عاشورا مدرسه آموزش حیات طیبه و ارزش‌های بلند انسانی است

امان الله علیمرادی با تأکید بر اینکه عاشورا مدرسه آموزش حیات طیبه و ارزش‌های بلند انسانی است، گفت: ایمان توحیدی، توکل بر خدا، تسلیم و رضا در برابر اراده الهی در انجام وظایف، فداکاری در راه حق، بذل مهجه و همه موجودی در این راه، دعوت به راه حق و استقامت در این راه از […]

امان الله علیمرادی با تأکید بر اینکه عاشورا مدرسه آموزش حیات طیبه و ارزش‌های بلند انسانی است، گفت: ایمان توحیدی، توکل بر خدا، تسلیم و رضا در برابر اراده الهی در انجام وظایف، فداکاری در راه حق، بذل مهجه و همه موجودی در این راه، دعوت به راه حق و استقامت در این راه از جمله موضوعاتی است که در این مسیر مطرح است.

به گزارش فت فتو؛ حجت الاسلام و المسلمین امان الله علیمرادی در گفتگو با راه آرمان؛ ضمن عرض تسلیت شهادت اباعبدالله علیه السلام و یاران با وفای ایشان با بیان اینکه حادثه عاشورا بزرگترین مصیبت تاریخ است، گفت: امام صادق علیه السلام فرمودند” همانا مصیبت روز حسین علیه السلام عاشورا از تمام روزهای دیگر بزرگتر است”.


نماینده مردم استان کرمان در مجلس خبرگان رهبری ادامه داد: امام رضا علیه السلام ابعاد این مصیبت را اینگونه بیان می کنند” به درستی که مردم عصر جاهلیّت جنگ در ماه محرم را حرام می‌دانستند، پس در آن ماه حلال کردند خون‌های ما را و حرمت ما را در آن ماه شکستند و فرزندان و همسران ما را اسیر کردند و در خیمه‌های ما آتش افروختند و هر آنچه از کالا بود چپاول کردند و حرمت رسول خدا صلی الله علیه و آله وسلم را در مورد ما رعایت نکردند”.


وی ابراز کرد: امام رضا علیه السلام همچنین بیان کرده اند” به درستی که روز حسین علیه السلام در سرزمین کربلا  قلب‌های ما را زخمی کرد و خون‌های ما را جاری ساخت و عزیزان ما را خوار گرداند، و درد و رنج را میراث ما ساخت تا روزی که این غم برطرف شود، روز قیام قائم و انتقام او از قاتلان پس گریه کنندگان باید بر مثل حسین علیه السلام گریه کنند زیرا به درستی که گریه بر او گناهان بزرگ را از بین می‌برد.

 عاشورا مدرسه آموزش حیات طیبه و ارزش‌های بلند انسانی است


این مقام مسئول با تأکید بر اشتداد غضب خدا بر کسانی قاتلان امام حسین علیه السلام اظهار کرد: حضرت در سخنانی در صحنه پیکار گفتند” غضب الهی بر قوم یهود شدت گرفت، چرا که برای خدا، فرزند قائل شدند، غضب خدا، بر نصاری شدید شد، چرا که قائل به تثلیث شدند و غضب الهی بر مجوس فرود آمد، چرا که خورشید و ماه را پرستیدند و غضب خداوند شدت گرفت بر قومی که متحد شدند تا فرزند دختر پیامبر خود را بکشند.به خدا قسم تن به ذلت بیعت نخواهم داد، تا خداوند را ملاقات کنم در حالی که به خون خود آغشته باشم.


حجت الاسلام و المسلمین علیمرادی در خصوص ثواب عزاداری برای سیدالشهدا علیه السلام گفت: امام رضا علیه السلام در این باره فرمود” هر که روز عاشورا، روز ماتم، اندوه و گریه اش باشد، خداوند عزیز و جلیل روز قیامت را روز شادی و خوشحالی او قرار می‌دهد و چشم او در بهشت به دیدن ما روشن می‌گردد”.


نماینده مردم استان کرمان در مجلس خبرگان رهبری با تأکید بر اینکه عاشورا مدرسه آموزش حیات طیبه و ارزش‌های بلند انسانی است، تصریح کرد: ایمان توحیدی، توکل بر خدا، تسلیم و رضا در برابر اراده الهی در انجام وظایف، فداکاری در راه حق، بذل مهجه و همه موجودی در این راه، دعوت به راه حق و استقامت در این راه از جمله موضوعاتی است که در این مسیر مطرح است.

