چرخش اروند به سوی صادارت در اوج تحریم‌های چند جانبه

مدیرعامل صنعت هایتک رینگ آلومینیوم در کرمان گفت: تحریم‌های اقتصادی در دو مرحله برایمان پلکان صعود شد. علی احسان در گفتگو با سرویس اقتصادی پایگاه خبری «فت فتو» عنوان کرد: از زمانی که پا به عرصه تولید گذاشته‌ایم با چالش‌های زیادی مواجه شدیم که همه داخلی بود و هم خارجی اما بر همه آن‌ها فائق […]

مدیرعامل صنعت هایتک رینگ آلومینیوم در کرمان گفت: تحریم‌های اقتصادی در دو مرحله برایمان پلکان صعود شد.

علی احسان در گفتگو با سرویس اقتصادی پایگاه خبری «فت فتو» عنوان کرد: از زمانی که پا به عرصه تولید گذاشته‌ایم با چالش‌های زیادی مواجه شدیم که همه داخلی بود و هم خارجی اما بر همه آن‌ها فائق آمدیم و امروز در مسیر توسعه برای صادرات به مهد فنّاوری اروپا گام برمی‌داریم.

در اوج تحریم‌ها با تمام توان ایستاده‌ایم

مدیرعامل و عضو هیئت‌مدیره کارخانه رنگ آلومینیومی اروند چرخ رفسنجان اذعان کرد: حرفه اصلی من آموزش و استاد دانشگاهی و عضو هیئت‌علمی دانشگاه در رشته فیزیک بود و اکنون بازنشسته همان دانشگاه هستم که در ابتدا فقط واحدهای تولیدی را راه‌اندازی می‌کردم که بعدها به اروند وارد شدم و به‌عنوان مدیر کارخانه و بعد مدیرعامل همین‌جا ماندگار شدم.

علی احسان مدیرعامل و عضو هیئت‌مدیره کارخانه رنگ آلومینیومی اروند چرخ رفسنجان عنوان کرد:  سال ۸۲ این واحد تولیدی را تحویل گرفتم و امروز اولین تولیدکننده رینگ‌اسپرت  آلومینیوم  در ایران هستیم و زمانی که پا به عرصه تولید گذاشته‌ایم با چالش‌های زیادی مواجه شدیم که همه داخلی بود و هم خارجی اما بر همه آن‌ها فائق آمدیم و امروز در مسیر توسعه به مهد فنّاوری اروپا گام برمی‌داریم و بهترین دوران اروند را طی می‌کنیم.

وی اذعان کرد: بنده استاد دانشگاه در رشته فیزیک بودم و اصلاً علاقه‌ای به تولید نداشتم اما به ورود پروژه‌ای به طرح‌های توسعه‌ای و آلیاژی اروند کم‌کم به‌عنوان سهامدار و بعد مدیرعامل این واحد تولیدی شروع به کارکرده‌ام.
 

گردش اروند بر مدار تولید و صادارت با نگاه مقاومت و ایستادگی


این کارآفرین نمونه در بخش صنعت افزود: من در آمریکا به‌راحتی زندگی می‌کردم و به تحصیل می‌پرداختم و هرگز دستم در جیب پدر نبود و حتی یک ریال از ایران برای مخارج زندگی‌ام خارج نکردم و بعد از اتمام تحصیلات به ایران بازگشتم زیرا کشورم را دوست دارم فرای هر نگاه و حزبی عاشق ایران هستم و به علت عشق به وطن تولید را آغاز کردم.

وی ادامه داد: امروز با ۶۵۰ نفر نیروی مستقیم مشغول به کار هستیم اما در سال ۸۱ با ۳۵۲ نفر شروع کردیم که در مقطعی حتی مجبور به تعدیل نیرو شدیم، اما خدا را شاکریم که در بهترین دوران اروند قرار داریم.

احسان بابیان اینکه متأسفانه نسل جدید فرهنگ کار و تلاش را نمی‌شناسند و راحت‌طلبی را آموخته‌اند، گفت: هیچ‌کس به‌آسانی به‌جایی نرسیده و هر فرد و گروه موفقی در سایه تلاش و کار توانسته است به قله‌های صعود برسد اما امروز راحت‌طلبی که هدیه غلط پدران و مادرانی که خود در سختی بوده‌اند به فرزندان بوده و این هدیه غلط  متأسفانه انگیزه کار و تلاش را از جوانان امروز گرفته است اما هنوز هم داریم جوانانی که مقاوم مانده‌اند و جوانان تحصیل‌کرده ما در عرصه دانش‌بنیان از این قشر هستند.

