۱۲ میلیون ایرانی دخانیات مصرف می‌کنند

فردای‌کرمان – گروه اقتصاد: رئیس انجمن دخانیات با بیان اینکه میزان مصرف سیگار در کشور حدود ۸۰ میلیارد نخ برآورد می‌شود،گفت:«در حال حاضر بیش از ۱۲ میلیون مصرف‌کنندۀ دخانیات در کشور وجود دارد». محمدرضا تاجدار در یک نشست خبری درخصوص تغییر قیمت دخانیات اظهار کرد:«تصویب مالیات اخیر در برنامۀ هفتم برای سیگار حدود ۲۰ درصد […]

فردای‌کرمان – گروه اقتصاد: رئیس انجمن دخانیات با بیان اینکه میزان مصرف سیگار در کشور حدود ۸۰ میلیارد نخ برآورد می‌شود،گفت:«در حال حاضر بیش از ۱۲ میلیون مصرف‌کنندۀ دخانیات در کشور وجود دارد».

محمدرضا تاجدار در یک نشست خبری درخصوص تغییر قیمت دخانیات اظهار کرد:«تصویب مالیات اخیر در برنامۀ هفتم برای سیگار حدود ۲۰ درصد روی قیمت نهایی اثر خواهد داشت. هرچه فاصلۀ قیمت کالای داخلی و قاچاق بیشتر باشد،میزان قاچاق به کشور بیشتر می‌شود».

وی افزود:«در حال حاضر ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز اعلام کرده قاچاق سیگار ۱۰ میلیارد نخ است که هفت تا ۱۰ درصد بازار سیگار را شامل می‌شود؛ با این حال مشاهدات میدانی نشان می‌دهد این رقم بین ۱۵ تا ۲۰ درصد است یعنی برآورد می‌شود ۱۵ تا ۱۶ میلیارد نخ سیگار قاچاق در بازار وجود دارد».

رئیس انجمن تولیدکنندگان،صادرکنندگان و واردکنندگان محصولات دخانی در ادامه گفت:«در نیمۀ نخست امسال ۳۳ میلیارد و ۴۴۰ میلیون نخ سیگار تولید شده که نسبت به تولید سیگار در مدت مشابه سال قبل،هشت درصد کاهش داشته است. البته همانطور که سال گذشته بعد از تصویب مالیات نخی هشدار دادیم،بیشتر کاهش تولید مربوط به تولیدکنندگان داخلی بوده است».

وی خاطرنشان کرد:«در نیمۀ نخست امسال تولید سیگار در کارخانه‌های تولید سیگار با نشان داخل بیش از ۲۰ درصد کاهش داشته،اما تولیدکنندگان با نشان بین‌المللی با افزایش تولید مواجه بودند».

به گزارش فردای‌کرمان به نقل از مهر،‌ تاجدار همچنین با بیان اینکه در این مدت تولید تنباکوی معسل ۱۴۰۰ تن بوده که نسبت به شش ماهۀ سال قبل ۳۲ درصد کاهش داشته است،گفت:«تنباکوی سنتی با معسل متفاوت است؛ به طوری که تنباکوی سنتی در استان‌های مختلف کشت و تقریباً به همان شکل عرضه می‌شود و نیاز به عمل‌آوری خاصی ندارد. اما در تولید تنباکوی معسل از توتون استفاده می‌شود».

وی افزود:«به دلیل بالا بودن کلر در توتون تولید شده در داخل کشور،حداکثر ۲۰ درصد در سیگارهای داخلی استفاده می‌شود. این موضوع در گذشته مورد اعتراض کشاورزان بود و در نهایت شرکت دخانیات مجبور می‌شد آن را بخرد،اما چند سالی است تولید تنباکوی معسل شکل گرفته و حتی برخی شرکت‌های بین‌المللی هم برای تولید تنباکوی معسل در ایران کارخانه ایجاد کردند که آن‌ها هم ۲۰ تا ۳۰ درصد از توتون‌های داخلی را می‌خریدند،اما شرکت‌های داخلی تولید تنباکوی معسل تا ۷۰ درصد از توتون داخلی استفاده می‌کردند». /پ




۱۲ میلیون ایرانی دخانیات مصرف می‌کنند

منبع:خبر کرمان
?

۱۲ میلیون ایرانی دخانیات مصرف می‌کنند

:اخبار استان کرمان – اقتصادی