کلاس ۴۹ نفره با یک پنجره باز برای مقابله با کرونا در کرمان

کرمان – حذف فاصله گذاری اجتماعی در مدارس این روزها به یکی از دغدغه‌های اصلی جوامع پزشکی و والدین دانش آموزان تبدیل شده اما هیچ راهکاری برای رفع مشکل ارائه نمی شود. فت فتو – گروه استان‌ها: دو سال بعد از شیوع کرونا بازگشایی مدارس و دانشگاه‌ها امری ضروری محسوب می‌شود اما بازگشایی مدارس و […]

کرمان – حذف فاصله گذاری اجتماعی در مدارس این روزها به یکی از دغدغه‌های اصلی جوامع پزشکی و والدین دانش آموزان تبدیل شده اما هیچ راهکاری برای رفع مشکل ارائه نمی شود.

فت فتو – گروه استان‌ها: دو سال بعد از شیوع کرونا بازگشایی مدارس و دانشگاه‌ها امری ضروری محسوب می‌شود اما بازگشایی مدارس و دانشگاه‌ها بدون در نظر گرفتن پروتکل‌های بهداشتی و فاصله گذاری اجتماعی بسیاری از خانواده‌ها و جوامع علمی و پزشکی را نگران کرده و کارشناسان نسبت به وقوع موج بعدی کرونا طی روزهای آینده هشدار می‌دهند.

عدم برنامه ریزی برای بازگشایی مدارس موجب شده است در برخی از مدارس شهر کرمان دانش آموزان امکان رعایت فاصله گذاری اجتماعی را نداشته باشند و مسئولان مدارس نیز برای اجرای دستور العمل بازگشایی چاره‌ای جز برگزاری کلاس‌های درس در مدارس شلوغ را ندارند.

نمایان شدن کلاس‌های شلوغ

استاندار کرمان به دنبال نگرانی‌های والدین از وضعیت رعایت فاصله گذاری اجتماعی در مدارس از دو مدرسه شهر کرمان بازدید کرد و همین بازدید مشتی نمونه خروار بود.

کلاس ۴۹ نفره با یک پنجره باز برای مقابله با کرونا در <a href=کرمان” height=”400″ src=”https://media.mehrnews.com/d/2022/04/04/4/4108575.jpg” width=”600″>

کلاس‌های درس پر جمعیت در این بازدید خودنمایی می‌کرد به طوری که تنها در یک مورد ۴۹ دانش آموز بدون رعایت فاصله گذاری اجتماعی باید در کلاس درس حضور داشته باشند.

جدا از حضور استاندار و مشاهدات میدانی خبرنگاران از شلوغی قابل توجهی و عدم رعایت هر گونه فاصله گذاری اجتماعی در سایر مدارس شهر کرمان نیز این مشکل دیده می‌شود. کلاس‌های درس بعضاً ۴۰ نفر تا ۴۹ در فضایی محدود، سالن‌های شلوغ و حیاط مدرسه در حالی دانش آموزان را در خود جای داده است که مدیران مدارس و معلم‌ها سعی دارند با امکانات موجود و نظارت بر دانش آموزان حداقل استفاده از ماسک را به نحو مطلوب اجرا کنند.

اصرار بر حضوری شدن مدارس بدون رعایت فاصله گذاری

این در حالیست که در زمینه واکسیناسیون دانش آموزان بالای ۱۲ سال در کرمان ۹۰ درصد و پایین ۱۲ سال فقط ۳۰ درصد تحت پوشش قرار گرفته‌اند.

اصرار بر حضوری شدن مدارس بدون رعایت فاصله گذاری و نگرانی‌های والدین از شیوع کرونا در بین فرزندانشان در حالی است که در همه کشورهای دنیا فاصله گذاری، استفاده از ماسک و واکسیناسیون ارکان اصلی مقابله با کرونا محسوب می‌شود و اگر بازگشایی مدارس هم انجام شده است با رعایت این سه اصل بوده است.

نکته نگران کننده اینکه شلوغی کلاس‌های درس به دلیل شرایط قبل از بازگشایی مدارس و ثبت نام بی ضابطه مدارس از دانش آموزان روی داده است و حالا تعداد دانش آموزان هیچ هم خوانی با زیر ساخت‌ها ندارد.

