چرا گردشگران اقامتگاه‌های بوم‌گردی را به هتل‌های لوکس چند ستاره ترجیح می‌دهند

اقامتگاه‌ بوم‌گردی یکی از جذاب‌ترین بخش‌‌های گردشگری را تشکیل می‌دهند و با وجودی که امکانات هتل‌های لوکس چند ستاره را ندارند اما امکان تجربه اقامت در دل طبیعت زیبا و کسب آرامشی دلپذیر را برای مسافران فراهم می‌کنند. نذیر کرمان، کرمان: بوم‌گردی یا اکوتوریسم گونه‌ای نسبتاً جوان از گردشگری است و توسعه آن به نوعی […]


اقامتگاه‌ بوم‌گردی یکی از جذاب‌ترین بخش‌‌های گردشگری را تشکیل می‌دهند و با وجودی که امکانات هتل‌های لوکس چند ستاره را ندارند اما امکان تجربه اقامت در دل طبیعت زیبا و کسب آرامشی دلپذیر را برای مسافران فراهم می‌کنند.

نذیر کرمان، کرمان: بوم‌گردی یا اکوتوریسم گونه‌ای نسبتاً جوان از گردشگری است و توسعه آن به نوعی با اقامتگاه‌های بوم‌گردی گره خورده و در سال‌های اخیر طرفداران زیادی پیدا کرده است تا جایی که اقامتگاه‌ بوم‌گردی یکی از جذاب‌ترین بخش‌‌های این سفر را تشکیل می‌دهند؛ گرچه اقامتگاه‌های بوم‌گردی مکان‌هایی لوکس نیستند و امکانات هتل‌های ستاره‌دار را ندارند اما این اقامتگاه‌ها یکی از بهترین گزینه‌های اقامت برای علاقه‌مندان به سفر محسوب می‌شوند و امکان تجربه اقامت در دل طبیعت زیبا و کسب آرامشی دلپذیر را برای مسافران فراهم می‌کنند.

همه ما احتمالاً تجربه یک شب اقامت در خانه‌ای محلی را داشته‌ایم و به راستی چه چیز می‌تواند زیباتر از این باشد که در صبح اولین روز سفر، چشم خود را به منظره‌ای منحصربه‌فرد باز کنیم و در هوایی متفاوت نفس بکشیم؟

چه چیز می‌تواند دلنشین‌تر از تجربه نشستن در زیر کرسی در فصل زمستان یا ماندن در چادر عشایری در فصل تابستان باشد؛ مگر سفر چیزی غیر از این است که از حال و هوای هر روزه خود جدا شویم و چیزی غیرمعمول را تجربه کنیم؟

اقامتگاه‌های بوم‌گردی در واقع همان خانه‌هایی هستند که مردم بومی در آن زندگی می‌کنند و به دلایلی چون به حداقل رساندن اثرات زیست‌محیطی، مقرون‌به‌صرفه بودن، آشنایی با فرهنگ و آداب و رسوم مناطق مختلف و بهره‌مندی ساکنان بومی از منافع اقتصادی آن در سال‌های اخیر توسعه زیادی یافته‌اند و در این حوزه استان کرمان سرآمد دیگر استان‌های کشور است.

اقامتگاه‌های بوم‌گردی در مناطق کویری با دیوارهای کاهگلی، سقف‌هایی با تیرک‌های چوبی و گنبدی، تنور و حوض آب، چای آتشی و نان داغ تنوری گره خورده و هر گردشگری را با خود به سفری در زمان مهمان می‌کنند.

برای آشنایی بیشتر با اقامتگاه‌های بوم‌گردی استان کرمان به سراغ حامد لنگری‌زاده مسؤول واحد بوم‌گردی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمان رفتیم.

 

 

کرمان در حوزه اقامتگاه‌های بوم‌گردی سرآمد دیگر استان‌های کشور شده است

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر ۳۴۰ اقامتگاه بوم‌گردی فعال در استان کرمان وجود دارد، اظهار داشت: این اقامتگاه‌ها در طول سال میزبان تعداد زیادی از گردشگران داخلی و خارجی هستند.

