آبگیری ۳۵ درصد از ظرفیت بند‌های خاکی زرند

فرماندار زرند گفت: در پی بارش‌های اخیر حدود ۳۵ درصد از ظرفیت بندهای خاکی شهرستان پر شده است.  به گزارش نذیر کرمان از زرند، سید رضا حسینی‌نژاد امروز در جمع خبرنگاران اظهار داشت: اداره منابع طبیعی و آبخیزداری این شهرستان حدود ۳۰۰ بند خاکی با ظرفیت نگهداری بیش از ۱۵ میلیون متر مکعب آب دارد […]


فرماندار زرند گفت: در پی بارش‌های اخیر حدود ۳۵ درصد از ظرفیت بندهای خاکی شهرستان پر شده است.

 به گزارش نذیر کرمان از زرند، سید رضا حسینی‌نژاد امروز در جمع خبرنگاران اظهار داشت: اداره منابع طبیعی و آبخیزداری این شهرستان حدود ۳۰۰ بند خاکی با ظرفیت نگهداری بیش از ۱۵ میلیون متر مکعب آب دارد که خوشبختانه در پی بارش‌های اخیر حدود ۳۵ درصد ظرفیت این بندهای خاکی پر شده است.

 وی عنوان داشت: با بارندگی‌های اخیر ۳۰۰ هزار متر مکعب آب در پشت بندهای خاکی و سنگی ملاتی این شهرستان ذخیره شد است.

 فرماندار زرند با اشاره به خسارات قابل توجه سیل در این شهرستان، بر لزوم سرعت بخشیدن به اجرای طرح‌های آبخیزداری تاکید کرد و اظهار امیدواری کرد با نگاه مثبت وزارتخانه و ستاد مدیریت بحران استان در تخصیص اعتبار شاهد افزایش اجرای طرح‌های آبخیزداری در این شهرستان باشیم.

 علی میرزایی رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان زرند هم گفت: خوشبختانه آب قابل توجهی در پشت سدهای آبخیزداری ذخیره شده است که علاوه بر جلوگیری از خسارت به باغات کشاورزی و قنوات و ..‌ موجب افزایش سفره آب زیرزمینی اراضی پایین‌دست می‌شود و همچنین ۴۰ دامدار با ۴ هزار ۵۰۰ واحد دامی در بخش مرکزی این شهرستان از آب‌های ذخیره شده در این بندهای خاکی بهره‌برداری می‌کنند.

وی افزود: وجود بیش از ۵۰۰ حلقه چاه آب کشاورزی، ۳۵۰ هزار هکتار عرصه مرتعی، جلوگیری از ایجاد رخداد سیل و خسارت ناشی از آن به تاسیسات پایین‌دست و راه‌های روستایی از دلایل توجه ویژه به اجرای طرح‌های آبخیزداری در این شهرستان است.

 میرزایی خاطرنشان کرد: در حال حاضر۴ طرح آبخیزداری با بیش از ۱۶ هزار و۸۰۰ متر مکعب ظرفیت حجم آبگیری در حوزه‌های شهرستان زرند با اعتبار بیش  ۳ میلیارد و۸۰۰ میلیون تومان درحال اجراست و مراحل پایانی خود را می‌گذراند.

  وی با بیان اینکه سالانه در اثر بارش‌های رگباری حجم زیادی از روان آب‌ها در شهرستان کویری زرند از دسترس خارج می‌شود، گفت: در این راستا مطالعات حوزه آبخیزداری در سطح ۲۰۰ هزار هکتار در شهرستان زرند انجام شده است که برای اجرای آن حدود ۵۰ میلیارد تومان نیاز است.

پایان پیام/۸۰۰۲۲/ب





آبگیری ۳۵ درصد از ظرفیت بند‌های خاکی زرند

منبع: فــارس
? آبگیری ۳۵ درصد از ظرفیت بند‌های خاکی زرند