مدارس را شیفت بندی کنید

هوای کرمان نیز در حالی رو به گرمی گذاشته است که نمی‌توان از دانش آموزان به خصوص در مقاطع دبستان انتظار داشت استفاده از ماسک را در تمام ساعات حضور در مدرسه به صورت دقیق اجرا کنند.

هوای کرمان نیز در حالی رو به گرمی گذاشته است که نمی‌توان از دانش آموزان به خصوص در مقاطع دبستان انتظار داشت استفاده از ماسک را در تمام ساعات حضور در مدرسه به صورت دقیق اجرا کنند

همچنان این سوال در ذهن والدین وجود دارد که چرا بازگشایی مدارس به صورت شیفت بندی و یک روز در میان انجام نشده تا امکان فاصله گذاری مهیا شود.

در همین زمینه با زهرا اکبری، اپیدمیولوژیست به گفتگو پرداختیم، وی به فت فتو گفت: کلاس‌های درس در بسیاری از کشورها از ابتدای شیوع کرونا تعطیل نشد و دلیل عدم تعطیلی مناسب سازی کلاس‌های درس با فضای موجود بود به طوری که در کشور مانند چین حتی بین دانش آموزان مانع فیزیکی ایجاد کردند که به یکدیگر نزدیک نشود و فاصله گذاری رعایت شود.

بازگشایی باید همراه با فاصله گذاری باشد

وی افزود: در کشورهایی که سختگیری کمتری داشتند فاصله بین دانش آموزان رعایت شد و ۱.۵ متر بین هر فرد با فرد مجاور فاصله ایجاد شد و فضا را اینگونه کنترل کردند، اما در هیچ کشور نمی‌بینیم که فاصله گذاری اجتماعی در مکان‌های شلوغ حذف شده باشد.

کلاس ۴۹ نفره با یک پنجره باز برای مقابله با کرونا در <a href=کرمان” height=”400″ src=”https://media.mehrnews.com/d/2022/02/14/4/4063658.jpg” width=”600″>

این پزشک گفت: اینکه با اجبار دانش آموزان را در کلاس درس پر ازدحام قرار دهیم در واقع زیر سوال بردن مثلث اصلی کنترل کرونا یعنی فاصله گذاری، واکسیناسیون و استفاده از ماسک است، در واقع نمی‌توان یکی از مهمترین اصول پایه‌ای کنترل کرونا را نا دیده بگیریم و بخواهیم که بیماری را هم کنترل کنیم.

وی با اشاره به اینکه کرونا به خصوص امیکرون در جامعه حذف نشده و هیچ پایانی برای این بیماری هنوز متصور نیست و هر گونه اظهار نظر در این زمینه غیر علمی است گفت: طبق توصیه‌های سازمان بهداشت جهانی فاصله گذاری اجتماعی امری بسیار مهم و حتمی برای کنترل بیماری است و طبق بررسی‌های میدانی و آمارها همچنان کرونا در جامعه وجود دارد.

طبق توصیه‌های سازمان بهداشت جهانی فاصله گذاری اجتماعی امری بسیار مهم و حتمی برای کنترل بیماری است و طبق بررسی‌های میدانی و آمارها همچنان کرونا در جامعه وجود دارد

وی گفت: در کشور ما بیشترین نیروی انسانی در سیستم آموزش و پرورش وجود دارد و باید بازگشایی مدارس با توجه به زیر ساخت‌های موجود و اولویت حفظ سلامت انجام شود. در واقع می‌توان همین کلاس‌ها را به صورت یک روز در میان برگزار کرد در غیر این صورت شاهد آغاز مجدد شیوع این بیماری خواهیم بود که نه تنها روی آموزش بلکه اقتصاد، سلامت و ابعاد مختلف زندگی مردم را متأثر می‌کند.

وی ادامه داد: کنترل شیوع کرونا یک موضوع کاملاً علمی است و نمی‌توان با تصمیم گیری های غیر علمی با این چالش اپیدمی مواجه شد در سفرهای نوروزی هم شاهد بودیم که عملاً هیچ نظارتی در خصوص برگزاری تجمع‌ها انجام نشد و نمایشگاه‌ها و جشنواره‌های مختلف برگزار شد و حالا عدم فاصله گذاری در مدارس می‌تواند به چرخش ویروس کمک کند.

