۷ اثر گردشگری ثبت جهانی در کرمان/ از کویر تا سفر به اعماق تاریخ

کرمان – هفت اثر ثبت جهانی گردشگری در کرمان فرصتی بی نظیر را در اختیار مسافران نوروزی قرار می‌دهد که سفری خاطره انگیز را تجربه کنند. فت فتو – گروه استان‌ها: استان کرمان یکی از مقاصد اصلی گردشگری محسوب می‌شود و میزان سفر به کرمان نسبت به سال قبل طبق اعلام مسئولان ۲۸ درصد افزایش […]

کرمان – هفت اثر ثبت جهانی گردشگری در کرمان فرصتی بی نظیر را در اختیار مسافران نوروزی قرار می‌دهد که سفری خاطره انگیز را تجربه کنند.

فت فتو – گروه استان‌ها: استان کرمان یکی از مقاصد اصلی گردشگری محسوب می‌شود و میزان سفر به کرمان نسبت به سال قبل طبق اعلام مسئولان ۲۸ درصد افزایش یافته است.

در کنار وجود ۷ اثر ثبت جهانی و صدهای اثر ثبت ملی کرمان وجود مرقد مطهر شهدای مقاومت به ویژه شهید قاسم سلیمانی در زمینه حضور گردشگران در استان کرمان بسیار مؤثر است.

هم اکنون طبق آمار مسئولان بیش از ۹۰ درصد از ظرفیت اقامتگاه‌های رسمی استان کرمان اشغال شده است و بومگردی های استان نیز مملو از مسافرانی است که در حال گشت و گذار در جاذبه‌های گردشگری کرمان هستند.

حضور گسترده مسافران در گلزار شهدای شهر کرمان قابل توجه است و در خصوص حضور در اماکن تاریخی کرمان نیز بیشترین استقبال مسافران از ارگ بم صورت گرفته و باغ شاهزاده ماهان و مجموعه بازار شهر کرمان نیز در رتبه‌های بعدی قرار دارد.

حضور گردشگران در گلزار شهدای کرمان

بسیاری از زائران در گلزار شهدا و در کنار مرقد شهید سلیمانی حضور می‌یابند و زیارت مرقد شهید سلیمانی یکی از علاقمندی‌های مسافران نوروزی است.

در گلزار شهدای کرمان در کنار صدها شهید دفاع مقدس می‌توان مرقد بسیاری از همرزمان شهید سلیمانی را نیز مشاهده کرد که جان خود را برای دفاع از اسلام و مردم مظلوم و حرمین شریف نثار کرده‌اند.

ارگ بم در تصرف گردشگران

وقتی اسم بم به گوش می‌رسد در کنار زمین لرزه مهیب سال ۸۲ در ذهن هر بیننده نام بزرگترین بنای خشتی جهان تداعی می‌شود، ارگ بم همیشه در رده سه بنای جذاب کشور برای گردشگران خارجی قرار داشته است.

این ارگ هر چند در زمین لرزه بم ۸۰ درصد تخریب شد اما هم اکنون مرمت شده و روند مرمت این بنا مراحل انتهایی را طی می‌کند و در سال جاری امکان بازدید گردشگران از حاکم نشین این ارگ نیز مهیا شده است.

۷ اثر گردشگری ثبت جهانی در <a href=کرمان/ از کویر تا سفر به اعماق تاریخ” height=”400″ src=”https://media.mehrnews.com/d/2023/03/01/4/4446828.jpg?ts=1677647089452″ width=”600″>

ارگ بم به همراه منظر شهر بم به عنوان نخستین شهر ایران ثبت جهانی شده است و به شدت تحت نظارت بازرسان یونسکو قرار دارد.

گفته می‌شود این بنا دارای عمری بیش از ۲۵۰۰ سال است و نام این ارگ در شاهنامه فردوسی نیز بارها برده شده است.

این بنا در وهم انگیز ترین حمله به این استان یعنی لشکر کشی شاه خون خوار قاجار نقش تعیین کننده داشته و آخرین شاه زندیه در این ارگ توسط قاتل قاجار کشته شده است.

این ارگ تا ۱۵۰ سال قبل نیز مسکونی بوده و آخرین نگهبان این قلعه که فردی کهنسال است هنوز در یکی از شهرهای شرقی استان کرمان به نام ریگان زندگی می‌کند.

