کرمان به کانون ریزگردها تبدیل شده است/ سکوت ادامه دار مسئولان

کرمان – روزهایی که کرمانی‌ها آسمان را نمی‌بینند افزایش یافته اما با وجود شدت طوفان‌های شن و ریزگردها هیچ راهکاری برای کنترل این مشکل اندیشیده نشده است. فت فتو – گروه استان‌ها: طی روزهای اخیر ریزگردها بار دیگر میهمان آسمان اکثر شهرهای استان کرمان شده است، در کنار تأثیر سامانه هواشناسی که این روزها وارد […]

کرمان – روزهایی که کرمانی‌ها آسمان را نمی‌بینند افزایش یافته اما با وجود شدت طوفان‌های شن و ریزگردها هیچ راهکاری برای کنترل این مشکل اندیشیده نشده است.

فت فتو – گروه استان‌ها: طی روزهای اخیر ریزگردها بار دیگر میهمان آسمان اکثر شهرهای استان کرمان شده است، در کنار تأثیر سامانه هواشناسی که این روزها وارد کشور شده و موجب بروز گرد و غبار شده است اما در کرمان وزش باد موجب فعال شدن کانون‌های گرد و غبار محلی در استان شده است به طوری که اغلب شهرهای استان کرمان با افزایش آلودگی هوا مواجه شده‌اند.

هر چند میزان آلودگی در شرق استان کرمان بیشتر است اما گزارش‌هایی نیز از وجود گرد و غبار شدید در جنوب کرمان دریافت شده است، مردم بعد از خانه تکانی آخر سال بار دیگر باید برای زدودن غبار دست به کار شوند اما در شرق کرمان وضعیت بسیار بدتر است.

خروارهای خاک روی خانه‌های مردم

طبق گزارش‌های فت فتو در ریگان بعد از هر بار طوفان شن در روستاها و شهر ریگان خروارها شن در پشت بام‌ها، حیاط خانه‌ها و معابر تلنبار می‌شود.

این در حالیست که با وجود مطالبه‌های مکرر مردم و مسئولان این مناطق هیچ اقدام مؤثری برای کنترل بیابان و ریزگردها به جز موارد جزئی مالچ پاشی انجام نشده است.

هزینه مالچ گاشی تأمین نشد

نکته عجیب اینکه همین مالچ پاشی محدود در کرمان نیز به دلیل عدم تخصیص اعتبار حمل مالچ از پالایشگاه به شرق کرمان هنوز انجام نشده است.

این در حالیست که ۱۰۰ هزار نفر از اهالی شهرستان ریگان و ۱۰۰ هزار نفر از اهالی شهرستان فهرج حداقل دو سوم از هر سال را زیر شلاق ریزگردها و طوفان شن سپری می‌کنند.

هزار نفر از اهالی شهرستان ریگان و ۱۰۰ هزار نفر از اهالی شهرستان فهرج حداقل دو سوم از هر سال را زیر شلاق ریزگردها و طوفان شن سپری می‌کنند

در دولت‌های گذشته علیرغم اطلاع رسانی در خصوص اختصاص اعتبار برای مهار کانون‌های گرد و غبار و ارائه طرح‌هایی که روی کاغذ مانده هیچ اقدام دیگری انجام نشده است.

در دولت فعلی نیز هنوز هیچ طرح مؤثری برای کنترل ریزگردها و طوفان شن ارائه نشده و همه چیز به مالچ پاشی های مقطعی که موجب آلودگی محیط زیست می‌شود کاری انجام نشده است.

این در حالی است که حمیده حبیبی، رئیس مرکز پیش بینی اداره کل هواشناسی استان کرمان در گفتگو با مهر می‌گوید: از فردا وزش باد موجب تشدید طوفان شن و گرد و غبار در شرق استان کرمان خواهد شد.

<a href=کرمان به کانون ریزگردها تبدیل شده است/ سکوت ادامه دار مسئولان” src=”https://media.mehrnews.com/d/2017/04/04/3/2421273.jpg”>

وی می‌گوید: تغییرات اقلیمی، خشکسالی، کاهش رطوبت و وزش بادهای مکرر و افزایش دما از مهمترین دلایل بروز ریزگرد و گرد و غبار در شرق استان کرمان است.

شرق کرمان کانون ریزگردهای کشور است

وی بیشترین میزان بروز ریزگرد در استان را در ریگان و فهرج می‌داند و می‌افزاید: طبق آمار بیشترین میزان این پدیده در شرق کرمان در طول سال روی می‌دهد و در کشور این مناطق رکورد دار هستند.

پیش از این، هر زمان از دلیل بروز ریزگرد در کرمان سخن گفته می‌شد؛ کارشناسان دست روی جازموریان می‌گذاشتند اما در سال جاری که ۱۰۰ درصد آن آبگیری شده بهانه‌ها گرفته شده است.

