پرورش‌دهندگان طیور روستایی مورد تهدید آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان 

نذیر کرمان/کرمان مدیرکل دامپزشکی جنوب کرمان از پرورش‌دهندگان طیور روستایی خواست مراتب و هشدارهای لازم را در راستای کاهش تلفات آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان جدی بگیرند.  دکتر علی احمدی در گفت و گو با نذیر کرمان بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان را یکی از مهمترین بیماری‌های ویروسی طیور عنوان کرد و گفت: شیوع این بیماری […]

نذیر کرمان/کرمان مدیرکل دامپزشکی جنوب کرمان از پرورش‌دهندگان طیور روستایی خواست مراتب و هشدارهای لازم را در راستای کاهش تلفات آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان جدی بگیرند. 

دکتر علی احمدی در گفت و گو با نذیر کرمان بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان را یکی از مهمترین بیماری‌های ویروسی طیور عنوان کرد و گفت: شیوع این بیماری می‌تواند با یک دوره کوتاه منجر به تلفات بالا شود لذا پرورش‌دهندگان روستایی باید هشدارها و توصیه‌های مراقبتی را جدی بگیرند. 

وی پرندگان اهلی و وحشی را نسبت به این بیماری حساس دانست و افزود: این دست از پرندگان  شامل بوقلمون، مرغ و خروس، مرغ شاخدار، کبوتر، پرندگان زینتی، اردک و غاز و … به این بیماری حساس هستند.

احمدی با تشریح نکات و هشدارهای لازم  به پرورش‌دهندگان طیور اظهار کرد: نگهداری طیور در مکانی محصور به منظور کنترل تردد افراد و جلوگیری از تماس با پرندگان وحشی و مهاجر و پاکسازی و ضدعفونی محل پرورش پرنده، آبخوری، دانخوری و سایر تجهیزات در تماس با پرنده باید با دقت بیشتری انجام شود. 

مدیرکل دامپزشکی جنوب کرمان خودداری از خرید پرندگان زنده و پرندگان شکار شده از بازارهای محلی و فروشندگان دوره گرد را مورد تاکید قرار داد و گفت: پرورش‌دهندگان طیور باید از ورود تجهیزات و دان از مزارع دیگر خودداری کنند. 

 وی عدم رهاسازی لاشه‌های پرندگان تلف شده را در معابر و محیط اطراف خواستار شد و افزود: لاشه‌های تلف شده باید به صورت بهداشتی دفن شوند. 

مدیرکل دامپزشکی جنوب کرمان از صاحبان واحدهای پرورش طیور خواست در صورت مشاهده علائم بیماری به ادارات دامپزشکی مراجعه کنند و افزود: پرورش دهندگان طیور علائمی از جمله، تلفات ناگهانی، بی حالی شدید پرنده بیمار، کاهش مصرف دان، افت ناگهانی تولید و علائم تنفسی را در اسرع وقت به ادارات دامپزشکی اطلاع رسانی نمایند .

وی در بخش پایانی سخنانش از گرامیداشت روز ملی دامپزشکی خبر داد که ۱۹ مهرماه در محل سازمان جهاد کشاورزی جنوب کرمان برگزار می‌شود.

احمدی رسالت دامپزشکی را ارائه خدمات در عرصه بهداشت و سلامت دام، غذا و جامعه عنوان کرد.

انتهای پیام 




پرورش‌دهندگان طیور روستایی مورد تهدید آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان 

منبع: ایـسنا
? پرورش‌دهندگان طیور روستایی مورد تهدید آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان