گزارش تسنیم از مناطق سیل‌زده کرمان| راه ۲۹۰ روستای رودبار جنوب مسدود شد/ زمین‌های کشاورزی کاملا زیر آب رفت‌/ سیلاب جیرفت را دربر گرفت + فیلم

گروه استان‌ها – فرماندار رودبار جنوب گفت: راه بیش از ۲۹۰ روستای شهرستان رودبار مسدود بوده و به ۸۰ روستای کوهستانی هیچ راه دسترسی نداریم. – اخبار استانها – به گزارش فت فتو از کرمان، از اوایل هفته جاری و با ورود سامانه بارشی جدید به استان کرمان شاهد بسته شدن راه و محورهای مواصلاتی […]

گروه استان‌ها – فرماندار رودبار جنوب گفت: راه بیش از ۲۹۰ روستای شهرستان رودبار مسدود بوده و به ۸۰ روستای کوهستانی هیچ راه دسترسی نداریم.

– اخبار استانها –

به گزارش فت فتو از کرمان، از اوایل هفته جاری و با ورود سامانه بارشی جدید به استان کرمان شاهد بسته شدن راه و محورهای مواصلاتی زیادی در استان کرمان به‌ویژه راه‌های روستایی در جنوب و شرق استان کرمان بودیم؛ تعداد زیادی از روستاهای استان در محاصره سیلاب قرار گرفتند و ورود سیلاب به شهرها، روستاها و منازل مردم باعث تخلیه برخی از این مناطق و اسکان اضطراری مردم در مکان‌های امن شد و همه اینها در شرایطی بود که استان کرمان هنوز تحت تأثیر تبعات سیل دو هفته قبل قرار داشت.

کنار همه این اتفاقات و حوادث، جان باختن سه نفر در سیل استان کرمان حادثه تلخی ـ که به‌گفته مسئولان بر اثر عدم توجه به هشدارها رخ داد ـ بود، سه نفری که دو نفر از آنها کودک بودند.

علی پرورش در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در رودبار جنوب با اشاره به آخرین وضعیت مناطق سیل زده این شهرستان اظهار داشت:  شهرستان رودبار جنوب ۴۲۶ آبادی دارد که از این تعداد بیش از ۲۹۰ روستای این شهرستان درگیر سیل بوده و راه آنها مسدود است.

وی با بیان اینکه سه روزه است که در حوزه “تکل حسن” مسیر عبور و مرور ۸ روستا مسدود شده، عنوان کرد: ۸۰ روستای کوهستانی ما به دلیل قطع ارتباط، آب و نان ندارد چرا که هیچ راه ارتباطی برای دسترسی به نداریم و امداد رسانی هوایی نیز به دلیل شرایط جوی مقدور نبوده است.

فرماندار رودبار جنوب با اشاره به اینکه ۱۳ روستای حاشیه تالاب جازموریان در بدترین حالت ممکن قرار دارد افزود: سیل بند دهستان نهضت‌آباد خاوری شکسته و کشاورزی این منطقه کاملاً تخریب شده است.

وی با اشاره به تخریب منازل مردم در این منطقه خبر داد و بیان کرد: در حال حاضر نیروی‌های امدادی در منطقه بوده و در حال تخلیه آب از منازل روستائیان هستند.

پرورش عنوان کرد: روستاهای نهضت‌آباد ۱ و ۲ و ۳، شاه آباد و ۲ روستای جمولی و مرادآباد چیل گرگ در بخش مرکزی شهرستان رودبار جنوب نیز درگیر سیلاب هستند.

وی با اشاره به اینکه در بخش جازموریان بیش از ۹۰ درصد روستاها درگیر سیل هستند گفت: در بعضی از روستاها تخریب ۱۰۰ درصدی مزارع کشاورزی داشتیم.

فرماندار رودبار جنوب با بیان اینکه مسیر رودبار به زهکلوت و زهکلوت به ایرانشهر کاملاً مسدود است، ادامه داد: تمامی راه‌های روستایی اصلی و فرعی این شهرستان کاملاً مسدود است و تنها مسیر باز این شهرستان محور رودبار به جیرفت است.

وی با اشاره به اینکه مردم روستای کروچان راضی نشدند از روستا خارج شده و داخل شهر اسکان یابند بیان کرد: با توجه به اینکه مردم این روستا در همان محل اسکان اضطراری داده شدند، در حل حاضر محل اسکان اضطراری آنها نیز تخریب شده و کاملاً زیر سیل قرار گرفتند چرا که چهار طراف این روستا باتلاق است.

پرورش عنوان کرد: تمامی خانه‌های روستاهای جنوبی شهر زهکلوت از جمله روستای کروچان، حیدرآباد، چاه بهمن، نقصان و شهیدآباد نیز در اثر سیل عصر دیروز دچار آبگرفتگی ۱۰۰درصدی شدند.

وی گفت: برق خیلی از روستاها قطع شده اما به دلیل سیل شدید اداره برق هنوز موفق به وصل برق این روستاها نشده است و زمین‌های کشاورزی و موتور پمپ‌های روستای اطراف کاملا زیر آب رفته و دام‌هایشان تلف شده است.

سیل به شهر “رودبار جنوب” رسید + فیلم
احتمال ورود سیل به شهر رودبار؛ دستور تخلیه منازل حاشیه رودخانه‌ها داده شد
خسارت سیل به مناطق “رودبار جنوب” استان کرمان به روایت تصویر
خسارات سیل در رودبار جنوب| از بسته شدن راه‌های روستایی تا شکسته شدن سیل‌‌بندها

فرماندار رودبار جنوب گفت: نیروهای ستاد بحران و فرمانداری رودبارجنوب، بخشداری جازموریان، سپاه رودبار و نیروهای خودجوش مردمی همگی در منطقه حضور دارند اما به دلیل مسدود بودن راه‌ها امدادرسانی به روستاهای درگیر ممکن نیست.