وی با اشاره به اینکه استان کرمان در حوزه اقامتگاه‌های بوم‌گردی، هم از نظر کیفی و هم از نظر کمی در رتبه نخست کشوری قرار دارد که این اقامتگاه‌ها در همه نقاط استان به صورت پراکنده وجود دارند، گفت: ایجاد اقامتگاه بوم‌گردی در مناطق گردشگری دور افتاده از اولویت‌های اداره کل میراث فرهنگی است.

مسؤول واحد بومگردی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمان با بیان اینکه اقامتگاه‌های بوم‌گردی خانه‌های روستایی هستند که امکان خدمات‌دهی به گردشگران را دارند و نمونه‌ای از کسب و کارهای کوچک مقیاس با مالکیت محلی هستند، افزود: هدف از ایجاد اقامتگاه‌های بوم‌گردی، تداعی کردن زندگی روستایی برای مردم شهرنشین است.

وی با اشاره به اینکه مهمانان خارجی که به استان کرمان وارد می‌شوند علاقه زیادی به حضور در این اقامتگاه‌ها و آشنایی با سبک زندگی روستایی و سنت‌های ایرانی دارند، گفت: خانه‌های بوم‌گردی باتوجه به ظرفیتی که در بیان سنت‌ها و آداب زندگی محلی هر منطقه دارند از سویی و از سوی دیگر هزینه‌های کمتر همواره مورد علاقه گردشگران بوده‌اند.

لنگری‌زاده با اشاره به جاذبه‌های گردشگری بسیاری که در مناطق مختلف استان کرمان بویژه در مناطق روستایی وجود دارد، بیان کرد: اقامتگاه‌های بوم‌گردی در معرفی این جاذبه‌ها و جذب گردش به مناطق بسیار اثرگذار هستند.

 

 

وی با بیان اینکه استان کرمان در حوزه اقامتگاه‌های بوم‌گردی سرآمد دیگر استان‌های کشور شده است و بوم‌گردی‌های ما تاکنون عملکرد خوبی داشته‌اند، افزود: خانه‌های بوم‌گردی روستایی ما در استان کرمان تاکنون با حفظ سنت‌ها و آداب و رسوم هر منطقه و با بهره‌گیری از صنایع دستی همان منطقه و همچنین طبخ غذاهای محلی و برپایی سنت‌های محلی تاثیر زیادی در جذب گردشگر در نقاط مختلف استان کرمان داشتند.

مسؤول واحد بوم‌گردی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمان با اشاره به پایین بودن سرمایه لازم برای راه‌اندازی اقامتگاه‌های بوم‌گردی و حمایت‌هایی که در این حوزه می‌شود، گفت: این نوع کسب و کارها با امکانات ابتدایی قابل راه‌اندازی است و از آنجا که معمولاً توسط خانواده‌ها اداره می‌شوند فرصت شغلی برای بانوان و دیگر اعضای خانواده هم فراهم می‌شود.

وی با بیان اینکه ایجاد این اقامتگاه‌های بوم‌گردی علاوه بر اشتغالزایی نه تنها از مهاجرت مردم از روستاها به شهر جلوگیری می‌کند که مهاجرت معکوس به روستاها را هم شاهد هستیم، افزود: در کنار خدماتی که در یک اقامتگاه بو‌م‌گردی به گردشگرن ارائه می‌شود، عرضه صنایع دستی هر منطقه، سوغات محلی و محصولات کشاورزی و لبنی نیز می‌تواند برای آنها درآمدزا باشد.

پایان پیام / ۳۷۶۳ / ش





چرا گردشگران اقامتگاه‌های بوم‌گردی را به هتل‌های لوکس چند ستاره ترجیح می‌دهند

منبع: فــارس
? چرا گردشگران اقامتگاه‌های بوم‌گردی را به هتل‌های لوکس چند ستاره ترجیح می‌دهند