روستای سه هزار ساله میمند و مردمی با قرن‌های تمدن

روستای میمند جزو بناهای تاریخی استان کرمان است که در شهرستان شهربابک در شمال کرمان واقع شده است این روستا سه هزار سال قدمت دارد و در قلب کوه کنده شده است، تمام عناصر این روستا از صخره است و مردمان میمند هنوز هم آداب و رسوم نیاکانشان را پاس می‌دارند و حتی لهجه این افراد مطابق با پارسی کهن است.

مردم این روستا در واحدهای بومگردی از مردم و مسافران پذیرایی می‌کنند و مسافران می‌توانند روزهای نوروزی خود را در قلب کوه بگذرانند.

روستای ۳ هزار ساله میمند بزرگ‌ترین و تنها روستای تاریخی در جهان است که هنوز روابط سنتی زندگی در آن جریان دارد و می‌توان تعامل انسان و طبیعت در هزار دوم میلادی را به خوبی در آن دید.

۷ اثر گردشگری ثبت جهانی در <a href=کرمان/ از کویر تا سفر به اعماق تاریخ” height=”400″ src=”https://media.mehrnews.com/d/2021/01/23/4/3668859.jpg” width=”600″>

میمند روستایی صخره‌ای و دست‌کند با چند هزار سال قدمت یادآور ایامی است که انسان‌ها خدایان خود را در بلندای کوه‌ها جستجو می‌کردند و کوه نشانه استواری، توان و پایداری و اراده شناخته می‌شود.

اثر تاریخی میمند مابین شهرهای یزد، کرمان و شیراز قرار دارد و در دهستان میمند شهرستان شهربابک از توابع استان کرمان واقع شده است.

به هر تقدیر چند هزار سال پیش از این، انسان‌هایی دل سنگ‌ها را شکافتند و یادگاری را به جا گذاشتند که امروزه پس از گذشت سال‌ها همچنان نماد عزم، اراده و اقتدار اجداد ایرانی به‌شمار می‌رود

کویر شهداد و عجایبی از جمله گرم‌ترین نقطه زمین

این کویر که به عنوان نخستین اثر طبیعی ایران ثبت جهانی شده است در سه استان کرمان، سیستان و بلوچستان و خراسان جنوبی قرار دارد اما چون ۷۰ درصد این اثر در استان کرمان است و ۹۰ درصد آثار و زیبایی‌هایش در این استان قرار دارد پایگاه این اثر جهانی نیز در کرمان قرار گرفته است.

۷ اثر گردشگری ثبت جهانی در <a href=کرمان/ از کویر تا سفر به اعماق تاریخ” height=”400″ src=”https://media.mehrnews.com/d/2018/03/08/4/2735933.jpg” width=”600″>

کویر لوت را با تمدن شهداد به عنوان مخترعان نخستین پرچم جهان و شهر کوتوله هایش می‌شناسند در این مجموعه گرم‌ترین نقطه زمین قرار گرفته است همچنین کلوت های شهداد، بلند ترین تپه‌های شنی جهان و گلدان‌های طبیعی یا نبکاها نیز در شهداد قرار دارند.

رصد آسمان، کویرنوردی و کمپ کویری شهداد جاذبه‌هایی است که در طول سال هزاران گردشگر خارجی را به خود جذب می‌کند.

این عرصه شامل کلوته‌ای شهداد، نبکاها، رودخانه شور، بزرگترین تپه‌های شنی جهان، دهها قلعه تاریخی، شهر کوتوله‌های شهداد، گندم بریان به عنوان گرم‌ترین نقطه زمین می‌شود.

باغ شاهزاده ماهان تلفیقی از آب و معماری

باغ شاهزاده ماهان نیز از جمله آثار ثبت جهانی استان کرمان محسوب می‌شود که در باغ شهری بسیار زیبایی به نام ماهان قرار دارد.

این باغ در شیب کوه تیگران قرار دارد و آبی که از کوه‌های تیگران سرچشمه می‌گیرد بر روی حوضچه‌های پلکانی این باغ جاری است.

در دو سوی باغ انواع درختان سردسیری و گرمسیری رویده اند و دو سمت باغ صدها درخت کهنسال چنار وجود دارد که زیبایی وصف ناپذیری به این بنا می‌دهند.

