۵۹ شركت دانش‌بنیان در کرمان فعالیت دارند

فردای کرمان – گروه اقتصاد: رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان کرمان با اشاره به قابلیت‌های موجود استان در حوزۀ آموزش عالی گفت:«استان پهناور كرمان با ۳,۵ درصد دانشجویان كل كشور رتبۀ هشتم كشور را داراست و در حال حاضر ۱۰۰ موسسۀ آموزش عالی در استان فعالیت دارند كه ۶۵ درصد دانشجویان در موسسات آموزش […]

فردای کرمان – گروه اقتصاد: رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان کرمان با اشاره به قابلیت‌های موجود استان در حوزۀ آموزش عالی گفت:«استان پهناور كرمان با ۳,۵ درصد دانشجویان كل كشور رتبۀ هشتم كشور را داراست و در حال حاضر ۱۰۰ موسسۀ آموزش عالی در استان فعالیت دارند كه ۶۵ درصد دانشجویان در موسسات آموزش عالی دولتی و ۳۵ درصد در موسسات آموزش عالی غیردولتی مشغول تحصیل هستند».

جعفر رودری با اشاره به عدم برقراری عدالت آموزشی منطبق با نیازها در پهنۀ جنوبی و شمالی استان،افزود:«سرانۀ دانشجو در منطقۀ شمالی استان ۲,۷ برابر مناطق جنوبی و شرقی استان است».

وی همچنین گفت:«استان كرمان در پایان سال ۱۴۰۰ با در اختیار داشتن ۵۹ شركت دانش‌بنیان ۰,۹ درصد شركت‌های دانش‌بنیان كشور را در اختیار داشته و از این نظر رتبۀ هفدهم كشور را به خود اختصاص داده و از نظر شاخص تعداد شركت‌های دانش‌بنیان به ۱۰۰ هزار نفر جمعیت رتبۀ بیست‌وهفتم كشور را در اختیار دارد».

به گزارش فردای کرمان به نقل از روابط عمومی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان کرمان،وی در اولین جلسۀ كمیتۀ آموزشی،فرهنگی و تعامل صنعت و دانشگاه  شورای راهبری فناوری و تولید دانش‌بنیان استان با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری و  تاكید ایشان بر دو خصوصیت اشتغال‌آفرینی و دانش‌بنیان بودن تولید در شعار سال ۱۴۰۱ بیا کرد:«در سال جاری رشد اقتصادی ۷,۷ درصدی برای استان هدف‌گذاری شده كه برای تحقق آن دو رویكرد مبتنی بر اشتغال،افزایش سهم اشتغال در فعالیت‌های نوین اقتصادی و دانش‌بنیان،و اتكا به روش‌های دانش‌بنیانی با استفاده از روش‌های جدید علمی برای افزایش تولید در استان و ارتقاء بهره‌وری پیش‌بینی شده است».

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان کرمان با اشاره به اینكه طبق تعریف سازمان همكاری اقتصادی و توسعه  (OECD)،اقتصاد دانش‌بنیان اقتصادی است كه بر اساس تولید و توزیع و كاربرد دانش و اطلاعات شكل گرفته و سرمایه‌گذاری در دانش و صنایع دانش پایه مورد توجه خاص قرار می‌گیرد و صنایع دانش‌بنیان نیز صنایعی هستند كه در آن‌ها سطح بالایی سرمایه‌گذاری در نوآوری و ابداعات جدید صورت گرفته است،گفت:«بانک جهانی،اقتصاد مبتنی بر دانش را دارای چهار محورِ سیستم نهادی و اقتصادی كه مشوق استفادۀ موثر از دانش و رشد كارآفرینی است،جمعیت تحصیل‌كرده،خلاق و ماهر،زیرساخت اطلاعاتی و ارتباطی به خوبی توسعه یافته و یک نظام ملی نوآوری موثر كه رابطۀ دینامیكی با جهان علم و فناوری و جهان كسب و كار داشته باشد،می‌داند».

وی ادامه داد:«شاخص‌های تعریف‌شده توسط بانک جهانی برای سنجش اقتصاد دانش‌بنیان عبارتند از شاخص عملكرد نیروی انسانی و اقتصادی،آموزشی و منابع انسانی،مشوق‌های اقتصادی و رژیم‌های نهادی،زیرساخت‌های اطلاعاتی و سیستم ابداع‌ها».

رودری افزود:«رتبۀ ایران در تولید علم جهانی هم به لحاظ كمی و هم از نظر كیفی طی سال‌های اخیر ارتقا یافته و در حال حاضر جمهوری اسلامی ایران بر پایۀ آخرین اطلاعات تولید علم در نظام بین‌المللی Web of Science ،در سال ۲۰۲۱ در رتبۀ پانزدهم دنیا قرار دارد».

وی با اشاره به چهاردهمین گزارش شاخص جهانی نوآوری(Global Innovation Index) ۲۰۲۱ گفت:«شاخص نوآوری جهانی،متشكل از ۷ ركن و ۲۱ بخش و ۸۰ زیربخش است و هر ساله اقتصادهای جهان را بر اساس قابلیت نوآوری آنه‌ا رتبه‌بندی می‌كند كه ایران در سال ۲۰۲۱ در بین ۱۳۲ كشور جهان رتبۀ ۶۰ را در شاخص نوآوری جهانی كسب کرده و این بهترین رتبه‌ای است كه طی سال‌های ۲۰۱۱ تا ۲۰۲۱ برای كشور به دست آمده است».

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان کرمان بیان کرد:«علاوه بر این،ایران برای اولین بار در جمع كشورهای دست‌یافته به نوآوری قرار گرفته است. كشورهای دست‌یافته به نوآوری كشورهایی هستند كه فراتر از سطح انتظار،نسبت به سطح توسعۀ اقتصادی خود،به نوآوری دست یافته‌اند». /پ




۵۹ شركت دانش‌بنیان در کرمان فعالیت دارند

منبع:خبر کرمان
?

۵۹ شركت دانش‌بنیان در کرمان فعالیت دارند

:اخبار استان کرمان – اقتصادی