کرمان تولید کننده هشتاد درصد کُرک کشور است

مدیرکل امور عشایر استان کرمان گفت: سالیانه ۴۰۰ تُن کُرک از نوع رایزنی در استان کرمان تولید می‌شود که معادل ۸۰ درصد میزان کُرک تولیدی کشور است. به گزارش سرویس اقتصادی پایگاه خبری «نذیر کرمان»؛ به نقل از خبرگزاری صداوسیمای کرمان، استان کرمان به‌واسطه رتبه دوم استان عشایر خیز کشور، ۸۰ درصد کُرک کشور را […]

مدیرکل امور عشایر استان کرمان گفت: سالیانه ۴۰۰ تُن کُرک از نوع رایزنی در استان کرمان تولید می‌شود که معادل ۸۰ درصد میزان کُرک تولیدی کشور است.

به گزارش سرویس اقتصادی پایگاه خبری «نذیر کرمان»؛ به نقل از خبرگزاری صداوسیمای کرمان، استان کرمان به‌واسطه رتبه دوم استان عشایر خیز کشور، ۸۰ درصد کُرک کشور را از نوع رایینی تولید می‌کند.

کُرک، طلای سفیدی که با زحمت عشایر و دامداران تولید می‌شود و سودش نصیب دلالانی است که آن را برای صادرات و فراوری اولیه به استان‌های سمنان و خراسان می‌فرستند .
 این کالای ارزشمند و اقتصادی به دلیل طول الیاف بالا و ضخامت کم از ارزش زیادی برخوردار است .

 نیک‌زادی مدیرکل امور عشایر استان کرمان با اشاره به اینکه سالیانه ۴۰۰ تُن کُرک از نوع رایینی در استان کرمان تولید می‌شود که معادل ۸۰درصد میزان کرک تولیدی کشوراست، گفت: این ظرفیت بالای تولید به دلیل نبود مرکز فراوری در استان مغفول مانده و سود کاملش نصیب دلالان است و کمتر بهره‌ای نصیب تولیدکننده اصلی یعنی عشایر است.

 وی افزود: کرک مرغوب کرمان، به دلیل مشتری‌پسند بودن در بازارهای خارجی از ارزش بالای اقتصادی برخوردار است و در کشورهای چین، ژاپن و اسپانیا برای بافت انواع البسه پشمی استفاده می‌شود و باارزش بالای افزوده مجدد برای مصرف به کشور برمی‌گردد.

 خام‌فروشی، نبود مراکز فراوری، وجود دلالان، قیمت کم خرید از دامداران و عشایر و از همه مهم‌تر نبود سهم صادرات برای استان از مشکلاتی است که فرا روی تولیدکنندگان از جمله عشایر و دامداران است.

 تنها مرکز فراوری کرک استان در شهرستان بافت است که از سال ۱۳۷۲ تأسیس شده و طی چندین مرحله تعطیل شده است.

 تنها اقدامی که این کارخانه اکنون انجام می‌دهد شستشوی اولیه کرک و ارسال برای موکشی به دو استان سمنان و خراسان رضوی است .
 
انتهای خبر/پوریا




کرمان تولید کننده هشتاد درصد کُرک کشور است

منبع:آرمـان
? کرمان تولید کننده هشتاد درصد کُرک کشور است