پرونده‌ای که پای هیأت تطبیق را به جلسه شورای شهر کرمان کشاند

تاخیرهای چند ماهه بررسی مصوبات شورای شهر در هیأت حل اختلاف استان، دوباره موضوع گفتگوی این هفته شورای شهر کرمان شد.  به گزارش نذیر کرمان از کرمان در جلسه این هفته شورای اسلامی شهر کرمان موضوع عملکرد هیأت حل اختلاف موضوع گفتگوی چهار نفر از اعضای شورای شهر شد. برای بررسی این موضوع با دکتر […]


تاخیرهای چند ماهه بررسی مصوبات شورای شهر در هیأت حل اختلاف استان، دوباره موضوع گفتگوی این هفته شورای شهر کرمان شد.

 به گزارش نذیر کرمان از کرمان در جلسه این هفته شورای اسلامی شهر کرمان موضوع عملکرد هیأت حل اختلاف موضوع گفتگوی چهار نفر از اعضای شورای شهر شد. برای بررسی این موضوع با دکتر امینی‌زاده، رئیس کمیسیون حقوقی، نظارت و ارزیابی شورای اسلامی شهر کرمان به گفتگو نشستیم.

 وی اظهار داشت: مسئله اصلی گفتگوی هفته قبل این بود که مصوبه شورا اگر بعد از گذشت ۲۰ روز که مهلت قانونی رسیدگی توسط هیأت حل اختلاف استان است مورد بررسی قرار نگیرد، بر اساس استعلام از شورای عالی استانها و دستورالعمل وزیر کشور، مصوبه لازم الاجرا و قطعی است.

 محمدامینی‌زاده توضیح داد: بحث در خصوص پرونده‌ای مربوط به یکی از شهروندان و تصرف ملک شهرداری و انجام ساخت و ساز بر اساس اخذ پروانه از شهرداری برای ملک مذکور بود. مصوبه شورا بر واگذاری ملک بر اساس قیمت روز بود اما این مصوبه موجب اعتراض هیأت تطبیق شهرستان کرمان شد، با این استدلال که چون این ملک از اموال شهرداری است پس باید از طریق فرآیند مزایده واگذار شود.

 وی ادامه داد: شورای شهر با وجود این ایراد، با توجه به شرایط خاص پرونده از جمله اخذ پروانه و ساخت اعیانی در ملک، بر مصوبه اصرار کرد و پرونده به هیأت حل اختلاف استان جهت تعیین تکلیف فرستاده شد. اما با گذشت چندین ماه از مهلت قانونی هیأت حل اختلاف به موضوع رسیدگی نکرد.

 وی با اشاره به وظیفه هیأت حل اختلاف بر رسیدگی به مصوبات در این موارد ادامه داد: در این موارد هیأت تطبیق رای به تایید نظریه شورای شهر و یا نظریه هیأت تطبیق می‌دهد. اما در این مورد علاوه بر عدم پاسخگویی مسؤولان در مهلت مقرر، فقط رای بر مسکوت ماندن پرونده دادند، که این شروع بحث در جلسه ی شورا شد.

امینی‌زاده افزود: هیأت حل اختلاف یک شورای متشکل از ۵ نفر شامل ۲ نماینده مجلس و نماینده شورای استان، رئیس دادگستری و استاندار است.

 امینی‌زاده اظهار کرد: در ابتدای این بحث موضوع مصوبه مطرح شد و مویدی، عضو شورا نظر خود را مطرح کرد، سپس نوبت بابایی بود که آرای خود را بگوید اما مویدی معتقد بود که نظرات وی تمام نشده و مویدی صحبت‌های خود را ادامه داد.در این لحظه بابایی به اظهار نظر و رای بر اجرای مصوبه داد اما بازهم مویدی در رابطه با مصوبه ادامه داد و رای بر مسکوت ماندن مصوبه داد. همچنین نادری، رئیس شورای شهر و با نظر مویدی مبنی بر مسکوت ماندن مصوبه نیز موافق بود.

 امینی‌زاده یادآور شد: براساس آیین‌نامه داخلی و آیین‌نامه شفافیت شورای شهر، در هر موضوعی دو مخالف و دو موافق مصوبه صحبت می‌کنند. که در این بحث مویدی سعی بر برهم زدن نوبت و صحبت چند باره بدون نوبت داشت. سپس شهردار قصد صحبت در رابطه با مصوبه اخیر موضوع مورد بحث را داشت که امینی‌زاده حرف وی را قطع کرد. همچنین کردستانی، عضو شورا نیز سعی بر آرام‌سازی فضای جلسه داشت اما مثمر ثمر نبود، و بعد نادری که حال جسمی مناسبی نداشت جلسه را ترک کرد.

 موضوعی که امینی‌زاده به شهردار گفت، چه بود؟

محمد امینی‌زاده با تاکید بر اتمام مهلت ۲۰ روزه مبنی بر اظهار نظر هیأت حل اختلاف و عدم تشکیل این جلسه در چندین ماه اخیر افزود: این هیأت علاوه بر عدم تشکیل جلسه که خود تخلف است و نظری نیز اعلام نکرده پس مصوبه لازم‌الاجرا است.

 امینی‌زاده اظهار داشت: طبق استعلام از استانداری، مدیرکل دفتر شهرداری‌ها و دهیاری‌های وزارت کشور مبنی بر اتمام مهلت ۲۰ روزه و عدم اجرای اقدامات لازم از سوی هیأت حل اختلاف این هیأت مرتکب تخلف شده اما مصوبه لازم‌الاجرا نیست و رئیس شورا و مویدی بر این نظر، تاکید داشتند.

 امینی‌زاده با تاکید بر عدم توجه به دستورالعمل ابلاغی وزیر کشور در سال ۹۸ گفت: در سال ۹۸ رحمانی فضلی، وزیر کشور دستورالعملی به استاندارهای کل کشور ابلاغ کردند که در در بند ۵ این ابلاغیه صراحتا به این موضوع مبنی بر عدم اقدام لازم از سوی هیأت تطبیق در مدت ۲۰ روز و لازم‌الاجرا شدن مصوبه توسط شورا ، پرداخته شده که این ابلاغیه سال ۹۹ نیز دوباره از وزیر کشور استعلام شده که همین جواب را دادند.

وی متذکر شد: هیچ سابقه‌ای از این دستورالعمل در شهرداری و شورا نیست و به این معنا که اصلا به شورا و شهرداری ابلاغ نشده است.

پایان پیام/۳۷۶۳/ب





پرونده‌ای که پای هیأت تطبیق را به جلسه شورای شهر کرمان کشاند

منبع: فــارس
? پرونده‌ای که پای هیأت تطبیق را به جلسه شورای شهر کرمان کشاند