کام تلخ گندم‌کاران جنوب کرمان و مطالباتی که پرداخت نشد

آنچه اکنون کام کشاورزان جنوب کرمان را تلخ کرده، تاخیر در پرداخت مطالبه آنهاست به طوری که بخشی از آنها هنوز به مزد خود نرسیده‌اند و بیش از یک ماه است که چشم انتظار پول گندم خود هستند. به گزارش خبرنگار سرویس اقتصادی پایگاه خبری«نذیر کرمان»؛ در سال زراعی جاری بیش از ۳۰ هزار هکتار […]

آنچه اکنون کام کشاورزان جنوب کرمان را تلخ کرده، تاخیر در پرداخت مطالبه آنهاست به طوری که بخشی از آنها هنوز به مزد خود نرسیده‌اند و بیش از یک ماه است که چشم انتظار پول گندم خود هستند.

به گزارش خبرنگار سرویس اقتصادی پایگاه خبری«نذیر کرمان»؛ در سال زراعی جاری بیش از ۳۰ هزار هکتار از اراضی کشاورزی رودبار جنوب به کشت گندم با ارقام غالب چمران دو، مهرگان و برات اختصاص یافته بود.

 
بنا به اعلام یعقوب مرادی مدیر جهاد کشاورزی شهرستان رودبار جنوب این میزان کشت نسبت به سال قبل افزایش ۷۰ درصدی داشته است و بیش از ۹۰ هزار تن گندم از سطح زیر کشت آن برداشت شد.
 
 شهرستان رودبار جنوب در استان کرمان، اقتصادی مبتنی بر تولیدات کشاورزی دارد و صنایع چندانی در آن متمرکز نیستند و تنها کارخانه که در آن وجود دارد که محصول کشاورزان را از آنها خرید می‌کند، مرکز خرید گندم است. در همین حال باید توجه داشت اقتصاد این شهرستان با جمعیت ۱۲۹ هزار نفری آن مبتنی بر تولید گوجه، هندوانه و گندم است. لذا تنها سرمایه مردم این شهرستان، محصولات و زمین‌های کشاورزی‌شان است از همین رو هر تاخیری در پرداخت پول‌ها، امرار معاش را برای آن‌ها دشوار می‌کند.
 
با گذشت بیش از یکماه از تحویل گندم به مراکز خرید هنوز مطالبه گندم کاران پرداخت نشده است و این امر موجب شد صدای ائمه جمعه را هم در آورد.
 
از آنجا که برخی از کشاورزان مقروض بودند و با مشکلات مالی عدیده‌ای دست و پنجه نرم می‌کردند از طریق گفت‌وگو با خبرنگار نذیر کرمان در شهرستان رودبار جنوب؛ خواستار پرداخت طلب خود شدند و ما نیز بر آن شدیم تا در قالب گزارشی به این موضوع بپردازیم تا این گندمکاران هرچه سریعتر به مزدشان برسند و طلب آنها پرداخت شود.
 
تمام امید کشاورزان همین مبالغ ناچیز است 
 
حجت‌الاسلام‌ اکبر افشارمنش امام جمعه شهرستان رودبار جنوب در خطبه‌های نماز جمعه این هفته خواستار پرداخت مطالبه گندمکاران شد. 
 
وی افزود: کشاورزان به وظایف خود عمل کردند به طوریکه تولید گندم در مقایسه با سال گذشته از رشد مناسبی برخوردار است از این رو انتظار می‌رفت که دولت تمهیدات لازم برای تامین به موقع مطالبات را به کار گیرد.
 
حجت‌الاسلام کاظم صادقی امام جمعه جازموریان نیز در خطبه‌های نماز جمعه این هفته به عدم واریز مطالبه گندم کاران اشاره کرد و گفت: تمام امید کشاورزان همین مبالغ ناچیز است و مسئولین باید با تلاش این مبالغ ناچیز گندم را هر چه سریعتر واریز کنند.
 
جمعی از کشاورزان گندم‌کار رودبار جنوب در گفت و گو با خبرنگار سرویس اجتماعی نذیر کرمان؛ اعلام کردند که به سبب تأخیر در پرداخت بهای گندم تحولی اکنون با مشکلاتی در زندگی و حرفه خویش مواجه شدند.
 
عدم پرداخت مطالبات بانکی، پرداخت نکردن هزینه‌های مرتبط با برداشت و حمل محصول، بدهی به فروشگاه‌های عرضه نهاده‌های کشاورزی و در پیش بودن عید سعید قربان نیاز خانواده به خرید البسه و قربانی از جمله مشکلات مطرح شده توسط تعدادی از گندم‌کاران منطقه رودبار جنوب واقع در جنوب کرمان است.
 
زابلی یکی از کشاورزان رودباری در این خصوص گفت: امسال افزون بر ۲۰ تن گندم تحویل مراکز خرید تضمینی معرفی شده توسط اداره کل غله جنوب کرمان داده‌ام و با گذشت یک‌ماه هنوز پولی بابت بهای محصول تحویلی دریافت نکردم.
 
وی افزود: اواخر اردیبهشت‌ماه امسال گندم خود را تحویل داده‌ایم و هنوز خبری از دریافت پول نیست و این در حالی است که ما به جهت استفاده از ابزار آلات کشاورزی در مرحله کاشت و برداشت بدهکار هستیم و توان پرداخت آن را نداریم.
 
این کشاورز رودباری عنوان کرد: معیشت ما از طریق کشاورزی تامین می‌شود و اکنون از تامین مخارج زندگی خود درمانده‌ایم و انتظار داریم که این مطالبه کشاورزان هرچه زودتر به نتیجه برسد و ما کشاورزان مزد چند ماه زحمت خود را دریافت کنیم.
 
دیگر کشاورز رودباری که چندین تن گندم تحویل سیلو داده است، گفت: بیش از یک ماه از تحویل گندم‌هایمان به سیلو می‌گذرد اما هنوز وجهی پرداخت نشده است در حالی که قرار بود طلب گندمکاران پس از یک هفته پرداخت شود.
 
وی بیان کرد: در حال حاضر بدهکار هستیم و تنها پنج میلیون تومن باید بابت هزینه کمباین پرداخت کنیم، چون درآمد دیگری غیر از کشاورزی نداریم برای تامین مخارج زندگی نیز با مشکل مواجه شده‌ایم.
 
تاخیر در پرداخت مطالبات نارضایتی کشاورزان را به همراه دارد ضمن آنکه می‌تواند در تولید سال آینده گندم تاثیر گذار باشد از این رو لازم است که دولت مطالبات گندمکاران را از طریق تامین منابع مالی بانک ها و اوراق بهادار به صورت علی الحساب پرداخت نماید چرا که این امر به نفع اقتصاد کشاورزی است.
 
شهرستان رودبار جنوب یکی از قطب‌های کشاورزی در جنوب کرمان است و در فاصله ۳۳۰ کیلومتری مرکز استان واقع شده است.
 
انتهای خبر/پورحیدر




کام تلخ گندم‌کاران جنوب کرمان و مطالباتی که پرداخت نشد

منبع:آرمـان
? کام تلخ گندم‌کاران جنوب کرمان و مطالباتی که پرداخت نشد