اجرای طرح‌های دقیق برای شناسایی کانون ریزگردها و مهار این پدیده که موجب افزایش مهاجرت از روستاهای شرق کرمان به شهرها شده است بسیار حائز اهمیت است.

نرخ مهاجرت در شرق کرمان قابل توجه است

این در حالی است که نرخ مهاجرت از ریگان به شهرهای دیگر استان هم به صورت فزاینده در حال افزایش است.

امین باقری، فرماندار ریگان در گفتگو با مهر در این خصوص می‌گوید: ریزگرد و طوفان شن پدیده‌ای کاملاً بارز است بطوریکه خانه‌های مردم در برخی از روستاها زیر خاروارها شن رفته است و بعد از هر طوفان شن میزان قابل توجهی شن در معابر شهر ریگان تلنبار می‌شود که هزینه‌های زیادی صرف پاکسازی می‌شود.

وی افزود: دو سوم از سال شاهد ریزگرد هستیم اما این مشکل همچنان از سوی مسئولان دیده نمی‌شود.

توقف کشت درختان کهور در شرق کرمان

وی کانون ریزگردهای ریگان را محلی دانست و خواستار برنامه ریزی برای حل مشکل از سوی مسئولان شد و گفت: کشت دست کاشت درختان متناسب با طبیعت منطقه از مهمترین راهکارهای اساسی برای حل این مشکل است که سال‌ها متوقف شده است.

محمد فرامرزپور در گفتگو با مهر در خصوص ریزگردها گفت: استان کرمان طی سال‌های گذشته پدیده طوفان شن را در برخی از شرقی ترین مناطق استان شاهد بود که شامل مناطق شرق ریگان می‌شد اما در سال‌های اخیر شاهد بروز پدیده ریزگردها در ریگان، نرماشیر، فهرج و بم هستیم و در برخی از مناطق جنوب کرمان که همجوار با ریگان هستند نیز این پدیده که کررات روی می‌دهد.

وی افزود: ریزگردهای جنوب کرمان اکثراً ناشی از شرق استان است اما نمی‌توان وجود برخی از کانون‌های محلی در جنوب را هم نادیده گرفت.

ریزگردهای جنوب کرمان اکثراً ناشی از شرق استان است اما نمی‌توان وجود برخی از کانون‌های محلی در جنوب را هم نادیده گرفت

وی ادامه داد: آنچه که در شرق کرمان روی داده است ناشی از سد سازی بر روی رودخانه نساء و کاهش رطوبت در شرق استان و همچنین وجود سدهای پروژه‌های آبخیزداری است که بسیاری از رودخانه‌های محلی را خشک کرده است.

وی افزود: شاید باور نکردنی باشد اما در شرق کرمان جاده‌ها، مزارع، نخلستان‌ها و حتی خانه‌های مردم در برخی از مناطق به کلی زیر شن‌های روان می‌رود.

مردم شرق کرمان مطالبه گر نیستند

فرامرزپور افزود: مردم این منطقه مطالبه گرد نیستند و مسئولان در سطح استان و ملی هم این مشکل را نمی‌بینند کافیست به آرشیو خبرهای ریزگردهای کرمان مراجعه کنید که ببینید چند بار مسئولان رده بالای استان در این خصوص اظهار نظر کرده‌اند! همچنین اعتباراتی نیز برای کنترل ریزگردها به کرمان اختصاص یافت که اجرایی نشد و طرحی نیز اجرا نشد.

مردم این منطقه مطالبه گرد نیستند و مسئولان در سطح استان و ملی هم این مشکل را نمی‌بینند کافیست به آرشیو خبرهای ریزگردهای کرمان مراجعه کنید که ببینید چند بار مسئولان رده بالای استان در این خصوص اظهار نظر کرده‌اند

وی به مالچ پاشی اشاره کرد و گفت: اعتبارات اندکی هم به مالچ پاشی اختصاص یافته که همین اعتبارات هم اختصاص پیدا نمی‌کند و همه در سکوت هستند.

وی ادامه داد: مالچ پاشی حتی اگر اعتباری هم داشته باشد منجر به تخریب محیط زیست می‌شود در این میان تنها راه حل منطقی کشت درختان گز و کهور است که سالهاست اجرا نمی‌شود به نظر می‌رسد باید مسئولان را توجیه کرد که بار دیگر به سمت سرمایه گذاری برای کشت کمربندهای سبز در کانون‌های بیابانی و دور شهرها بپردازند.

با وجود هشدارهای مکرر و درخواست‌ها و مطالبات مردمی در شرق کرمان اما گویی هنوز کسی صدای مردم ریگان و سایر شهرستان‌های شرق استان را نشنیده است.

کد خبر ۵۴۳۸۹۱۹




کرمان به کانون ریزگردها تبدیل شده است/ سکوت ادامه دار مسئولان

منبع: مــهر
? کرمان به کانون ریزگردها تبدیل شده است/ سکوت ادامه دار مسئولان