وقتی موتورسواری بین دانش‌آموزان واگیردار می‌شود، دادستان ممنوع کرد

مادر یکی از دانش‌آموزان می‌گوید: در مقابل خواسته فرزندمان که با موتور به مدرسه برود، توان مقابله نداریم و از دستگاه‌های متولی هم می‌خواهیم نگذارند بی‌قانونی در این نسل رایج شود. نذیر کرمان – کرمان؛ محمدامین فلاح: خودرو و موتورسیکلت را در حالی استفاده می‌کند که نه مهارت لازم و نه گواهینامه آن را دارند، […]


مادر یکی از دانش‌آموزان می‌گوید: در مقابل خواسته فرزندمان که با موتور به مدرسه برود، توان مقابله نداریم و از دستگاه‌های متولی هم می‌خواهیم نگذارند بی‌قانونی در این نسل رایج شود.

نذیر کرمان – کرمان؛ محمدامین فلاح: خودرو و موتورسیکلت را در حالی استفاده می‌کند که نه مهارت لازم و نه گواهینامه آن را دارند، پسر بچه‌ای که وقتی روی موتور می‌نشیند و هنوز پایش به زمین نمی‌رسد با سرعت از کنارمان رد می‌شود را می‌بینم، در ذهنم سؤوال ایجاد می‌شود که در حوادث ناگهانی چطور می‌خواهد موتور را کنترل کند؟

یا آن دانش‌آموزی که به قول خودش عشق سرعت دارد و با خودرو و رانندگی‌های پرخطرش نه تنها جان خودش، جان دیگران هم به خطر می‌اندازد.

از جلوی مدارس متوسطه دوم رد که می‌شویم، داخل حیاط مدرسه تعداد زیادی موتورسیکلت پارک شده است و آن طرف‌تر بیرون از مدرسه تعدادی هم خودرو است که متعلق به دانش‌آموزانی است که هجده سالشان نشده و گواهینامه ندارند.

از علی که با موتور به مدرسه آمده است و قد نسبتا کوتاهی دارد پرسیدم که پدر و مادرت با موتور مشکلی ندارند، گفت: اول کمی مقاومت کردند اما وقتی دیدند همه دوستانم موتور دارند برای من خریدند، بعد من خودم حواسم هست که اتفاقی برایم نیفتد. این جمله مرا یاد یکی از دوستان انداخت که با موتور تصادف کرد و از دنیا رفت. حادثه تلخی برایمان بود اما هروقت به او می‌گفتیم احتیاط کن، می‌گفت خودم حواسم هست، جای نگرانی نیست.

مادر یکی دانش‌آموزان با اشاره به هزینه بالای سرویس مدارس  گفت: با اینکه می‌دانیم برایش خطر دارد، اما مجبوریم اجازه بدهیم باموتورسیکلت به مدرسه برود خودش هم به موتور علاقه دارد.

یکی دیگر از مادران که با پیامی خواسته بود به این مسأله رسیدگی شود، هم گفت که استفاده از موتور و ماشین انگار واگیر شده است، چون دوست و همکلاسی‌اش استفاده می‌کند او هم می‌خواهد اینکار را بکند در حالی که می‌دانیم خطرناک و خلاف قانون است. در مقابل خواسته فرزندمان توان مقابله نداریم و از دستگاه‌های متولی هم می‌خواهیم نگذارند بی‌قانونی در این نسل رایج شود.

دانش‌آموزانی که بی‌خبر،گرفتار حادثه شدند

این روزها که در حال کامل کردن این گزارش ها هستم، خبرهای ناگواری از تصادفاتی به گوش می‌رسد که راننده همین دانش‌آموزان بودند شاید آنها هم روزی می‌گفتند حواس‌مان هست، یواش می‌رویم یا هر جمله‌ای که کار اشتباهشان را توجیه کنند، اما زمانی فهمیدند که دیگر برایشان دیر بود.

چه نهاد هایی بر نوجوانان موثرند؟

 تاثیر نهادهای اجتماعی به خصوص خانواده و گروه همسالان و از سوی دیگر بحث کنترل اجتماعی توسط نهادهای متولی را نمی‌توان نادیده گرفت، چرا که  تاثیر بسزایی بر نوجوانان دارد.

ورود مدعی‌العموم به این مسأله

متوجه نامه‌ای از سوی دادستان به اداره آموزش و پرورش شهرستان بردسیر شدم که در متن نامه استفاده دانش‌آموزان از موتور را ممنوع اعلام کرده و به تبع آن پارک کردن موتورسیکلت یا حتی خودرو توسط دانش‌آموزان در حیاط مدرسه ممنوع می‌شود.

عماد بنی اسدی دادستان عمومی و انقلاب بردسیر در گفتگو بانذیر کرمان اظهار کرد:
رانندگی‌های بدون گواهینامه در ماده ۷۲۳ جرم انگاری شده است و علاوه بر جزای نقدی، درصورت تکرار منجر به حبس هم می‌تواند بشود.

وی افزود: با توجه به اینکه دانش‌آموزان ما زیر سن ۱۸ سال و فاقد گواهینامه هستند، با هماهنگی سایر دستگاه‌ها طرحی را برای جلوگیری از مجرم شدن دانش‌آموزان  گذاشتیم.

