ورزش در بردسیر؛ انتقاد از کم‌کاری کارخانه‌ها و الزامات عملکرد حرفه‌ای

کرمان – فت فتو – نشست شورای ورزش بردسیر در استان کرمان روز چهارشنبه درحالی با حضور مسئولان و برخی ورزشکاران این شهرستان برگزار شد که انتقاد از تحقق نیافتن مسئولیت اجتماعی برخی کارخانه ها و نیز ضرورت تلاش برای ورزش حرفه ای مورد بحث قرار گرفت. به گزارش خبرنگار فت فتو مستقر در شهرستان […]

کرمان – فت فتو – نشست شورای ورزش بردسیر در استان کرمان روز چهارشنبه درحالی با حضور مسئولان و برخی ورزشکاران این شهرستان برگزار شد که انتقاد از تحقق نیافتن مسئولیت اجتماعی برخی کارخانه ها و نیز ضرورت تلاش برای ورزش حرفه ای مورد بحث قرار گرفت.

به گزارش خبرنگار فت فتو مستقر در شهرستان بردسیر،  ورزشکاران، پیشکسوتان، مربیان و مدیران در جلسه شورای ورزش این شهرستان که روز چهارشنبه به مناسبت هفته تربیت بدنی تشکیل شد  بر ایجاد ساختاری که به ایجاد زمینه فعالیت ورزش حرفه ای بینجامد تاکید داشتند.

رئیس اداره ورزش و جوانان بردسیر در این نشست با تشریح میزان فضاهای ورزشی افزوده شده در شهرستان گفت: در مجموع طی ۶ سال گذشته افزون بر ۳۰ هزار مترمربع فضای ورزشی جدید در شهرستان ایجاد شده که افزون بر ۱۳ هزار متر آن توسط سایر دستگاه ها مانند شهرداری ها، آموزش و پرورش و سازمان بسیج بوده است.

هادی خدادادپور افزود: پیشتر از آن نیز ۲۸ هزار و ۲۰۰ متر فضای ورزشی سرباز و سرپوشیده در شهرستان وجود داشت اما با وجود این اقدامات هنوز سرانه ورزشی شهرستان از استاندارد پایین تر است.

وی سرانه فضای ورزشی شهرستان را به ازای هر نفر ۷۸ سانتیمتر و استاندارد آن را یک متر اعلام کرد و گفت: این سرانه در شهرستان همجوار سیرجان بیش از یک متر و در استان کرمان برای هر شهروند حدودا ۶۰ سانتیمتر است.

رئیس اداره ورزش و جوانان بردسیر ادامه داد: با اینکه فرایند اخذ سند مالکیت برای اراضی دولتی بسیار پیچیده و مشکل است با این حال تاکنون چهار فقره سند تک برگ و سه فقره سند جدید برای فضاهای ورزشی شهرستان صادر و اخذ شده است.

فرصت های از دست رفته

وی در ادامه با تشریح برخی اقدامات این اداره از جمله برگزاری رویدادها و المپیادهای ورزشی و صدور مجوزها گفت: در کنار همه ظرفیت ها  مشکلاتی نیز داریم از جمله کمبود فضای ورزشی استاندارد که همین مساله سبب از دست دادن فرصت های میزبانی مسابقات نیز شده است.

خدادادپور در ادامه خواهان تامین زمین های با کاربری ورزشی، ایجاد خوابگاه ورزشی تیم ها و نیز سرویس ایاب و ذهاب آنها شد.

وی گفت: شهرستان های مجاور موفق شدند ورزش حرفه‌ای را سازماندهی و باشگاه داری کنند اما ما هنوز در این عرصه موفق نبوده ایم‌ و فقط یک بار فوتبال بردسیر مزه حضور در لیگ برتر کشور را چشیده است.

مصائب بانوان ورزشکار

رئیس اداره ورزش و جوانان بردسیر همچنین فضاهای ورزشی بانوان ورزشکار و  نیز فضا برای ورزش های همگانی را در شهرستان بسیار کم برشمرد.