وی گفت: امیکرون نشان داد که می‌تواند کودکان را نیز به سرعت درگیر کند ضمن اینکه حتی در سویه دلتا کرونا، کودکان به ناقل‌های بالقوه انتقال ویروس تبدیل شده بودند.

جمیعت زیاد و تراکم قابل توجه نه تنها سلامت دانش آموزان بلکه معلمان به عنوان قشر فرهیخته جامعه را نیز تهدید می‌کند.

دانش آموزان را به دو گروه تقسیم کنید

در همین خصوص با چند نفر از معلمان کرمانی به گفتگو پرداختیم، معلم یکی از مدارس ابتدایی دخترانه در این خصوص به فت فتو گفت: با تراکم بسیار بالای دانش آموزان مواجه شده‌ایم و اصولاً امکان فاصله گذاری وجود ندارد.

وی افزود: اینکه بخواهیم دانش آموزان در مدرسه حضور داشته باشند دارای راهکارهای منطقی است در کلاس خودم ۵۰ نفر حضور دارند که به سادگی می‌توان آنها را به دو گروه ۲۵ نفر تقسیم کنیم تا بتوانیم بین دانش آموزان یک فاصله ایجاد کنیم.

اینکه بخواهیم دانش آموزان در مدرسه حضور داشته باشند دارای راهکارهای منطقی است در کلاس خودم ۵۰ نفر حضور دارند که به سادگی می‌توان آنها را به دو گروه ۲۵ نفر تقسیم کنیم تا بتوانیم بین دانش آموزان یک فاصله ایجاد کنیم

استاندار کرمان نیز در این بازدید اعلام کرد که با توجه به جمعیت و زیر ساخت‌ها امکان ایجاد فاصله گذاری در مدارس وجود ندارد.

نکته جالب اینکه استاندار تاکید کرده که به شدت و دقت بر وضعیت مدارس نظارت وجود دارد اما در مکانی شلوغ که نمی‌توان کوچک‌ترین فاصله اجتماعی را رعایت کرد و احتمال شیوع ویروس بالاست چگونه نظارتی وجود دارد چون عملاً تنها امکان شناسایی گروه‌های بیمار و تعطیلی کانون‌های شیوع وجود دارد که عملاً به این معنی است که این دانش آموزان بیماری را به کانون‌های خانواده منتقل می‌کنند.

سرگردانی دانش آموزان دارای بیماری زمینه‌ای

آموزش مجازی در کرمان با نظارت دقیق قطع شده و هیچ امکان آموزش مجازی آنلاین وجود ندارد، دانش آموزان دارای بیماری زمینه‌ای، دانش آموزان مبتلا به کرونا و یا دارای علائم هیچ امکانی برای استفاده از کلاس‌های درس آنلاین ندارند و ارتباطشان با معلم کلاس قطع شده است. تنها روش استفاده از آموزش‌های از پیش تنظیم شده شبکه شاد است که در اکثر موارد شباهتی با آموزش‌های معلم‌ها ندارد.

مدیرکل آموزش و پرورش کرمان در این خصوص می‌گوید: آموزش کاملاً حضوری شده است، برای بچه‌هایی هم که مشکلی یا موردی دارند مطمئناً برنامه داریم.

رضا رضایی افزود: با هماهنگی رؤسای آموزش و پرورش این کار انجام می‌شود که بچه‌ها ضرر نکنند.

نکته جالب اینکه هیچ تأکیدی هم از سوی دانشگاه علوم پزشکی کرمان برای رعایت فاصله گذاری انجام نمی‌شود و حتی در مصاحبه‌ها هر گونه اشاره به فاصله گذاری اجتماعی انجام نمی‌شود.

والدین دانش آموزان از مسئولان دولت مطالبه دارند بازگشایی مدارس را متناسب با امکان وجود فاصله گذاری اجتماعی انجام دهند تا فرزندانشان با چالش‌های درمانی مواجه نشوند.

کد خبر ۵۴۵۹۹۵۲




کلاس ۴۹ نفره با یک پنجره باز برای مقابله با کرونا در کرمان

منبع: مــهر
? کلاس ۴۹ نفره با یک پنجره باز برای مقابله با کرونا در کرمان