وی ادامه داد: گرچه چالش‌هایی را تجربه کردیم که همه منتظر تعطیل شدن واحد تولیدی ما بودند اما با تمام توان ایستاده‌ایم،  در فاز اول تحریم‌ها در دهه ۹۰ قطعات موردنیاز خود ماشین‌آلات خود را مهندسی معکوس کردیم و ۱۰۰ درصد مواد اولیه ما وارداتی بود، که اکنون تنها ۱۰ تا ۱۵ درصد وارداتی هستیم و ۸۵ درصد مواد اولیه را از داخل تأمین می‌کنیم که این کار کوچکی نبود زیرا باید آلیاژ مقاوم را با فنّاوری و استانداردهای اروپایی می‌ساختیم .

تحریم‌های اقتصادی برایمان پلکان صعود شد


وی بابیان اینکه از ۱۰۰ درصد وارداتی بودن ماشین‌آلات و قطعات به تولیدکننده داخلی تبدیل شدیم گفت: در ۱۵ درصد مواد اولیه مانند
رنگ پودری و برخی قطعات  که هنوز وارد می‌کنیم، باید گفت؛ که  نه صرفه اقتصادی دارد تا بومی‌سازی شود و نه اینکه در کشور مورد استقبال است  زیرا انحصار آن در جهان در دست یکتا دو تا کشور است، بنابراین سرمایه‌گذاری روی این مواد به‌صرفه نیست.

احسان بابیان اینکه صنعت و دانشگاه را باهم آشتی دادیم ، گفت: در مقطعی از پروژه‌های اجرایی کارخانه  ۷۰ دانشجوی شاغل داشتیم، زیرا  فرزندان این مرزوبوم  بسیار باهوش هستند، اگر در مسیر صحیح قرار بگیرند، شکوفایی آن‌ها صد در صد است که باید بستر فعالیت آن‌ها را آماده کرد، ما هم‌اکنون صد درصد نیروهایمان بومی هستند و این افتخار اروند است.

تحریم ها اروند را از پای در نیاورد


وی به چگونگی ایجاد اروند اشاره کرد و گفت: در سال ۸۱ فنّاوری رینگ دست آلمان‌ها بود و وقتی ماشین‌آلات را از آن‌ها خریدیم، آن‌ها ره تعطیلات سال نو رفتند و به ما در ۱۶ سال پیش آلمان‌ها گفتند؛ که شما قادر نیستید، بدون ما حتی به دستگاه‌ها یک انگشت بزنید اما ما با همین بچه‌هایی که پدرانشان کشاورز بودند و خودشان هم در باغات کار می‌کردند، تمام دستگاه‌ها را نصب کردیم و منتظر شدیم که وقتی از تعطیلات برگشتند، فقط ماشین‌آلات را به برق بزنند، چون اگر ما وصل می‌کردیم خدمات پس از فروش ما را امضا نمی‌کردند، اما و امروز قطعات و حتی تعمیرات را با همین افراد می‌سازیم و انجام می‌دهیم.

صادرکننده نمونه ادامه داد: در ایران تولید رینگ یک صنعت کاملاً هایتک است و محصول ما تک است و این قطعه فوق ایمنی است، البته ما در ایران سه واحد تولید رینگ داریم که اولین و بهترین آن ما هستیم، که برند شده‌ایم و دو واحد دیگر رینگ خودشان را بانام ما می‌فروشند، اما ما کیفیت کار خودمان را پایین نیاورده‌ایم، زیرا برای صادرات برنامه داریم، و بعد که ما با نسل جوان امروز در رفسنجان دستگاه‌های این واحد را تعمیر کرده و قطعات موردنیاز را می‌سازیم  بدون اینکه نیازی به خارجی‌ها داشته باشیم.

احسان بابیان اینکه ما در دور اول تحریم‌ها به شرکت‌ها هیوندایی، پژو سیتروئن، رنو و پژو رینگ صادر می‌کردیم، تأکید کرد: صادرات ما با دور دوم تحریم‌ها مواجه و قطع شد اما اگر تحریم‌ها برداشته شود، ما صادرکننده برتر در عرصه رینگ خواهیم بود، زیرا تمام بسترهای تولیدی را برای صادرت مهیا کرده و تمام استانداردهای جهانی را به دست آوردیم، که تحریم دوم صورت گرفت گرچه  تحریم برای ما چالش ساخت اما ما آن را به فرصت تبدیل کرده و در این ایجاد فرصت حتی مقاوم هم شدیم.