وی توضیح داد: خانم های ورزشکار برای انجام تمرینات ورزشی مجبورند ساعت ۵ صبح در مجموعه ورزشی آزادی بردسیر حاضر شوند یا بعد از غروب آفتاب در زمین چمن این مجموعه به تمرینات خود بپردازند زیرا فضایی که بتوانند براحتی در آن تمرین کنند، ندارند.

خدادادپور ضرورت تعیین تکلیف مجموعه ورزشی شهدای بردسیر را خواستار شد و گفت: تغییر کاربری این مجموعه منجر به کسب درآمد پایدار برای ورزش شهرستان خواهد شد.

وی در ادامه کمبود نیروی اداری متخصص و متناسب با حجم تقاضاها و مطالبات مردم از اداره ورزش و جوانان و نیز ضعف حمایت معنوی از ورزشکاران و قهرمانان کشوری را از دیگر محدودیت های شهرستان در این عرصه برشمرد.

گلایه از کم کاری صنایع بردسیر

در ادامه این جلسه یکی از ورزشکاران با گلایه از کم کاری صنایع در حوزه مسئولیت اجتماعی گفت: بردسیر با وجود سه کارخانه عظیم فولادی، همچنان از ابتدایی ترین امکانات ورزشی محروم است؛ صنایع شهرستان های مجاور از تیم‌های ورزشی خود حمایت می‌کنند اما از تیم های بردسیری به این شکل حمایت نمی‌ شود.

علیرضا خسروی ادامه داد:  هنگام برگزاری مسابقات از امکانات سایر ادارات بر مبنای تعامل و همشهری بودن مدیران آن ادارات مثل آموزش و پرورش استفاده می کنیم در حالی که آنها قانونا وظیفه ای برای این همکاری ها ندارند.

یکی دیگر از ورزشکاران نیز اعلام کرد: برای ساختن ورزشکار حرفه ای لازم است ‌رشته های ورزشی از پایه حمایت شود تا در درازمدت شاهد موفقیت و مدال آوری ورزشکاران باشیم.
وی نیز با گلایه از صنایع شهرستان گفت: متاسفانه صنایع دنبال بازدهی سریع و فوری هستند مثلاً یک شبه تصمیم می گیرند از باشگاه یا تیمی که به بالندگی رسیده حمایت مالی کنند.

این ورزشکار بیان کرد: انتظار داریم همان طور که در حوزه های دیگر اقدامات زیربنایی انجام می شود در حوزه ورزش نیز به همین گونه عمل شود.

انتقاد عضو شورا از صنایع و مشکل استخدام نیروهای بومی

یک عضو شورای شهر بردسیر نیز با انتقاد از کوتاهی برخی صنایع در اجرای مسئولیت اجتماعی آنها در حوزه ورزش گفت: سال های سال کارخانه قند سابق بردسیر از یک تیم فوتبال حمایت می کرد که متاسفانه با تعطیلی کارخانه آن تیم هم تعطیل شد اما تا آخرین لحظه از حمایت خود از ورزش دست نکشید.

رضا خسروی با بیان اینکه متاسفانه برخی از صنایع شهرستان برنامه مدونی برای حمایت از ورزش ندارند، اظهارداشت:شورای شهر و شهرداری در حد توان از ورزش شهرستان حمایت می کنند اما خوب است صنایع نیز در قالب مسئولیت اجتماعی به این مهم بیشتر و جدی تر بپردازند.

وی در ادامه از آنچه استخدام نیروهای غیربومی در ۲ کارخانه واقع در بردسیر و برخلاف تعهدات قبلی مدیران آنها خواند انتقاد کرد و گفت: متاسفانه مدیران این شرکت ها به دروغ اعلام می کنند ما نیروی غیربومی نداریم اما مدارک و شواهدی که در اختیار شورای شهر قرار داده شده نشان می دهد تازه ترین استخدامی های این ۲ کارخانه به طور کامل از نیروهای غیربومی خارج از شهرستان بوده است.

