۲۷ نشان ایمنی به واحدهای صنعتی منتخب شرق کشور اعطا شد

کرمان – فت فتو – ۲۷ واحد صنعتی حقیقی و حقوقی شرق کشور امروز (سه‌شنبه) در دومین آیین نشان ملی ایمنی شرق کشور در کرمان موفق به دریافت این نشان شدند و از آنها تجلیل به عمل آمد. به گزارش خبرنگار فت فتو، دومین آیین اعطای نشان ایمنی شرق کشور امروز(سه شنبه) با حضور جمعی […]

کرمان – فت فتو – ۲۷ واحد صنعتی حقیقی و حقوقی شرق کشور امروز (سه‌شنبه) در دومین آیین نشان ملی ایمنی شرق کشور در کرمان موفق به دریافت این نشان شدند و از آنها تجلیل به عمل آمد.

به گزارش خبرنگار فت فتو، دومین آیین اعطای نشان ایمنی شرق کشور امروز(سه شنبه) با حضور جمعی از مدیران وزارت تعاون، کار و رفاه و مدیران استان های کرمان، سیستان و بلوچستان و هرمزگان در سالن همایش مجتمع فنی حرفه ای کرمان برگزار شد.

معاون بازرسی اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی کرمان در این آیین گفت: ایده اعطای نشان ملی ایمنی از سال ۹۷ مطرح و نخستین دوره آن در سال ۹۸ برگزار شد و امسال به صورت منطقه ای با همکاری استان های منطقه شرق شامل کرمان، هرمزگان و سیستان بلوچستان اجرا شده است.

حسین امامی پور افزود: ۲۱۱ شرکت برای دریافت نشان ایمنی ثبت نام کردند، که به ۱۳ شخص حقیقی و حقوقی درجه یک، ۱۲ شخص حقیقی و حقوقی نشان درجه ۲ و چهار شخص حقیقی و حقوقی نشان درجه سه تعلق می گیرد.

وی با بیان اینکه باید با ایمن سازی به سمت پیشگیری از وقوع حوادث برویم تصریح کرد: کمیته سازگاری با ایمنی در واحدهای بزرگ تشکیل شده است، اما باید به سمت ایجاد سازوکار ایمنی در واحدهای کوچک برویم.

دریافت سفته و سند سفید امضا از کارگران غیرقانونی است

مدیرکل بازرسی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی نیز گفت: بازرسی ها باید هدفمند باشد و به سمت نقاطی پیش برود که احتمال وقوع حادثه در آنها بیشتر است.

احمدرضا پرنده افزود: وزارت کار در حوزه ایمنی به تنهایی نمی تواند فعالیت کند و همه باید دست به دست یکدیگر بدهیم و تشکلات کارگری نقش خودشان را در این زمینه ایفا کنند.

وی تاکید کرد: در بازرسی هایی که از واحدهای صنعتی و تولیدی داشتم، برخی پیمانکاران حق و حقوق کارگان را کامل نمی پردازند، اما در اسناد طوری سند سازی می شود که حقوق کارگر پرداخت شده است، که بازرسان کار موظف هستند که این نکات را منعکس کنند تا صلاحیت پیمانکار رد شود.

مدیرکل بازرسی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی ادامه داد: همچنین دریافت سفته و هرگونه برگ تسویه سفید امضا از کارگران کاملا غیرقانونی است و بازرسان موظف هستند گزارش های خود را در این رابطه اعلام کنند.

وی با اشاره به اینکه در حوزه ایمنی به شدت با کمبود نیرو مواجه هستیم اظهار داشت: باید برای این حوزه در دانشگاه ها نیاز سنجی شود تا مجبور نباشیم برای ایمنی از فارغ تحصیلان رشته های دیگر استخدام کنیم.

پرنده تصریح کرد: ایمنی باید از مدارس و دوران دانش‌آموزی آموزش داده شود و دانش‌آموزان امروز قطعا افرادی هستند که در آینده در کارگاه‌ها و واحدهای تولیدی کشور مشغول به کار خواهند شد.

ایمنی چالش واحدهای خرد و کوچک کرمان

۲۷ نشان ایمنی به واحدهای صنعتی منتخب شرق کشور اعطا شد

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان کرمان نیز گفت: هدف از برگزاری آیین اعطای نشان ملی ایمنی تشریفاتی و تنها تقدیر نیست، بله هدف اصلی نهادینه کردن فرهنگ ایمنی در سطح واحدهای کارگری  است.

