پروژه داروسازی کرمان بیش از ۹۵ درصد در فاز یک پیشرفت فیزکی دارد

مدیرعامل کارخانه هورَخش دارو گفت: فاز اول در حال حاضر به بیش از ۹۰ درصد و فاز دو نیز به ۲۵ درصد پیشرفت فیزیکی رسیده است. علی شریفی‌نژاد در گفتگو با سرویس اقتصادی نذیر کرمان در خصوص پیشرفت فیزیکی کارخانه استحصال موادمخدر در کرمان گفت: شرکت هورَخش دارو از سال ۱۳۹۹ به ثبت رسیده  و […]

مدیرعامل کارخانه هورَخش دارو گفت: فاز اول در حال حاضر به بیش از ۹۰ درصد و فاز دو نیز به ۲۵ درصد پیشرفت فیزیکی رسیده است.

علی شریفی‌نژاد در گفتگو با سرویس اقتصادی نذیر کرمان در خصوص پیشرفت فیزیکی کارخانه استحصال موادمخدر در کرمان گفت: شرکت هورَخش دارو از سال ۱۳۹۹ به ثبت رسیده  و در حال ساخت است که فاز اول آن تا انتهای سال ۱۴۰۰، ۸۵ درصد پیشرفت فیزیکی داشت، در حال حاضر به بیش از ۹۰ درصد رسیده است.

فاز اول در پایان سال ۱۴۰۲ به بهره‌برداری خواهد رسید

مدیر عامل شرکت هورَخش دارو تاکید کرد: فاز اول هنوز به بهره‌برداری نرسیده است زیرا این واحد تولیدی نیازمند احداث کارخانه مواد اولیه است که نیازمند تکمیل ذنجیره افزوده‌اش بوده و لازم است  تا احداث واحد پروکترولاک و apa و ملزومات دارویی کنار آن صورت گیرد تا هم به سودآوری و هم اشتغال‌زایی مد نظر ما برسد.

وی تاکید کرد: استان کرمان تعدادی دانشکده داروسازی و دانشکده شیمی دارد که سالیانه افراد مستعدی بالغ بر ۷۰۰ تا ۸۰۰ نفر فارغ‌التحصیل در این رشته‌ها داریم که متاسفانه در استان کرمان زمینه کاری این افراد فقط تجاری داروخانه و شرکت‌های پخش است و به هیچ عنوان از این ظرفیت استفاده نمی‌شود.

 فاز اول نفر برای ۱۸۰ نفر اشتغال ایجاد می‌کند

شریفی‌نژاد با بیان اینکه در صنعت و در داخل استان از فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌های داروسازی و شیمی استفاده‌ تخصصی نشده است، گفت: در همین راستا منابع موجود را شناسایی کردیم و تصمیم گرفتیم که این منابع انسانی را به منافع عمومی و استانی تبدیل کنیم و صنعت دارو را برای اولین بار در عرصه شیمیایی انسانی و مواو موثره را در داخل استان و جنوب کشور با هورخش دارو استارت بزنیم.

مدیرعامل هورَخش دارو تاکید کرد: با بررسی که انجام دادیم متوجه شدیم که نیازمند دو و نیم هکتار زمین  بودیم که از ویژگی‌هایی چون برخورداری از سیستم فاضلاب، آب مناسب، استقرار در منطقه‌ای باشد که مباحث امنیتی و زیست محیطی دچار مشکل نباشد و به مرکز استان و شهر نیز نزدیک باشد.

وی اذعان کرد: طبق مستندات آمایش سرزمین متوجه شدیم تنها محلی که تمام ویژگی‌های مورد نیاز ما را برای ایجاد یک شرکت دارویی با صرفه اقتصادی داشته باشد، در شهرک‌های صنعتی بود که شهرک شماره۲ کرمان بهترین گزینه بود، که سال ۱۴۰۰ تقاضای زمین در فاز دو را دادیم که با نظارت سازمان صنعت و معدن بود.

 شهرک صنعتی هیچ گونه زیرساخت مناسبی برای اجرای طرح نداشت

شریفی نژاد ادامه داد: در فاز دو شهرک صنعتی متاسفانه نه تنها هیچ گونه زیر ساخت مناسبی برای اجرای طرح ما نداشت و هم اکنون در سال ۱۴۰۲ هم نیز سیستم فاضلاب را هنوز ندارد  و حتی متراژ بالای زمین را نیز نداشت و از لحاظ امنیتی و محیط زیستی دچار مشکل بود و حتی هزینه احداث طرح ما هم چندین برابر می‌شد.

مدیرعامل هورَخش دارو با بیان اینکه از گرفتن زمین به صورت رسمی از مدیران شهرک ناامید شدیم و خودمان دست به کار شده و تحقیق و تفحص را شروع کردیم تا ببینیم آیا زمین خالی در شهرک موجود است و یا زمین مورد توافق با برخی از دیگر مجریان طرح‌های صنعتی که امکان اجرای طرح خود را ندارند یا مازاد است را برای خودمان پیدا کنیم.