در دور اول تحریم‌ها به‌ناچار بومی‌سازی و تضمین مواد اولیه از داخل را شروع کردیم


وی افزود: در دوران تحریم اول قطعات را به‌ناچار بومی‌سازی کردیم و مواد اولیه را به‌ناچار شروع کردیم تا از داخل پیدا کردیم ، و بعد از تحریم‌های در اول توانستیم شکوفا شویم زیرا خودروسازهای خارجی وارد ایران شدند و با ما قرارداد بستند و صادرات را شروع کردیم، متأسفانه دوم تحریم‌ها آغاز شد،  اما ما بیکار ننشستیم و تحریم دور دوم  را نیز به فرصت بدل کردیم  و  طرح توسعه ۱ را انجام دادیم و در ۵ ماهه ابتدای سال دوم توانستیم ظرفیت تولید را  از ۳۰۰۰ حلقه رینگ در شبانه‌روز  به بیش از  شش هزار حلقه رینگ در روز افزایش دهیم.

مدیرعامل اروند چرخ به پتانسیل عظیم و موجود در بستر انقلاب برای ایران اسلامی اشاره کرد و گفت:  حرف از تنگنا نباید زد و باید به داشته‌ها توجه کرد آن‌وقت پیروز خواهیم شد، زیرا ایران هم منابع دارد و هم جوانان پرنشاط، باانگیزه و تحصیل‌کرده که اگر اراده کنند نقش‌آفرینی‌هایی خواهند کرد که جهان متحیر خواهد ماند.

در دور دوم تحریم‌ها در تبدیل شمش خام به آلیاژ و خط بازیافت براده شمش خودکفا شدیم


احسان ادامه داد: واحد شماره دو اروند در حال احداث است که خط رنگ آن آغازشده است و امیدواریم در دو سال آینده این واحد کامل شود، اروند تشکیل‌شده است، خط کامل تولیدی تشکیل‌شده است از ریخته‌گری، ماشین‌کاری، رنگ، cnc، بازیافت و آلیاژ کاری که ما در دوران تحریم دوم  دو واحد دیگر را به اروند اضافه کردیم که شامل  آلیاژسازی و بازیافت براده‌ها را به‌صورت دانش‌بنیان به چرخه تولید هم وارد کرده و عملاً خطوط تولید بسیار پرتوان و در بهترین دوران خود به سر می‌برند.

وی ادامه داد: شمشی که ما خریداری می‌کنیم آلیاژی است، که باید شمش خالص را از المهدی یا هرمزان بندرعباس بخریم و می‌فرستادیم کارخانه‌های آلیاژسازی تهران و قم شمش خالص را تبدیل به آلیاژ کرده و به‌صورت شمش برای ما ارسال کنند،اما ما در دور دوم تحریم‌ها این واحد آلیاژسازی را در اروند اجرا کردیم، و هزینه ۴۰ درصدی حمل‌ونقل را کاهش دادیم.

کارآفرین نمونه بخش صنعت به خط  بازیافت اروند اشاره کرد و گفت: وقتی‌که شمش به رینگ تولید می‌شود، باید برش بخورد و صیقل یابد بنابراین براده  حاصل از تراش رینگ برجای می‌ماند که مایان را درگذشته می‌فروختیم، اما اکنون آن را به چرخه تولید برمی‌گردانیم که هم خط جدیدی ایجادشده و هم از پرت نیرو جلوگیری شده است و مفتخریم که بگوییم امروز نسل دوم وارد خط تولید کارخانه شده است.

نسل دوم کارگران پا به عرصه تولید گذاشتند


احسان ادامه داد: امروز ۶۰۰ نفر به‌صورت مستقیم میهمان سفره اروند هستند، و  هزار نفر نیروی غیرمستقیم با ما در حال کار هستند، و ۱۱ کامیون اما ده بارگیری محصولات ما هستند که رزقشان از اروند تأمین می‌شود.

وی به افق چشم‌انداز این واحد تولیدی اشاره کرد و گفت: برنامه داریم تا در چشم‌انداز ۱۴۰۷ به اولین تولیدکننده رینگ خاورمیانه باشیم  و این کار صورت خواهد گرفت و ما در دوران طلایی موجود مواد اولیه در اروند هستیم و هیچ‌وقت دو هزار تن شمش مواد اولیه نداشتیم و بانک‌ها برای ندادن تسهیلات سرمایه در گردش به ما فراری بودند، اما امروز خودشان علاقه‌مند پرداخت تسهیلات به ما هستند.

مدیرعامل کارخانه اروند چرخ عنوان کرد: ما دپوی رینگ در کارخانه نداریم زیرا هرچه تولید می‌شود، را به‌سرعت بارگیری می‌کنیم و به شرکت‌های خودروسازی تحویل می‌دهیم.

انتهای خبر/ طهماسبی

 




چرخش اروند به سوی صادارت در اوج تحریم‌های چند جانبه

منبع:آرمـان
? چرخش اروند به سوی صادارت در اوج تحریم‌های چند جانبه