مجتبی مصباح افزود: تشکیل انجمن ها و کانون های صنفی ایمنی و بهداشت، الزامی کردن رعایت نکات های ایمنی و انجام دوره های آموزشی ایمنی در راستای نهادینه کردن ایمنی باید انجام شود.

وی تصریح کرد: اهمیت موضوع ایمنی نسبت به ۲۰ سال قبل متفاوت شده، هر چند در واحدهای بزرگ شرایط بهتر شده است، اما در واحدهای خرد و کوچک هنوز دچار چالش هستیم.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان کرمان با اشاره به مردمی سازی ایمنی در کشور بیان کرد: هر چند انجمن های صنفی حوزه کار و کارگری در بحث ایمنی موفق بودند اما نیازمند بازنگری در بحث ماموریت ها هستیم.

۹۰ درصد واحدهای کارگری سیستان و بلوچستان در حوزه صنعتی قرار دارند

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی سیستان و بلوچستان گفت: تعداد ۶۰ هزار و ۱۴۴ کارگاه در این استان مشغول به فعالیت هستند که بیش از ۹۰ درصد از آنها در بخش صنعت قرار دارند و ۲۱۵ هزار نفر بیمه شده داریم.

حامد آرامش افزود: ۲۳ بازرس کار به صورت تمام وقت کار نظارت و بازرسی از واحدهای تولیدی و کارگاهای استان سیستان و بلوچستان را به عهده دارند که در سال ۱۴۰۰ تعداد ۱۱ هزار بازرسی انجام شده که نسبت به سال قبل از آن ۳۶ درصد افزایش داشتیم.

وی بیان کرد: سال گذشته تعداد ۳۰ مورد حوادث مربوط به کار اتفاق افتاده که ۱۷ مورد منجر به فوت شده اما از ابتدای امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل حوادث کار به طور چشمگیری کاهش پیدا کرده است.

نشان ملی ایمنی نباید فقط روزمه باشد

معاون اقتصادی و امور هماهنگی استانداری کرمان نیز با اشاره به اهمیت ایمنی در حفظ سرمایه های انسانی و اجتماعی گفت: واحدهای متوسط و بزرگ کارگری در زمینه استقرار واحدهای ایمنی وضعیت خوبی دارند، اما حوادث اغلب در واحدهای کوچکتر رخ می دهد.

حسین مهرابی افزود: باید با کمک تشکل های صنفی و اتحادیه ها استانداردهای ایمنی را رعایت کنیم و نباید اعطای نشان ملی ایمنی یک رزومه باشد بلکه هدفی برای حفظ جان کارگران تلقی شود.

ایمنی بهره وری را در کشور بالا می برد

مدیرکل فنی و حرفه ای استان کرمان نیز گفت: مهارت ها و ایمنی ۲ بال نیرومند برای کارگر و کارفرما و اقتصاد کشور است که اگر عملکرد خوبی داشته باشند، بهره وری بالا می رود و اثرات آن را در کشور می بینیم.

محمدرضا جهانگیری افزود: آموزش ها در حوزه ایمنی از امکانات کار و منابع مادی صیانت می کند، در بحث آموزش های فنی و حرفه ای ۲۸ مرکز و ۱۷۰ کارگاه آموزشی دولتی و یک هزار و ۸۰۰ آموزشگاه خصوصی فعالیت دارند که در حوزه ایمنی همکاری خوبی با اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی انجام می شود و با تفاهمنامه ای که در آینده در همین راستا با این دستگاه منعقد می کنیم، ایمنی در واحدهای فنی و حرفه ای رونق بیشتری پیدا می کند.

وی تاکید کرد: آمادگی داریم تا امکانات و منابع توانمند فنی و حرفه ای را در اختیار حوزه کار و کارگری بگذاریم و در همین راستا انجام آموزش های ایمنی در مرکز جوار کارگاهی یکی از صنایع بزرگ موجب کاهش چشمگیر حوادث در این واحد صنعتی شده است.




۲۷ نشان ایمنی به واحدهای صنعتی منتخب شرق کشور اعطا شد

منبع: ایرنـا
? ۲۷ نشان ایمنی به واحدهای صنعتی منتخب شرق کشور اعطا شد