وی با بیان اینکه ماشین آلات سنگین از جمله لودور و بولدوزر برای بازگشایی مسیرها نیاز مبرم این شهرستان است افزود: به دلیل باتلاقی بودن بسیاری از روستاها و برای بررسی وضعیت منطقه به پروازهای هوایی نیاز داریم چرا که در بسیاری از مسیرها، امکان امدادرسانی زمینی مقدور نیست.

آب گرفتگی معابر و مشکلات مردم شهر جیرفت

به گزارش فت فتو از کرمان، بارش باران نعمتی است که خدواند به ما عطا کرده و جنوب استان کرمان در هفته‌های اخیر از این نعمت الهی در فصل زمستان بی‌نصیب نمانده است؛ متاسفانه به دلیل زیرساخت‌های نامناسب و … در شهرهای کوچکی چون جیرفت با کمترین بارندگی خیابان‌ها و کوچه‌های شهر به رودخانه تبدیل می‌شوند بطوری که عبور از سطح خیابان و کوچه را برای مردم مشکل می‌شود.

آبگرفتگی معابر و خیابان‌ها معضلی است که همه ساله با کوچک‌ترین بارندگی گریبان‌گیر مردم شهر جیرفت می‌شود با وجود تکرار این معضل متاسفانه هنوز چاره‌ای حل شدنی برای این مهم اندیشیده نشده است.

خیابان‌ها و جوی‌های آب مرکز شهر جیرفت دچار آبگرفتگی‌های شدید شده و تردد خودروها و شهروندان را از خیابان‌های و میادین شهر با مشکل مواجه کرده است.

با توجه به خشکسالی و کم‌آبی‌ها سال‌های قبل در استان کرمان، باران رحمت الهی کمک بزرگی به سفره‌های زیرزمینی می‌کند و مردم نیز از این بابت شکرگذار هستند اما نگرانی‌های مردم بعد از باران امری طبیعی است که می‌طلبد مسئولان مربوطه به این مهم توجه جدی داشته باشند.

مسلم مشایخی شهروندی که با لباس‌های خیس از خیابان عبور می‌کرد به خبرنگار تسنیم گفت: متاسفانه معضلی که در شهر جیرفت وجود دارد این است که برخی از مناطق  شهر حالت کاسه‌ای و گود دارد و عبور از درب خانه به داخل کوچه برای مردم بسیار سخت است.

وی بیان کرد: اصلاً کوچه و خیابان‌های شهر اصولی و کارشناسی شده آسفالت نشده است؛ انگار فقط خواستن آسفالت کنند و این مهم در زمان بارندگی به یک بحرانی برای مردم تبدیل شده است.

ایمان کریمی شهروند دیگری گفت: من دیروز بخاطر آبگرفتی کوچه نتوانستم از منزل بیرون بروم آیا این این زیرسازی کوچه و خیابان‌ها حق شهروندان جیرفت است؟

وی با بیان اینکه اگر لوله‌گذاری برای تخلیه آب باران کوچه و خیابان‌های می گذاشتند وضعیت ما این نبود افزود: تاکنون هیچگونه اقدامی برای تخلیه آب از کوچه و خیابان‌ها نشده و انگار این مسئله برای کسی مهم نیست.

فرزاد محمدی راننده شهری در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم گفت: هر مسافری که جابه‌جا کردم خیس بوده انگار از رودخانه عبور کرده است.

وی عنوان کرد: چندین بار آب داخل ماشینم رفته و تخلیه کرده‌ام انگار مسئولان شهر از اداره و محل کارشان بیرون نمی‌آیند که خیابان‌ها را نادیده گرفته‌اند.

این راننده جیرفتی با بیان اینکه من تمام طول روز در سطح شهر هستم و با مردم سرکار دارم گفت: همه از بارش باران خوشحال هستیم اما از وضعیت شهر ناراضی هستند و تاکنون هیچ مسئولی برای برطرف کردن این مشکل تلاشی نکرده یا انگار از وضعیت شهر بی‌خبر هستند.

زهرا خانم دستفروشی که با لباس محلی زیبا در کنار ما ایستاده بود گفت: من زن سرپرست خانوار هستم و مجبورم برای خرج زندگی‌ام تلاش کنم اما مکانی که کار می‌کردم به طور کلی آب گرفته و همه وسایلم خراب شده، جواب شکم بچه‌های صغیر من را چه کسی می‌دهد؟

وی گفت: فرماندار و شهرداری و اعضای شورای شهر کجا هستند که ببینند خیابان‌ها تبدیل شده به گودال آب و رودخانه و کسی برایش مهم نیست.

زهرا خانم می‌گوید: کوچه ما آسفالت نیست و من دو روز است که نتوانستم به خانه‌ام بروم چرا که کوچه مثل استخر پر از آب و گل و لای شده است.

استان کرمان , سیل , سیل زده ,

انتهای پیام/۵۱۱/ش




گزارش تسنیم از مناطق سیل‌زده کرمان| راه ۲۹۰ روستای رودبار جنوب مسدود شد/ زمین‌های کشاورزی کاملا زیر آب رفت‌/ سیلاب جیرفت را دربر گرفت + فیلم

منبع: تسنــیم
? گزارش تسنیم از مناطق سیل‌زده کرمان| راه ۲۹۰ روستای رودبار جنوب مسدود شد/ زمین‌های کشاورزی کاملا زیر آب رفت‌/ سیلاب جیرفت را دربر گرفت + فیلم