وی تاکید کرد: چندین قطعه زمین با متراژهای بالا را پیدا کردیم که چندین سال بلاتلیف مانده‌اند و عملا اجری بر آجر نگذاشته بودند که به اسم پروژه‌ها اخذ شده بود اما طرحی اجرا نشده بود یکی از این زمین‌ها متعلق به شرکت صنعتی کرمان بود که از سال ۷۰ بود که عملا بعد از گذشته ۳ دهه هیچ اقدامی در آن انجام نشده بود.

شریفی تاکید کرد: یک قطعه زمین نیز متعلق به لاوان تابلو بود که عملا از سال ۹۵ هیچ اقدامی روی آن انجام نشده بود بنابراین درخواست دادیم که ۱۳ هکتار بود و حجم زیادی را گرفته بود و عملا خلع ید شده بود و مذاکره را با حق بهره‌بردار را شروع کردیم که وارد بحث حقوق شد و خیلی طول کشید و ۸ کارگروه رفع موانع تولید استان، ۵کارگروه ستاد تسهیل کشوری، ۲ کارگروه حمایت قضایی و ۹۰ مکاتبه با سازمان‌های مربوطه را به خود دید.

۱۲ ماه زمان فقط برای یافتن زمین مناسب هدر رفت

مدیرعامل هورَخش دارو اذعان کرد: درگیر ۱۳ هکتاری بودیم که شرکتی به نام لاوان تابلو از زمین متعلق به خودش که مجاور همان زمین مورد مذاکره ما که از سال ۹۵ قرار داد نوشته شده بود اما عملا طرح توسعه اجرا نکرده بودند انصراف دادند زیرا متوجه موانع پیشرفت ما شده بودند و ۱۲ ماه کامل را به دنبال اخذ زمین بودیم، که راه برای ما باز شد.

شریفی تاکید کرد: به خاطر حفظ منافع بیت‌المال و طرحی که یک سال و نیم عقب افتاده بود بعد از گذراندن آن همه مشکلات در کارگروه‌های مختلف لاوان تابلو عقب ایستاد و از ادامه طرح خودش انصراف داد و ما همین زمین را در ۲۷ اسفند ماه ۱۴۰۱ توانستیم بدست بیاوریم.

وی ادامه داد: از همان روز واگذاری زمین ما کار خود را آغاز کردیم و انعقاد قرار دادهای مربوطه با شرکت‌های طراح، مشاوره داخلی و خارجی خود را انجام دادیم، برای این طرح وجود مشاور خارجی از اهمیت فراوان بود زیرا شرکت استهصال موادمخدر نیازمند اخذ استانداردهای بین‌المللی است تا بعدها بتواند در عرصه جهانی نیز فروش محصول داشته باشد.

مدیرعامل طرح استحصال مواد مخدر اذعان کرد: در مرحله سوم انعقاد قرار داد با دانشگاه را شروع کردیم تا در بخش تحقیق و توسعه ارتباط اصلی ما را با صنعت باید همین دانشگاه و متخصصانش شکل می‌داد، در مرحله چهارم نیز با شرکت‌های تولید ماشین‌الات و قطعات مورد نیاز قرار داد منعقد کردیم.

شریفی‌نژاد اذعان کرد: عملیات اجرایی را نیز با جانمایی سفتینگ‌ها، فاضلاب، کانال‌کشی‌های این طرح، انبارها، زیرزمینی‌ها، خاک‌برداری و گود برداری، شروع شد و امتیازات آب و برق را اخذ و حصار مشکل‌دار را نیز اصلاح کرده و در نهایت کارگاه‌های ساخت را تجهیز کردیم و ۲۰ درصد از اخرین روزهای سال ۱۴۰۱ تا کنون پیشرفت فیزیکی داشته‌ایم.

وی عنوان کرد: ما یک گزاش کار هم به تمام نهادهای نظارتی از علوم پزشکی تا سازمان صنعت و کارگروه‌های استانی در طی سه ماه عملکرد این شرکت ارائه کرده‌ایم، و امیدواریم که در اواخر سال ۱۴۰۲ و یا در نهایت ابتدای سال ۱۴۰۳ یک فاز را به‌بهره‌برداری برسانیم.

با تکمیل کارخانه داروسازی کرمان ۶۱۵ نفر به کارگیری می‌شوند

مدیرعامل هورَخش دارو تاکید کرد: فاز اولی که به بهره‌برداری می‌رسد برای ۱۸۰ نفر اشتغال ایجاد می‌کند ضمن اینکه شرکت ما در طراحی دارای ۵ فاز است که طی مدت ۵ سال هر ۵فاز باید به ‌بهره‌برداری برسد که با اجرای کامل طرح ۶۱۵ نفر را به کارگیری خواهد کرد.