وصیت اباعبدالله (ع) به محمد بن حنفیه چه بود؟


وی افزود: در مدینه؛ آن شبی که ولید حاکم مدینه، حضرت را احضار کرد و گفت معاویه از دنیا رفته است و شما باید با یزید بیعت کنید؛حضرت به او فرمود: باشد تا صبح، برویم فکر کنیم، ببینیم ما باید خلیفه شویم، یا یزید باید خلیفه شود؛ مروان فردای آن روز، حضرت را در کوچه های مدینه دید، گفت: یا اباعبدالله، تو  خودت را به کشتن می دهی! چرا با خلیفه بیعت نمی کنی؟ بیا بیعت کن، خودت را به کشتن نده؛ خودت را به زحمت نینداز.


این مقام مسئول بیان کرد: حضرت در جواب او، این جمله را فرمود: دیگر باید با اسلام، خداحافظی کرد؛ آن وقتی که حاکمی مثل یزید بر سر کار بیاید و اسلام به حاکمی مثل یزید، مبتلا گردد؛ قضیه شخص یزید نیست؛ هرکس مثل یزید باشد. گویی تا به حال هرچه بود، قابل تحمّل بود؛ اما الان پای اصل دین و نظام اسلامی در میان است و با حکومت کسی مثل یزید، نابود خواهد شد.


حجت الاسلام و المسلمین علیمرادی اظهار کرد: در وصیت حضرت به برادرش محمد بن حنفیه، بعد از شهادت به وحدانیّت خدا و موارد دیگر، به این جا می رسد: «و انی لم اخرج اشرا ولا بطراً و لا مفسداً و لا ظالماً»؛ یعنی اشتباه نشود و تبلیغات‌چی‌ها تبلیغ کنند که امام حسین هم مثل کسانی که خروج می کنند برای این که قدرت را به چنگ بگیرند؛ برای خودنمایی، برای عیش و ظلم و فساد؛ وارد میدان مبارزه و جنگ می شود. کار ما از این قبیل نیست؛ «و انّما خرجت لطلب الاصلاح فی امّة جدّی» . عنوان این کار، همین اصلاح است؛ می خواهم اصلاح کنم. نه برای این است که حتماً باید به حکومت برسیم، نه برای این است که حتماً باید برویم شهید شویم. نه؛ می خواهیم اصلاح کنیم.

دلیل قیام سیدالشهدا (ع) چه بود؟


نماینده مردم استان کرمان در مجلس خبرگان رهبری ادامه داد: البته اصلاح، یک وقت شرایط، طوری است که انسان به حکومت می رسد و خودش زمام قدرت را به دست می گیرد؛ یک وقت نمی تواند این کار را بکند؛ نمی شود؛ شهید می شود. در هر دو حال، قیامِ برای اصلاح است؛ بعد می فرماید: «ارید ان آمر بالمعروف و انهی عن المنکر و اسیر بسیرة جدّی» ؛ این اصلاح، مصداق امر به معروف و نهی از منکر است.


وی با اشاره به اینکه حضرت در مکه، دو نامه نوشته است که: یکی به رؤسای بصره و یکی به رؤسای کوفه است، ابراز کرد: در نامه حضرت به رؤسای بصره، این طور آمده است” من می خواهم بدعت را از بین ببرم و سنّت را احیا کنم؛ زیرا سنت را میرانده اند و بدعت را زنده کرده اند! اگر دنبال من آمدید، راه راست با من است؛ یعنی می خواهم همان تکلیف بزرگ را انجام دهم که احیای اسلام و احیای سنّت پیغمبر و نظام اسلامی است”.


این مقام مسئول افزود: در نامه به اهل کوفه فرمود” امام و پیشوا و رئیس جامعه اسلامی نمی تواند کسی باشد که اهل فسق و فجور و خیانت و فساد و دوری از خدا و اینهاست. باید کسی باشد که به کتاب خدا عمل کند. یعنی در جامعه عمل کند؛ نه این که خودش در اتاق خلوت فقط نماز بخواند؛ بلکه عمل به کتاب را در جامعه زنده کند، اخذ به قسط و عدل کند و حق را قانون جامعه قرار دهد”.

