وزنه سنگین کودکان خیابانی روی قلب کرمان

دخترک یک ترازوی کوچک را جلویش گذاشته و با خواهش و تمنا از عابران می‌خواهد، خودشان را وزن کنند، پسرکی هم آن طرف‌تر بسته آدامس موزی را به هر ضرب و زوری که هست به مردم می‌فروشد، پول‌ها را اما به یک مرد افغان می‌دهند که با فاصله به موتور هوندای آبی‌رنگی تکیه داده است. […]


دخترک یک ترازوی کوچک را جلویش گذاشته و با خواهش و تمنا از عابران می‌خواهد، خودشان را وزن کنند، پسرکی هم آن طرف‌تر بسته آدامس موزی را به هر ضرب و زوری که هست به مردم می‌فروشد، پول‌ها را اما به یک مرد افغان می‌دهند که با فاصله به موتور هوندای آبی‌رنگی تکیه داده است.

نذیر کرمان – کرمان؛ مهسا حقانیت: دخترک یک ترازوی کوچک را جلویش گذاشته و با خواهش و تمنا از عابران می‌خواهد، خودشان را وزن کنند، پسرکی هم آن طرف‌تر بسته آدامس موزی را به هر ضرب و زوری که هست به مردم می‌فروشد، پول‌ها را اما به مردی می‌دهند که با فاصله به موتور هوندای آبی‌رنگی تکیه داده است، این مرد افغانستانی، پدرشان است و سال‌ها قبل پایش به ایران باز شده.

مُفت‌خوری با سوء‌استفاده از بچه‌ها و قلب‌های مهربان مردم

پدر، گرچه چهار ستون بدنش سالم است و گچ‌کار ماهری‌ست، اما پول مُفتی که بچه‌هایش با سوء‌استفاده از قلب مهربان کرمانی‌ها به جیبش می‌ریزند، زیر دندانش مزه کرده است و خودش دیگر کار نمی‌کند.

هیچ کسی هم که کاری به کار این بچه‌های خیابانی و خانواده‌های شارلاتان‌شان ندارد و با خیال راحت روی قلب کرمان نشسته‌اند و بر روح و روان مردم زخم می‌زنند. حالا برای‌تان با سند و مدرک می‌گویم، چرا هیچ‌کس کاری به کار کودکان خیابانی کرمان  ندارد.

گداخانه‌ای که تبدیل به مجموعه‌ای شیک شد

همراه با مهدی بخشی دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان کرمان راهی مرکز اسراء در محله سرآسیاب‌فرسنگی کرمان شدیم تا از نزدیک خدمات این مرکز به کودکان خیابانی را ببینیم.

حدود ۱۶، ۱۷ سال قبل به این ساختمان سر زده بودم، وقتی که گداهای کرمان را به اینجا می‌آورند، ساختمانی بود چرک و قدیمی با دیوارهای ریخته و شیشه‌های شکسته.

اما حالا ساختمان اسراء به یک مجموعه شیک و مجهز تبدیل شده است، پاتریک شخصیت کارتونی مورد علاقه بچه‌ها با آن شکم ورقلمبیده‌اش روی دیوار ورودی از ما می‌خواهد که «با لبخند وارد شویم» و سرتاسر دیوار هم طراحی و نقاشی شده است.


گداخانه کرمان با هزینه یک میلیارد تومان برای ساماندهی کودکان خیابانی تجهیز شده است

یک سالن بزرگ با حدود ۱۰ تخت دوطبقه، یک عالمه اسباب‌بازی بامزه ازجمله یک خرس آبی رنگ خیلی بزرگ، تلویزیون، یخچال و چهار چشمه سرویس بهداشتی و حمام به‌عنوان خوابگاه در ورودی مجموعه اسرا قرار دارد، تجهیزات و بوی خوشی که از فضا به مشام می‌رسد، نشان می‌دهد اسرایی‌ها برای بچه‌ها خیابانی سنگ‌تمام گذاشته‌اند.


بخشی دادستان کرمان و مشایخی مدیرعامل موسسه خیریه اسرا در خوابگاه کودکان خیابانی

آرایشگاه، مطب، آشپزخانه، سالن غذاخوری از دیگر بخش‌های مجموعه اسرا هستند. اینجا حتی یک سالن ورزشی بزرگ و مجهز هم دارد که جوان‌های ورزشکار محله وقت خود را در آن سپری می‌کنند.

بچه‌های خیابانی هنوز توی خیابان‌های کرمان هستند

الان وقت آن است، درباره کودکان خیابانی که در مجموعه اسراء به‌سر می‌برند، برای‌تان بگویم. بچه‌های قد و نیم‌قدی که از سر کول هم بالا می‌روند و با زبان کودکانه برای‌مان شیرین‌زبانی می‌کنند و از آرزوهای قشنگ‌شان می‌گویند.