آموزش و پرورش متولی جلوگیری از بزهکار و بزه‌دیدگی دانش‌آموزان

دادستان بردسیر ادامه داد: در قانون حمایت از اطفال و نوجوان وظایفی برای برخی دستگاه‌ها در نظر گرفته شده است؛ یکی از این دستگاه‌ها آموزش و پرورش است که  متولی جلوگیری از بزهکار شدن و بزه‌دیدگی اطفال و نوجوان است و نامه‌ای به آموزش و پرورش برای پیگیری  ارسال شده است

وی خاطرنشان کرد: در عین حال که آموزش و پرورش مسؤول جلوگیری از این مسأله در خصوص دانش‌آموزان است، راهنمایی و رانندگی هم مسؤول برخورد و درصورت مشاهده گزارش به مراجع قضایی برای صدور و اجرای حکم است و خودرو یا موتورسیکلت هم به پارکینگ منتقل می‌شود و آزادسازی آن با نظر مرجع قضایی خواهد بود.

وی تصریح کرد: این طرح شروع شده است و دانش‌آموزانی که بدون گواهینامه با خودرو یا موتورسیکلت تردد دارند، خانواده‌های آنان وسیله نقلیه را در اختیار فرزند زیر ۱۸ سال خود که گواهینامه هم ندارد، نگذارند.

بنی‌اسدی بیان داشت: خانواده‌ها هم به نحوی درگیر این مسأله باشند و باید توجه داشته باشند ضمانت اجرا صرفا با فرزند نیست و همانگونه که در قانون حمایت از اطفال و نوجوانان آمده است، اولیا و آموزش و پروش هم مسؤول هستند.

 امیر صادقی‌زاده رئیس پلیس راهور بردسیر در گفتگو بانذیر کرمان  ضمن تشکر از مردم شهرستان بردسیر برای رعایت قوانین و مقررات راهنمایی و رانندگی گفت: مسأله‌ای که با شروع مدارس با آن مواجه شدیم، رفت و آمد دانش‌آموزان که هنوز  ۱۸سالشان نشده با موتورسیکلت به مدارس  است.

وی ادامه داد: موتورسیکلت در بین سایر وسایل نقلیه آسیب و خطر آن به جسم انسان بیشتر است.
زیر ۱۸ سال هم که گواهینامه ندارند و  آیین‌نامه را نخوانده‌اند و از استانداردهای حداقلی رانندگی با موتورسیکلت چیزی نمی‌دانند، برای مثال استفاده از کلاه ایمنی در موتور سواری از الزاماتی است که باید حتما باشد. موتور سوار قبل از حرکت بر سرخود بگذارد چرا که موتورسوار نقطه اتکایی ندارد و در صورت بروز حادثه از موتور رها می‌شود و سر آسیب می‌بیند و حوادثی را می‌بینیم در شهر که اگر فردکلاه ایمنی بر سر داشت حادثه تلخ فوت برایش اتفاق نمی‌افتد.

وی ابراز داشت: هدف پلیس از برخورد با افراد متخلف برای حفظ سلامت خود افراد در اتفاقات تلخ است که خود ما در صحنه‌های تصادف حضور پیدا می‌کنیم متاثر و ناراحت می‌شویم و دلمان برای این نوجوان و جوانان می‌سوزد و نگران این هستیم که این اتفاقات بار دیگر برای شخص دیگری تکرار شود. اصلا برخوردهای پلیس شاید برای بعضی از افراد ناخوشایند باشد اما اینها همه و همه برای عدم تکرار این حوادث و هدف حفظ سلامتی این عزیران است.

بیشتر فوتی‌های شهر ناشی از تصادف با موتورسیکلت است

رئیس پلیس راهور بردسیر بیان کرد: استفاده از موتور سیکلت پر خطر بوده و تصادفات فوتی بیشتری در شهر داشته است، بنابراین اگر افراد تذکرات دادستانی را نادیده بگیرند طبق قانون برخورد خواهیم کرد، اما در شأن دانش‌آموزان این شهر نیست که با ورود به  محیط آموزشی  موتور سیکلت‌ها را جمع آوری کنیم ابتدا تذاکرت را از طریق مدیران مدارس به دانش‌آموزان می‌دهیم و در مرحله آخر برای سلامت خود دانش‌آموزان و پیشگیری از حوادث ناگوار ناچار به برخورد و انتقال موتورسیکلت‌ها به پارکینگ هستیم.

وی یادآور شد: در این زمینه مدیران مدارس و اولیا برای حفظ سلامتی دانش‌آموزان همکاری جدی داشته باشند.

شما شریک جرم نشوید…

صادقی‌زاده در ادامه گفت: از نظر حقوقی استفاده از خودرو برای افراد فاقد گواهینامه جرم محسوب می‌شود و شخصی که خودرو را در اختیار فرد فاقد گواهینامه بدهد هم شریک جرم است.

وی در پایان با تاکید بر اینکه رعایت قانون به نفع خود مردم است، گفت: والدین محترم خودرو و موتورسیکلت را در اختیار فرزند خود قرار ندهند، چراکه حادثه همیشه برای دیگران نیست و ممکن است برای شما هم اتفاق بیفتد.

امیدواریم خانواده‌ها بین خواسته فرزندشان یعنی داشتن خودرو یا موتورسیکلت آن هم بدون گواهینامه و استفاده غیرقانونی و جان عزیزشان مهم‌ترین را انتخاب کنند.

پایان پیام/۸۰۰۶۰/ب





وقتی موتورسواری بین دانش‌آموزان واگیردار می‌شود، دادستان ممنوع کرد

منبع: فــارس
? وقتی موتورسواری بین دانش‌آموزان واگیردار می‌شود، دادستان ممنوع کرد