۷ اثر گردشگری ثبت جهانی در <a href=کرمان/ از کویر تا سفر به اعماق تاریخ” height=”400″ src=”https://media.mehrnews.com/d/2016/12/02/4/2290619.jpg?ts=1486462047399″ width=”600″>

باغ شاهزاده در فصل بهار مملو از شکوفه‌های رنگارنگ می‌شود و عمارت مرکزی و شاه نشینش بر بلندای این عمارت خودنمایی می‌کند.

هم اکنون حجره‌هایی در اطراف این باغ برای اسکان مهمانان نوروزی اختصاص یافته است و زیبایی وصف ناپذیری به این بنا داده است.

این بنا توسط عبدالحمید میرزا ناصر الدوله فرمانفرما در دورهٔ قاجار احداث شد. وی ۱۱ سال متوالی حکومت کرمان و بلوچستان را داشت و وفات وی به تاریخ ۱۳۰۹ قمری اتفاق افتاد.

باغ شازده ماهان از جمله زیباترین باغ‌های طبقاتی ایران محسوب می‌شود که تلفیقی است از زیبایی و اصالت ایرانی است که باهمنوایی آب و باغ و معماری چشم نواز به بهشتی در استان کرمان می‌ماند.

باغ شاهزاده یا باغ شازده یکی از زیباترین باغ‌های تاریخی ایران محسوب می‌شود. این باغ در حدود چهار کیلومتری شهر ماهان و حوالی شهر کرمان و در دامنه کوه‌های تیگران واقع شده و مربوط به اواخر دوره قاجاریه می‌باشد. این باغ مساحتی قریب به ۵.۵ هکتار دارد و شامل دو مجموعه شرقی و غربی می‌شود.

روستای دارستان و گلیم شریکی پیچ سیرجان

دارستان روستایی است که از هر کوچه و برزنش صدای دارهای بافت گلیم می‌آید، زنان و دختران این روستا از کودکی برای بافت این گلیم آموزش می‌بینند و مردانش از طفولیت دنبال یاد گرفتن فن رنگ رزی و تولید کرک و نخ برای تولید تار و پود گلیم هستند.

یک قطعه کوچک این گلیم در حال حاضر با قیمت قابل توجهی به فروش می‌رود. حالا نام دارستان جهانی شده است و زنان و دخترکان این روستای کوچک به خود می بالند که با سرانگشت دستانشان نام روستا را در سطح جهان مطرح کرده‌اند و برخود می بالند که دیگر چارچوب خانه‌های روستایی نام این صنعت را محصور نکرده‌اند بلکه حالا باید منتظر بود با بازاریابی مناسب شاهد عرضه این صنایع دستی در مناطق مختلف جهان باشیم.

گلیم شریکی پیچ هر چند با مرکزیت دارستان تولید می‌شود اما عملاً از سال ۵۴ اقداماتی برای توسعه بافت این گلیم آغاز شد و نخستین کارگاه گلیم شریکی پیچ تأسیس شد.

به این گلیم به این دلیل شریکی پیچ گفته می‌شود که برای بافت گلیم چندین نفر به صورت مشترک فعالیت می‌کنند.

دو قنات ثبت جهانی در کرمان

رگ‌های زمین بدون شک در کرمان قرار دارند که می‌توان به قنات‌های جوپار، اکبرآباد بم و صدها قنات دیگر اشاره کرد که دو رشته قنات استان در جوپار و بم ثبت جهانی شده‌اند.

این قنات‌ها رمز حیات در استان کرمان هستند در بم برخی از این قنات‌ها همچون رودخانه‌ای خروشان از قلب کویر بیرون می آیند و نخسلتان های را سیراب می‌کنند و با گذشت سال‌ها هنوز هم جاری هستند.

در آخرین کاوش‌ها بر دیواره قنات‌های بم کتیبه‌هایی از دوران هخامنشی کشف شد و بسیاری از این قنات‌ها هر سال مورد بازدید گردشگران قرار می‌گیرند.

کد خبر ۵۷۴۳۳۸۶




۷ اثر گردشگری ثبت جهانی در کرمان/ از کویر تا سفر به اعماق تاریخ

منبع: مــهر
? ۷ اثر گردشگری ثبت جهانی در کرمان/ از کویر تا سفر به اعماق تاریخ