آماده‌باش رفسنجان برای مقابله با سرمازدگی بهاره درختان پسته

نذیر کرمان/کرمان فرماندار رفسنجان با اشاره به اینکه ایستگاه‌های هواشناسی در باغات کشاورزی پسته رفسنجان ضروری بود و طی سال گذشته ۱۶ ایستگاه هواشناسی با کمک بخش خصوصی و دولتی در این شهرستان نصب و راه اندازی شد، گفت: با کمک این ایستگاه‌ها پایش دما در باغات پسته انجام شده و تأمین سوخت و هشدار […]

نذیر کرمان/کرمان فرماندار رفسنجان با اشاره به اینکه ایستگاه‌های هواشناسی در باغات کشاورزی پسته رفسنجان ضروری بود و طی سال گذشته ۱۶ ایستگاه هواشناسی با کمک بخش خصوصی و دولتی در این شهرستان نصب و راه اندازی شد، گفت: با کمک این ایستگاه‌ها پایش دما در باغات پسته انجام شده و تأمین سوخت و هشدار به کشاورزان در راستای مقابله با سرمای بهاره از اقدامات آماده‌باش این شهرستان است تا محصول ارزآور پسته با کمترین خسارت سرمازدگی مواجه شود.

حسین رضایی شامگاه ۱۰ فروردین ماه در خصوص کاهش دما و سردی هوا در فروردین که بر درختان و محصول پسته تأثیرگذار است، توضیحاتی ارائه کرد و افزود: تغییرات اقلیمی چهار سال است که در فروردین ماه باغ‌های پسته شهرستان رفسنجان را دچار چالش کرده است.

وی افزود: یکی از برنامه‌های اصلی مقابله با سرمازدگی بهاره، تأمین و نصب ایستگاه‌های هواشناسی بود که بتوانیم با کمک پایش دما، به افت دما در باغات پی ببریم و مقابله با سرمازدگی را بهتر انجام دهیم.

رضایی ادامه داد: طی یک سال گذشته توانستیم ۱۶ ایستگاه هواشناسی را توسط بخش خصوصی و دولتی تهیه و در نقاط مختلف شهرستان از جمله نوق، کشکوئیه، حومه غربی، حومه شرقی و کبوترخان نصب و راه‌اندازی کنیم و از اطلاعات و داده‌های آن‌ها آگاه شویم.

فرماندار رفسنجان توضیح داد: با استفاده از این ایستگاه‌ها از سه شب قبل متوجه شدیم که دمای هوا در باغات شهرستان کمی افت دارد و به فکر تأمین سوخت برای مقابله با سرمازدگی‌های احتمالی افتادیم و در این راستا ۳۰۰ هزار لیتر سوخت تأمین و بین باغداران شهرستان توزیع شده و این روند ادامه دارد.

وی عنوان کرد: کارشناسان جهاد کشاورزی با استفاده از داده‌های هواشناسی زمان و نحوه مصرف سوخت در باغات را به اطلاع باغداران می‌رسانند که در این خصوص هم توصیه شده باغداران زمانی که دمای هوا بین سه تا چهار درجه بالای صفر برسد می‌توانند بخاری‌های باغی ( حلب‌های کوچک با ظرفیت ۳ تا ۴ لیتری) حاوی سوخت را روشن کنند و دمای هوای باغ را دو تا سه ساعت مانده به طلوع صبح تا دو درجه افزایش دهند.

وی با اشاره به اینکه روشن کردن لاستیک تأثیر منفی در افزایش دمای باغ دارد، این روش را منع کرد و به باغداران توصیه کرد: روشن کردن لاستیک آثار سرمازدگی را افزایش می‌دهد بنابراین در صورت تمایل باغداران می‌توانند مخلوطی از نخاله‌نای پسته، کاه و پوست سخت پسته را در باغ آتش بزنند تا دمای باغ را افزایش دهند.

رضایی گفت: خوشبختانه امسال مشخص شده که درختان پسته شهرستان دیرگل هستند در حالی که سال گذشته در این موقع از سال ۸۰ درصد درختان زودگل شده بودند و سرمای فروردین ماه به این محصول خسارت‌ زد.

وی افزود: با توجه به دیرگل بودن درختان پیش بینی می‌کنیم سرمای امسال خسارت زیادی در بر نداشته باشد.

انتهای پیام




آماده‌باش رفسنجان برای مقابله با سرمازدگی بهاره درختان پسته

منبع: ایـسنا
? آماده‌باش رفسنجان برای مقابله با سرمازدگی بهاره درختان پسته