سخن امام حسین(ع) خطاب به لشکر دشمن


حجت الاسلام و المسلمین علیمرادی اظهار کرد: امام حسین از مکه خارج شد. آن حضرت در بین راه در هر کدام از منازل، صحبتی با لحنهای مختلف دارد. در منزلی به نام «بیضه»، در حالی که حرّبن یزید هم در کنار حضرت است، حضرت می رود، او هم در کنار حضرت می رود، به این منزل رسیدند و فرود آمدند.


نماینده مردم استان کرمان در مجلس خبرگان رهبری ادامه داد: حضرت ایستاد و خطاب به لشکر دشمن، این گونه فرمود” اگر کسی ببیند حاکمی در جامعه، بر سرِ کار است که ظلم می کند، حرام خدا را حلال می شمارد، حلال خدا را حرام می شمارد، حکم الهی را کنار می زند – عمل نمی کند – و دیگران را به عمل وادار نمی کند؛ یعنی در میان مردم، با گناه، با دشمنی و با ظلم عمل می کند – حاکمِ فاسدِ ظالمِ جائر، که مصداق کاملش یزید بود و با زبان و عمل، علیه او اقدام نکند، خدای متعال در قیامت، این ساکتِ بی تفاوتِ بی عمل را هم به همان سرنوشتی دچار می کند که آن ظالم را دچار کرده است؛ یعنی با او در یک صف و در یک جناح قرار می گیرد”.


وی بیان کرد: این را پیامبر اسلام(ص) مشخّص کرده بود که اگر نظام اسلامی، منحرف شد، باید چه کار کرد. امام حسین هم به همین فرمایش پیغمبر، استناد می کند؛ پس اگر انسان در چنین شرایطی قرار گرفت و موقعیت مناسب باشد، واجب است در مقابل این عمل، قیام و اقدام کند. به هر کجا می خواهد برسد؛ کشته شود، زنده بماند، به حسب ظاهر موفق شود، یا نشود. هر مسلمانی در مقابل این وضعیت باید قیام و اقدام کند. این تکلیفی است که پیغمبر فرموده است.

درس بزرگ سیدالشهدا (ع) به تاریخ جهان اسلام


این مقام مسئول عنوان کرد: امام حسین علیه السلام پس از آن فرمود” و انّی احق بهذا”؛ من از همه مسلمانان شایسته ترم به این که این قیام و این اقدام را بکنم؛ چون من پسر پیغمبرم. اگر پیغمبر، این تغییر، یعنی همین اقدام را بر تک تک مسلمانان واجب کرده است، بدیهی است حسین بن علی، پسر پیغمبر، وارث علم و حکمت پیغمبر، از دیگران واجب‌تر و مناسب‌تر است که اقدام کند. و من به خاطر این است که اقدام کردم. پس امام، علّت قیام خود را بیان می‌کند.


حجت الاسلام و المسلمین علیمرادی تأکید کرد: پس امام حسین علیه السّلام برای انجام یک واجب، قیام کرد. این واجب در طول تاریخ، متوجّه به یکایک مسلمانان است. این واجب، عبارت است از این که هر وقت دیدند که نظامِ جامعه اسلامی دچار یک فسادِ بنیانی شده و بیم آن است که به کلّی احکام اسلامی تغییر یابد، هر مسلمانی باید قیام کند.


نماینده مردم استان کرمان در مجلس خبرگان رهبری خاطر نشان کرد: لذا امام حسین علیه السّلام از لحاظ عملی، درس بزرگی به همه تاریخ اسلام داد و در حقیقت، اسلام را هم در زمان خودش و هم در هر زمان دیگری بیمه کرد و هرجا فسادی از آن قبیل باشد، امام حسین علیه السلام  در آن جا زنده است و با شیوه و  عمل خود می گوید که شما باید چه کار کنید. تکلیف این است؛ لذا باید یاد امام حسین و یاد کربلا زنده باشد؛ چون یاد کربلا این درس عملی را جلوِ چشم می گذارد.


انتهای پیام/




عاشورا مدرسه آموزش حیات طیبه و ارزش‌های بلند انسانی است

منبع:دانــا
? عاشورا مدرسه آموزش حیات طیبه و ارزش‌های بلند انسانی است