اما متاسفم که نمی‌توانم از بچه‌ها برای‌تان روایت کنم، نه اینکه دلم نخواهد، خیر! اصلا بچه‌ای در مرکز نیست که بخواهم درباره‌شان بنویسم، شاید شما هم از این موضوع تعجب کنید، اما واقعیت همین است.

۱۰ روز است که پای هیچ بچه‌ای به این ساختمان باز نشده است، برای همین است که می‌گویم کودکان خیابانی برای جولان دادن در خیابان‌های شهر کرمان خیال‌شان راحت است، چون کسی برای جمع‌آوری آنها به خیابان نمی‌آید.

ضرب‌الاجل دادستان برای شهرداری

دادستان کرمان هم زمانی که شرایط خوب مرکز اسرا و آمادگی کارکنان این مجموعه برای خدمت‌رسانی به کودکان خیابانی و ساماندهی آنها و از سویی کوتاهی دستگاه‌های متولی برای جمع‌آوری آنها را می‌بیند باگلایه از نبود بچه‌ها در این مرکز می‌گوید: قطعا در این ترک فعل نفعی برای شهرداری کرمان نیست و شهرداری مکلف است به وظیفه‌اش بر اساس برنامه زمانبندی مشخص اقدام کند.

 

مهدی بخشی دادستان مرکز استان کرمان از ترک فعل در زمینه ساماندهی کودکان خیابانی انتقاد کرد

از دادستان کرمان می‌خواهم‌ به‌صورت شفاف مدت زمانی که برای جمع‌آوری کودکان خیابانی تعیین کرده است را اعلام کند و این را بگوید اگر کوتاهی صورت گیرد، مدعی‌العموم چه برخوردی با متخلفان می‌کند. بخشی می‌گوید: اگر شهرداری تا یک‌ماه آینده نسبت به جمع‌آوری کودکان خیابانی از سطح شهر اقدام نکند، بر اساس مقررات با ترک فعل صورت گرفته برخورد می‌کنیم، اما امیدواریم کار به آنجا نرسد و شهرداری پای کار بیاید، زیرا همین امشب هم تذکرات لازم را به‌صورت تلفنی به آنها دادم.

بخشی باز هم تاکید می‌کند که اطمینان داریم در مجموعه شهرداری کرمان نفعی برای عدم جمع‌آوری کودکان خیابانی وجود ندارد و ان‌شاء‌الله در روزهای آینده باز هم شاهد همکاری شهرداری برای جمع‌آوری کودکان خیابانی خواهیم بود.

وی بیان می‌کند: ما در شهر کرمان برای جمع‌آوری معتادان متجاهر با مشکل کمبود فضای فیزیکی مواجه هستیم، اما برای کودکان خیابانی هیچ مشکلی وجود ندارد و فقط شهرداری باید آنها را جمع‌آوری کند و به مجموعه‌های فعال ازجمله مرکز اسراء تحویل دهد.

درآمد ۱۵ میلیون تومان کودکانی که نیازمند نیستند

وی همچنین از جمع‌آوری ۶۴ کودک خیابانی در سه ماهه امسال و ورود آنها به مجموعه مردم‌نهاد اسراء کرمان خبر می‌دهد، ۶۴ کودکی که ۵۹ نفر از آنها اتباع بیگانه بوده‌اند و فقط ۵ کودک ایرانی در بین آنها حضور داشته است.

دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان کرمان از آمار عجیب و قابل تاملی درباره کودکان خیابانی سخن به میان می‌آورد و می‌گوید: بر اساس تحقیقاتی که انجام شده است و آمار دقیقی که ما داریم، ۸۰ درصد کودکان خیابانی کرمان نیازمند نیستند و هر یک از آنها در هر ماه ۱۵ میلیون تومان درآمد دارند.

چشم به‌راه بچه‌های خیابانی

صحبت‌مان با آقای بخشی که تمام می‌شود، برای بازدید از بخش‌های مختلف مجموعه اسرا به ساختمان دیگری می‌رویم. من برای عکاسی به آرایشگاه مرکز می‌روم که صدایم می‌زنند، وقتی به آشپزخانه می‌روم، درب یخچال هنوز باز است، یخچالی پر از خوراکی‌های خوشمزه و میوه‌های خوش آب و رنگ است، می‌گویند این خوراکی‌ها را برای بچه‌ها خریده‌ایم اما بچه‌ای نیامده است.


