابع طبیعی برشمرد و گفت: طرح آموزشی کودکان، دوستان طبیعت با مساعدت اداره کل آموزش و پرورش توانسته در ۱۶ سال گذشته بالغ بریک میلیون نفر روز آموزش را به مرحله اجرا در آورد که از نتایج آن می‌توان به کاهش تعداد حریق در عرصه‌های طبیعی و افزایش مشارکت‌های عمومی به ویژه در طرح همیاران طبیعت اشاره کرد.

درادامه فتحیه نعمت الله زاده، مدیرعامل طرح کودکان، دوستان طبیعت گفت:طرح آموزشی کودکان، دوستان طبیعت با هدف آموزش و ترویج فرهنگ طبیعت دوستی با حمایت اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری و همکاری اداره کل آموزش و پرورش استان کرمان با جامعه هدف کودکان آغازشده است.

او افزود: این طرح از سال ۱۳۸۴ تا کنون به طور مستمر در تعدادی از مهدکودک‌ها و مدارس استان در دست اجرا هستند و به طور میانگین طی این شانزده سال هر سال تعداد ۷هزار کودک معادل ۷۰هزار نفر ساعت از این آموزش‌ها برخوردار شده اند.
آموزش در این طرح به سه شکل آموزشی موضوع محور، داستان محور، پروژه محور و روش‌های اجرایی پرسش، تحلیل و گردش علمی ارائه می‌شود.

انتهای پیام/س




آموزش‌های زیست محیطی، حفاظت و احیاء منابع طبیعی از کودکی آموخته شود

منبع:باشــگاه خبرنگاران
? آموزش‌های زیست محیطی، حفاظت و احیاء منابع طبیعی از کودکی آموخته شود