کمیت لنگ زیرساخت‌ها برای توسعه معادن جنوب کرمان/برقی که به صنایع معدنی نمی رسد

مسلم مروجی گفت: زیر ساختی که برای شهرک صنعتی جنوب ایجاد شده، تا رتبه ۳ است که آن‌هم در عرصه کشاورزی است، بنابر این زیر ساخت های تامین شده برای ساخت و توسعه معادن مناسب نیست. مسلم مروجی در هشتادویکمین شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی که پیش از ظهر امروز برگزار شد، مطرح کرد: […]

مسلم مروجی گفت: زیر ساختی که برای شهرک صنعتی جنوب ایجاد شده، تا رتبه ۳ است که آن‌هم در عرصه کشاورزی است، بنابر این زیر ساخت های تامین شده برای ساخت و توسعه معادن مناسب نیست.

مسلم مروجی در هشتادویکمین شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی که پیش از ظهر امروز برگزار شد، مطرح کرد: کشاورزی و معدن دو پتانسیل توسعه‌ای جنوب استان کرمان هستند و سالی ۴و نیم میلیون تن محصولات کشاورزی تولید می شود، تقریبا ۴۵ درصد مجوزهای صنعتی در حوزه فرآوری محصولات کشاورزی است، به‌طوری‌که بیش از ۳۰ درصد در بخش صنایع تبدیلی و ۱۵ درصد در بخش خدمات کشاوری است.

رئیس سازمان صنعت‌،معدن و تجارت جنوب کرمان افزود: تسهیلات تبصره ۱۸ برای فرآوری محصولات کشاورزی جنوب در حوزه صنایع غذایی است که در طی ماه‌های آینده شدت تولید محصولات کشاورزی بالا خواهد بود، تا بتوانند محصولات کشاورزی را پیش خرید کنند اما  ما هنوز نتوانسته‌ایم برای این زمینه تهسلاتی پرداخت کنیم، در حالی که در سال گذشته آنچه اختصاص یافته بود به‌طور کامل جذب شد.

وی ادامه داد: برای  تامین زیر ساخت‌ها، همکاری دستگاه‌ها و تصحیح قوانین در عرصه توسعه معادن شروع شده اما کمبود زیر ساخت ها به شدت خود را نشان می دهند.
 
مروجی تاکید کرد: ۲۰ نوع ماده معدنی در جنوب کرمان شناخته شده که در حوزه مس جنوب، زون آن در معدن《 ارومیه دختر》است که بیشترین مس در این معدن قرار دارد و معادن دیگر از جمله کرومیت، طلا، منگنز، آهک و تیتانیوم از مهمترین آنهاست.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت جنوب کرمان اذعان کرد: معادن شاخص کرومیت منوجان، طلای زرتابش، مس حسین آباد، مس رمشک، مس کِرمِک، آهن جنگا و ساردوییه، کرومیت توسرخ شهرستان کهنوج  که سرمایه‌گذار آن مشخص شده . کار خود را به‌زودی آغاز خواهد کرد و در نهایت نیز معدن مس گمرکان است.

وی ادامه داد: ۷۰ درصد جنوب کرمان برای اکتشافات پهنه‌بندی شده است  که ۱۴ پهنه مشخص و برای  ۱۰ پهنه پروانه اکتشاف صادر شده است تا انتهای سال گهر زمین نیز که یکی از مهمترین ذخیره های معدنی را در اختیار گرفته است عملیات اجرایی در این پهنه را آغاز خواهد کرد.

مروجی گفت: ۳۱۴  پروانه اکتشاف، ۹۸ گواهی کشف و ۴ پروانه اکتشاف  در جنوب کرمان صادر شده که همه در مقوله معادن مس، آهن، تیتانیوم، کرومیت، سنگ ساختمانی و معدن است.
 
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت جنوب کرمان، گفت: در صنایع معدنی ۱۱۰ پروانه بهره برداری صادر شده و ساخت کارخانه با همکاری دستگاه ها سبب صدور مجوز برای ۵۵ مورد از صنایع معدنی صادر شده است، که اشتغالی ۵ هزار نفری ایجاد خواهد کرد.

وی به مشکل معارض محلی اشاره کرد و گفت: در گذشته تمام معادن در مقوله معارض محلی درگیر بودند، چون نان معادن به سفره مردم نمی رسید اما در حال حاضر این مشکل مرتفع شده است و تنها به تعداد انگشت شماری از معادن در بحث معارض محلی درگیر هستند، ۴ هزار و ۵۰۰ نفر در معادن جنوب فعال هستند و بیش از هزار نفر نیز تا پایان سال مشغول خواهند شد.

مروجی تاکید کرد: زیر ساختی که برای شهرک صنعتی جنوب ایجاد شده، تا رتبه ۳ است که آن‌هم در عرصه کشاورزی است، بنابر این زیر ساخت های تامین شده برای ساخت و توسعه معادن مناسب نیست.

وی ادامه داد: ما در حوزه تامین آب صنایع هم دچار مشکل هستیم، در بخش اسفندقه منابع معدنی مس، منگنز، طلا و کرومیت قرار دارند و یک واحد صنعتی در ۱۴ ماه و برای اشتغال  ۴۵۰ نفر ایجاد شده که برای تولید کنسانتره با ظرفیت ۲۰ هزار تن برنامه ریزی شده است، اما ما تا کنون هنوز نتوانسته ایم آب آن را تامین کنیم، زیرا تخصیص آب برای صنایع صفر شده است.

رئیس سازمان صنعت،معدن و تجارت جنوب ابراز کرد:  در حوزه ساردوییه نیز کارخانه کنسانتره آهن که شروع کننده ذنجیره فولاد است ایجاد شده، اما در تامین زیر ساخت‌هایی چون برق حتی یک مگاوات برق هم به وی ندادیم زیرا زیر ساخت آن در جنوب وجود ندارد، ضمن اینکه ۲۰ میلیارد تومان به سرمایه گذار تحمیل شد، زیرا برای رسیدن به مرحله بهره برداری مجبور به خرید تعدادی موتور برق شد که بی شک این امر سبب افزایش قیمت محصول تمام شده، می‌شود.

مروجی با بیان اینکه به‌جز آب، ما در تامین زمین برای فعالیت واحدهای معدنی و صنعتی دچار مشکل هستیم، خاطر نشان کرد: ایمیدرو به عنوان سرمایه گذار برای  تامین زیر ساخت شبکه برق جنوب کارمطالعاتی خود را انجام داده است، اما شرکت تهیه توزیع پای کار نیامده است، لازم است که تهیه‌تولید پای کار آمده و ضمن سرعت بخشیدن به اجرای این طرح، برق را به معادن جنوب برساند.

انتهای خبر/طهماسبی
 




کمیت لنگ زیرساخت‌ها برای توسعه معادن جنوب کرمان/برقی که به صنایع معدنی نمی رسد

منبع:آرمـان
? کمیت لنگ زیرساخت‌ها برای توسعه معادن جنوب کرمان/برقی که به صنایع معدنی نمی رسد