دفاع نمایندگان صنایع

به گزارش فت فتو در این زمان نمایندگان صنایع که در این جلسه حضور داشتند نیز از نقش خود در ایفای مسئولیت های اجتماعی دفاع کردند و گفتند بنا به توافق هایی که با فرمانداری بردسیر داشته اند قرار شده همه مساعدت ها به صلاحدید و از طریق فرمانداری صورت گیرد لذا چنانچه حوزه ورزش نیاز به مساعدت و حمایت بیشتر و جدی تر دارد، باید با صلاحدید و دستور فرمانداری این تصمیم ها به اطلاع مدیران صنایع برسد.

دهقان، نماینده صنایع فولاد مشیز گفت: مدیران کلان مجموعه اعتقاد به تبلیغات برای شرکت در کارهای عام المنفعه ندارند اما به اذعان فرمانداری ما بیشترین کمک های مومنانه را در سطح شهرستان انجام داده ایم.
 وی گفت: اگر کمیته ای برای بررسی مشکلات ورزش شهرستان تشکیل شود، فولاد مشیز بر حسب وظیفه و تا حد توان به این حوزه کمک خواهد کرد.

توحیدی مدیرعامل شرکت لاستیک بردسیر نیز گفت: ما در حوزه مسائل مالی کارخانه قبلا مشکلاتی داشتیم که اینک حل شده و می توانیم ارزش افزوده و مالیات کارخانه را در امر ورزش و آموزش شهرستان هزینه کنیم.
وی افزود: شرکت لاستیک با داشتن ۱۱۰ نیروی کار، گردش مالی بسیار پایین‌تر از کارخانجات فولاد دارد اما در حد توان خود به انجام مسئولیت اجتماعی خود پایبند است.

مهدی خانی نماینده فولاد سیرجان ایرانیان نیز گفت: اینک یکهزار و ۵۰۰ نیروی بومی ساکن بردسیر در این مجتمع مشغول به کار هستند.
وی از هیات‌های ورزشی خواست درخواست هایشان را برای هیات مدیره این شرکت ارسال کنند تا به ترتیب اولویت بررسی شود.
وی ادامه داد: تعدادی از ورزشکاران مدال آور بردسیر به دلیل کسب افتخارات ورزشی در این مجموعه مشغول به به کار هستند.

سرمایه گذاری ورزشی و کاهش آسیب ها

فرماندار بردسیر نیز هزینه کردن در ورزش را سرمایه گذاری خواند که جلو بروز بسیاری از مشکلات و معضلات اجتماعی را خواهد گرفت.
سیدحسن میرصادقی گفت: یک سرمایه گذاری کوچک ورزشی در یک روستا مثل احداث یک فضای ورزشی زمینه ساز رفع بسیاری از مشکلات و آسیب‌های اجتماعی در آینده خواهد شد.

وی اولویت اول شهرستان را ایجاد اشتغال دانست و از مدیران صنایعی که زمینه آن را فراهم آوردند تشکر کرد.

میرصادقی  ادامه داد: اگر شهرستان های دیگر در حوزه ورزش از ما جلوتر هستند ما نیز باید برنامه‌ریزی‌ها و کارهای لازم را انجام دهیم تا بتوانیم در آینده به طور حرفه‌ای درزمینه ورزش فعالیت داشته باشیم.

در پایان این جلسه، تشکیل کمیته ورزشی شهرستان که بتواند مشکلات و مسائل این حوزه را بررسی و راهکارهای اجرایی ارائه کند به تصویب رسید.

شهرستان بردسیر با پنج شهری دشتکار، نگار، گلزار، لاله زار و بردسیر و حدود ۷۵ هزار نفر جمعیت در فاصله ۶۰ کیلومتری غرب مرکز استان کرمان قرار دارد.




ورزش در بردسیر؛ انتقاد از کم‌کاری کارخانه‌ها و الزامات عملکرد حرفه‌ای

منبع:ایرنـا
? ورزش در بردسیر؛ انتقاد از کم‌کاری کارخانه‌ها و الزامات عملکرد حرفه‌ای