کودکان خیابانی در مرکز اسراء از خدمات مختلف بهداشتی و آموزشی بهره مند می شوند

۹۹ درصد کوکان خیابانی کرمان «افغانستانی» هستند

محمدرضا مشایخی مدیرعامل خیریه مردم نهاد اسراء کرمان است. او با اشاره به اینکه گداخانه کرمان در محله سرآسیاب فرسنگی توسط این خیریه برای ساماندهی کودکان خیابانی با یک میلیارد تومان اعتبار بازسازی شد، می‌گوید: ۹۹ درصد کودکان خیابانی در شهر کرمان از اتباع افغان هستند و ۸۰ درصد آنها نیازمند نیستند.

وی ادامه می‌دهد: امسال با همکاری بهزیستی، شهرداری، اداره کل امور اتباع و سایر نهادهای متولی طرح نهال امید، اقدام و عمل را در دستور کار داریم و در سه ماهه نخست سال جاری ۶۴ کودک خیابانی به مرکز اسراء آمدند و نیروهای ما ۷۲ ساعت وقت دارند که این کودکان را غربالگری کنند.

تقسیم‌بندی شهر کرمان برای جولان کودکان خیابانی

مشایخی می‌گوید: کودکان خیابانی به منبع درآمد اتباع بیگانه در کرمان تبدیل شده‌اند و طایفه‌ها و قبیله‌های آنها شهر کرمان را به چهار منطقه تقسیم کرده‌اند و اجازه ورود دیگر طایفه‌ها به مناطق خود را هم نمی‌دهند.

ماجرای غمناک کاسبی با نوزاد شیرخوار

وی با اشاره به اینکه کودکان خیابانی، منبع درآمد خانواده‌های اتباع بیگانه هستند و هر کودک به طور متوسط ۱۵ میلیون تومان درآمد در ماه دارد، می‌گوید: اتباع بیگانه فرزندان خود را از سن خیلی پایین به خیابان می‌فرستند و ما حتی کودکی را در مرکز داشتیم که آنقدر کوچک بود که مادرش به اینجا آمد و به او شیر داد.

کرمان اولین شهر بدون کودکان خیابانی می‌شود اگر …

آن‌طور که مدیرعامل خیریه مردم نهاد اسراء کرمان می‌گوید: بچه‌ها از ۴۸ ساعت تا ۱۵ روز در مرکز اسرا می‌مانند تا غربال، شناسایی و تعیین‌تکلیف شوند و کودکانی که نیازمند باشند زیرپوشش مجموعه قرار می‌گیرند.

مشایخی با تاکید بر اینکه اولویت ما تحصیل بچه‌هاست و خدمات درمانی و معیشتی به خانواده‌ها ارائه می‌شود، عنوان می‌کند: برای توانمندسازی خانواده تلاش می‌کنیم و کارگاه خیاطی و قالیبافی داریم و طی یک ماه آینده کارگاه تراش سنگ‌های تزئینی را هم راه‌اندازی می‌کنیم.

وی می‌گوید: ۱۱۷ کودک خیابانی را از سال گذشته زیرپوشش موسسه اسراء داریم که پدر آنها فوت شده است و خانواده منبع درآمدی ندارد و به همین علت بچه را به خیابان فرستاده است.

از آقای مشایخی می‌پرسم آیا مطمئن هستید، بچه‌های مرکز شما دیگر به خیابان نیامده اند، او می‌گوید: شک نکنید این کودکانی که مرکز آمدند و شناسایی شدند دیگر از سطح شهر جمع شده‌اند.

وی تصریح می‌کند: اگر فقط چهار خانواده که برای عدم حضور بچه‌های‌شان در خیابان تعهد داده‌اند، اما باز هم بر حضور کودکان در خیابان اصرار دارند را از کشور طرد کنیم، حساب کار دست بقیه خانواده‌ها می‌آید و در این صورت قول می‌دهیم، کرمان اولین شهر بدون کودکان خیابانی به شکل استاندارد بشود.

این وزنه سنگین را از روی قلب کرمان بردارید

در حالی آمار رسمی از کودکان خیابانی در شهر کرمان وجود ندارد که آمارهای غیررسمی از وجود بیش از ۳ هزار کودک خیابانی در خیابان‌های شهر خبر می‌دهد، و این در حای‌ست که ظاهر شهر هم شمار بالای کودکان خیابانی را به‌راحتی تایید می‌کندو به‌راحتی در جای‌جای شهر می‌توانید این بچه‌ها را ببینید.

حال با توجه به ضرب‌الاجلی که دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان کرمان برای جمع‌آوری و ساماندهی کودکان خیابانی گذاشته است، باید منتظر ماند و دید آیا وزنه این بچه‌ها از روی قلب کرمان برداشته می‌شود یا خیر.

پایان پیام/۸۰۰۱۹/ب





وزنه سنگین کودکان خیابانی روی قلب کرمان

منبع: فــارس
? وزنه سنگین کودکان خیابانی روی قلب کرمان