شریفی‌نژاد افزود: ما در این شرکت با تکمیل طرح‌های ساخت در ۵ فاز برنامه داریم که ۹۸ نوع دارو را به شکل مواد اولیه قرص و کپسول تولید‌ کنیم که از دید منطقه‌ای استان کرمان در بین استان‌های هم جوارش همچون بندرعباس، سیستان و بلوچستان، خراستان جنوبی  و استان یزد اولین کارخانه در نوع خودش است ضمن اینکه آنها را تحت پوشش خواهد داد و در نوع خود بی‌نظیر است.

وی ابراز کرد: تمام استان‌های نام برده دانشکده داروسازی و شیمی دارند اما زمینه کاری در منطقه خودشان وجود نداشته و به سمت فعالیت تجاری پیش رفته‌اند زیرا اخرین مرحله فعالیت یک داروساز حضور فعال در یک داروخانه است نه بخش آزمایشگاه یک کارخانه، اما با ایجاد این کارخانه از سال ۱۴۰۳ به بعد ما تعدادی از داروسازان نخبه و توانمند را می‌توانیم جب کنیم.

مدیرعامل هورَخش دارو تاکید کرد: آرزوی تیم دهه هفتادی ما این است که کارخانه تولید دارو نمونه‌ای باشد برای طرح‌های دیگر که از این ظرفیت بتوانند نهایت استفاده را ببرند زیرا به غیر از ۹۰ میلیون نفر جمعیت ایران ۴۵۰ میلیون نفر جمعیت کشورهای‌ همسایه ماست که می‌توانند از داروی تولیدی ما استفاده ببرند زیرا صنعت غنی‌سازی شده‌ای ندارند.

تولید ۹۸ داروی موردنیاز از موادمخدر

شریفی به چشم انداز این شرکت اشاره کرد و گفت: ما در ۹۸ دارویی که می‌توانیم تولید کنیم در مباحث صادراتی هم ورود خواهیم کرد زیرا داروسازی صنعت بزرگی است که موردنیاز برای کل دنیا است بنابراین سرمایه گذاری در این مسیر ضمن بی‌نیازی کشور از واردات دارو می‌تواند داروی مورد نیاز همسایگان خود را هم تولید کند.

وی به پیری جمعیت اشاره کرد و گفت: دارو یک محصول استراتژیک بی‌نهایت موثری در آینده کشور باشد بنابراین باید در این صنعت هم کار و هم سرمایه گذاری کرد تا بتواند موفق در منطقه عمل کند که سودآن به خود مردم این منطقه در ابتدا خواهد رسید.

مدیرعامل هورَخش دارو به مافیا دارو اشاره کرد و گفت: امیدواریم که با سرعت این طرح در جنوب کشور اجرایی شود تا از سیطره مافیای دارویی خارج شود و عملا دارو این محصول استراتژیک را از دست مافیا بگیرد و مردم را با این صنعت آشنا کند و فارغ‌التحصیلان رشته‌های داروسازی و شیمی به زودی وارد صنعت دارو شده و از خمودگی عملی که برایشان ایجاد شده رها شوند.

شریفی‌نژاد ادعا کرد: صنعت داروسازی ارزش افزوده‌ای که برای کشور دارد هیچ صنعت معدنی نخواهد داشت و نمی‌تواند داشته باشد زیرا در معادن تناژ تناژ خام فروشی داریم اما در این صنعت هیچ ماده‌ای از دارو خام فروشی نیست بلکه چندین برابر همان معادن ارزش افزوده ایجاد می‌کند ضمن اینکه کاربردی و مورد نیاز همه است.

سرمایه اولیه طرح استحصال از مواد مخدر با تورم به ۵۳۶ میلیارد تومان رسیده است

وی با بیان اینکه کشور ایران یک مشکل تورمی دارد به میزان سرمایه اولیه‌ این طرح اشاره کرد و گفت: عمر پروژه‌ها طولانی شده و گذر زمان به علت تورم سبب افزایش سرمایه گذاری می‌شود، روزی که ما این پروژه را استارت زدیم، هزینه‌ای که براورد شد ۲۰۰ میلیارد تومان بود اما امروز حجم سرمایه‌گذاری ما به ۵۳۶ میلیارد تومان رسیده است.

مدیرعامل هورَخش دارو در پایان خاطر نشان کرد: تا کنون حدود ۳۴میلیارد تومان روی زیمین و ۶۲ میلیارد روی ماشین آلات و حدود ۲۵ میلیارد تومان روی دانش فنی سرمایه‌گذاری انجام شده است ضمن اینکه ما هنوز یک ریال هم از جایی نه تسهیلات گرفتیم و نه یک ریال به جایی بدهی‌داریم و کاملا خصوصی این طرح را جلو بردیم.

انتهای خبر/‌طهماسبی

 




پروژه داروسازی کرمان بیش از ۹۵ درصد در فاز یک پیشرفت فیزکی دارد

منبع:آرمـان
? پروژه داروسازی کرمان بیش از ۹۵ درصد در فاز یک پیشرفت فیزکی دارد