چالش‌های سرمایه‌گذاری کرمان چیست؟

نشست شورای گفت‌و‌گوی دولت و بخش خصوصی با بررسی چالش‌ها و موانع توسعه و سرمایه‌گذاری برگزار شد. به گزارش نذیر کرمان از کرمان، صبح امروز پنجشنبه دوم شهریور ماه هشتاد و هشتمین نشست شورای گفت‌و‌گوی دولت و بخش خصوصی با بررسی چالش‌ها و موانع توسعه و سرمایه‌گذاری با حضور مسؤولان ارشد استانی برگزار شد. صعود […]


نشست شورای گفت‌و‌گوی دولت و بخش خصوصی با بررسی چالش‌ها و موانع توسعه و سرمایه‌گذاری برگزار شد.

به گزارش نذیر کرمان از کرمان، صبح امروز پنجشنبه دوم شهریور ماه هشتاد و هشتمین نشست شورای گفت‌و‌گوی دولت و بخش خصوصی با بررسی چالش‌ها و موانع توسعه و سرمایه‌گذاری با حضور مسؤولان ارشد استانی برگزار شد.

صعود رتبه کسب و کار کرمان در بهار امسال

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان کرمان اظهار داشت: شورای گفت‌و‌گوی دولت و بخش خصوصی در تراز اول کشور است و تاثیرگذاری مصوبات این شورا در سطح کشوری محرز است.

سید مهدی طبیب‌زاده بیان کرد: پایش فضای کسب و کار، تسهیل صدور مجوزها، رفع موانع قانونی از طریق مجلس، توجه به کسب و کارهای نوین، توسعه صادرات‌مجور، کشاورزی و معدن‌کاری مدرن را مطرح می‌کنیم که شاخص‌ها در این زمینه باید ارتقا یابد.

وی ادامه داد: پایش محیط کسب و کار در بهار امسال نشان می‌دهد در استان کرمان از رتبه ۲۱ کشوری به رتبه ۱۶ صعود پیدا کرده‌ایم که نشان از توجه به فضای کسب و کار در استان دارد.

این فعال بخش خصوصی ابراز داشت: باید سبب خلق رقابت‌های مزیتی در استان باشیم و یک فرآیند سهل، آسان، سریع، جذاب و جامع را از دید سرمایه‌گذاران به‌عنوان برند استان معرفی کنیم که موجب پیشرفت کرمان می‌شود.

طبیب‌زاده متذکر شد: گزارش اشتغال بیانگر این واقعیت است که اقتصاد استان کرمان به‌سمت اقتصاد معیشتی می‌رود و جذب ۷۰ درصد اشتغال در دیپلم و زیردیپلم و مشاغل خرد و خانگی  این هشدار را می‌دهد که باید به‌سمت اقتصاد دانش‌بنیان به‌جای اقتصاد معیشتی حرکت کنیم.

وی خاطرنشان کرد: همه ابزارها در استان کرمان وجود دارد و دستگاه قضا با تمام وجود برای تسهیل سرمایه‌گذاری و رفع مشکلات اقتصادی پای کار است و نمایندگان و مسؤولان استانی هم از این بخش حمایت می‌کنند.

بخشی از درآمد معادن در کرمان بماند

استاندار کرمان نیز در سخنانی اظهار داشت: سالانه ۱۳۰ هزار میلیارد تومان سهم سرمایه‌داران، حقوق دولتی و مالیات توسط معادن از استان کرمان خارج می‌شود و درخواست داریم ۳۰ هزار میلیارد تومان اعتبار در استان بماند تا منابع بانک‌ها تامین شود و بتوانند به مردم، شرکت‌ها و سرمایه‌گذاران خدمت‌رسانی بهتری داشته باشند.

محمدمهدی فداکار با اشاره به اینکه فرهنگ کار گروهی در کرمان نداریم و حتی گاهی پنهان‌کاری هم می‌کنیم و چوب آن را می‌خوریم، ابراز داشت: ما دولتی‌ها هم در حوزه اقتصادی همکاری نمی‌کنیم و دستگاه‌های نظارتی را بهانه می‌کنیم در حالی که فرهنگ سرمایه‌گذاری باید برای همه جا بیفتد.

وی همچنین فعالیت پنجره واحد سرمایه‌گذاری در استان کرمان را مطلوب ارزیابی کرد و خواستار استفاده از هوش مصنوعی در توسعه اقتصادی کرمان شد و افزود: فرآیند پس‌گیری زمین از افرادی آغاز شده است که زمین برای سرمایه‌گذاری گرفته‌اند اما کاری انجام نداده‌اند.

استاندار کرمان یادآور شد: به طور مثال ایمیدرو پهنه معدنی زیادی در اختیار دارد، اما کار چندانی نکرده و به دنبال آزادسازی پهنه‌ها هستیم.

فداکار اظهار داشت: باید در فضای جمعی برای انجام کارها با هم تعامل کنیم و فرآیند کار گروهی انجام شود، اما فرهنگ توسعه در کرمان ضعیف است.

ظرفیت‌های کرمان معرفی نشده است

در عین حال معاون امور اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان کرمان در سخنانی اظهار داشت: استان کرمان دارای ظرفیت‌های بی‌نظیری در سطح کشور و جهان است، اما این ظرفیت‌ها معرفی نشده است.

سید مهدی قویدل عنوان کرد: اگر تغییر نگرش نداشته باشیم، نمی‌توانیم تغییر رویکرد داشته باشیم و زمینه سرمایه‌گذاری پایدار را در استان فراهم کنید زیرا سرمایه‌گذار، امنیت شغلی، منطقه‌ای و پایدار می‌خواهد.

وی اضافه کرد: در صدا و سیما می‌بینیم محصول جزئی برخی از استان‌ها به‌عنوان محصول ایران معرفی می‌شود اما خبری از ظرفیت‌های استان کرمان در این تبلیغات ندیده‌ام از این رو پویش معرفی ظرفیت‌های استان کرمان مطرح شود که این ظرفیت‌ها برای سرمایه‌گذاری حرف اول را می‌زند.

قویدل خواستار پیوست فرهنگی و امنیتی برای طرح‌های سرمایه‌گذاری شد و ادامه داد: باید به آموزش نیروی کار اهمیت دهیم و آموزش برای کارمندانی داشته باشیم که می‌خواهند به سرمایه‌گذاری در استان کرمان کنند و بسیاری از دستگاه‌ها در زمینه چالش‌ها و موانع سرمایه‌گذاری باید توجیه شوند.

وی بر حمایت جدی از بنگاه‌های اقتصادی کوچک تاکید کرد که می‌توانند زمینه‌ساز ایجاد بنگاه‌های بزرگ باشند و گفت: اولویت‌گذاری با تشکیل بانک اطلاعاتی باشد تا ضرورت‌ها، نیازها و اهلیت افراد مشخص شود، زیرا گاهی افرادی ورود کرده‌اند که اهلیت ندارند.

سران طوایف جنوب مدافع معادن شدند

همچنین معاون امور اقتصادی استاندار کرمان در این جلسه اظهار کرد: اقتصاد کرمان مشکل فرهنگی دارد و به همین علت دو هفته قبل سران طوایف جنوب را به مجتمع مس سرچشمه بردیم و بعد از بازدید آنها از این مجتمع بزرگ چنان تحت تاثیر پیشرفت‌ها قرار گرفتند که در مسیر بازگشت از دادستان‌های جنوب استان خواستند با اشخاصی برخورد جدی کنند که جلوی فعالیت معادن را می‌گیرند.

امیر حسن‌زاده ادامه داد: در فنی و حرفه‌ای کرمان ۱۰ هکتار زمین و ۱۷ سوله داریم که باید شبانه‌روز به مهارت‌آموزی مشغول باشند، اما فقط چند ساعت فعالیت می‌کنند و این در حالی‌ست که ۱۶ هنرجوی کرمانی رتبه یک مهارت المپیک‌ها را دارند و باید مهارت و آموزش را در استان دنبال کنیم.

پایان پیام/۸۰۰۱۹/ب





چالش‌های سرمایه‌گذاری کرمان چیست؟

منبع: فــارس
? چالش‌های سرمایه‌گذاری کرمان چیست؟