پای سوسک سرخرطومی حنایی به قرارگاه زیستی پدافند غیر عامل کرمان باز شد

جلسه پدافند غیر عامل شرق استان برگزار و مبارزه با سوسک سرخرطومی حنایی که مانند سرطانی به جان درختان استان افتاده، در دستور کار قرار گرفت.  به گزارش نذیر کرمان از بم، جلسه پدافند غیرعامل با حضور فرمانداران و مدیران جهاد کشاورزی پنج شهرستان شرقی استان، مدیرکل پدافند غیر عامل استانداری کرمان، مسؤول حفظ نباتات […]


جلسه پدافند غیر عامل شرق استان برگزار و مبارزه با سوسک سرخرطومی حنایی که مانند سرطانی به جان درختان استان افتاده، در دستور کار قرار گرفت.

 به گزارش نذیر کرمان از بم، جلسه پدافند غیرعامل با حضور فرمانداران و مدیران جهاد کشاورزی پنج شهرستان شرقی استان، مدیرکل پدافند غیر عامل استانداری کرمان، مسؤول حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی و رئیس اتاق بازرگانی بم، صبح امروز در محل فرمانداری این شهر برگزار شد.

برزنگ ‌فرماندار بم‌ در این نشست اظهار داشت: ۴ تیم‌ پایش در نخلستان‌های بم در حال بررسی باغات نخل خرما هستند، این آفت غیر قابل پیشبینی است.

وی عنوان کرد: ۴۰ هزار هکتار از باغات شرق استان در خطر هستند،  باید این آفت را بشناسیم که وظیفه اصلی آن برعهده دانشگاه و مراکز تحقیقی است.

معقول مدیر جهاد کشاورزی بم نیز ‌گفت: شهرستان بم از مرداد امسال درگیر آفت سوسک سر خرطومی حنایی شده است، پایش باغات اولویت جهاد کشاورزی است و همکاری نهادهای دیگر را می‌‎طلبد، از پلیس راهور و راهنمایی رانندگی تقاضا داریم به انتقال پاجوش‌های آلوده از شهرستان کمک و جلوی ورود آنها به شهر را بگیرند.

وی ادامه داد: تعداد ۱۱ درخت آلوده داریم و دو درخت به طور کامل در بم امحاء شده است.

مهندس قهری مدیر جهاد کشاورزی نرماشیر نیز در این نشست عنوان کرد: از سال ۱۴۰۰ این آفت وارد شهر نرماشیر شده، از یک روستا شروع شد و الان روستاهای زیادی از بخش نرماشیر درگیر سوسک سرخرطومی حنایی هستند، این آفت بسیار خطرناک است که منطقه را درگیر کرده است.

وی اضافه کرد: ۸۲۵ هزار درخت پایش شده و تعداد ۱۵۲ درخت آلوده نیز پیدا شد، تعداد ۲ درخت امحاء شده است،  بیش ۴۰۰ تله در باغات انجام شده، ولی حشره در حال فعالیت است، در طرح مبارزه با افت سوسک سر خرطومی نیاز به خودرو داریم.

فرماندار شهرستان فهرج نیز در این نشست ابراز داشت: شهرستان فهرج با ۸۵۰ هکتار پایش، تعداد ۱۸۱ هزار درخت را بررسی کرده است.

به اعتبار ۵ ساله برای مبارزه با آفت سوسک سرخرطومی حنایی در استان کرمان ‌نیاز است

 ناظمی رئیس حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان نیز خاطرنشان کرد: به اعتبار ۵ ساله برای مبارزه با آفت سوسک سرخرطومی حنایی در استان کرمان ‌نیاز است، بیش از ۸ میلیون درخت وجود دارد و باید سالانه ۲ مرتبه پالایش شوند.

وی اضافه کرد: کشاورزان برای انتقال پاجوش توجه بیشتر داشته باشند چراکه این آفت با انتقال پاجوش‌ها انتقال پیدا می‌کند، کشاورزان نباید در تابستان باغات خود را حرس کنند.

بدرآبادی رئیس اتاق بازرگانی بم نیز عنوان کرد: باید برای کشاورزان آگاه‌سازی صورت پذیرد و کشاورز بداند این آفت چقدر خطرناک است.

 وی تاکید کرد: باید کلینیک‌های بخش خصوصی بیشتر فعال شوند چراکه مبارزه با این آفت همت بخش خصوصی و خود کشاورز را می‌طلبد.

رئیس اتاق بازرگانی بم بیان داشت: اگر مبارزه با این افت انجام‌ نشود در آینده شاهد طغیان این آفت خواهیم بود.

 طبسی فرماندار نرماشیر نیز در این نشست تصریح کرد: آفت سوسک سرخرطومی حنایی شرق استان را دچار بحران کرده و تنها منبع درآمد مردم شرق را به چالش برده است.

وی اضافه کرد: با کمبود اعتبارات نمی‌توان با این آفت مبارزه کرد، نیاز به امکانات و تجهیزات داریم.

وی با بیان اینکه باید تحقیقات گسترده برای مبارزه با این آفت انجام شود، گفت: شرکت‌های دانش‌بنیان برای مبارزه با این آفت وارد عمل شوند.

وی اضافه کرد: مرکز تحقیقات کشاورزی نرماشیر باید فعالیت مجدد خود را آغاز کند و حمایت مسؤولان امر را در این زمینه می‌طلبد.

 کریمی مدیرکل پدافند غیرعامل استانداری کرمان نیز در ادامه با اشاره به اینکه باید در این زمینه تحقیقات انجام شود، گفت: جای مراکز تحقیقاتی در استان‌خالی است، دانشگاه باید در راه مبارزه با آفات به استان کمک کند.

وی ادامه داد: اصل موضوع سرخرطومی یک سرطان است که به درخت خرما افتاده و هیچ درمانی ندارد، همه باید دست به دست هم بدهیم و با این افت ‌مبارزه کنیم.

 وی تصریح کرد: برای مبارزه با آفت سوسک سرخرطومی حنایی ۲۰ میلیارد تومان اعتبار از طرف پدافند غیرعامل کشور برای استان کرمان تخصیص پیدا کرده است.

پایان پیام / ۳۷۶۳ / ش 





پای سوسک سرخرطومی حنایی به قرارگاه زیستی پدافند غیر عامل کرمان باز شد

منبع: فــارس
? پای سوسک سرخرطومی حنایی به قرارگاه زیستی پدافند غیر عامل کرمان باز شد