هنر و مقاومت از عناصر شاخص شهر کرمان است

فردای‌کرمان – گروه فرهنگ‌وهنر: اولین جشنواره جهانی شعر مقاومت، ۱۲ تا ۱۴ تیرماه در کرمان برگزار می‌شود. به گفتۀ دبیر جشنواره جهانی شعر مقاومت کرمان،بیش از ۲۰۰۰ شعر از ۶۰۱ شاعر به زبان‌های عربی،انگلیسی و فارسی به دبیرخانه این جشنواره ارسال شده است. مجتبی احمدی،از راهیابی ۲۰ شاعر به مرحلۀ پایانی جشنواره خبر داد و گفت […]

فردای‌کرمان – گروه فرهنگ‌وهنر: اولین جشنواره جهانی شعر مقاومت، ۱۲ تا ۱۴ تیرماه در کرمان برگزار می‌شود.

به گفتۀ دبیر جشنواره جهانی شعر مقاومت کرمان،بیش از ۲۰۰۰ شعر از ۶۰۱ شاعر به زبان‌های عربی،انگلیسی و فارسی به دبیرخانه این جشنواره ارسال شده است.

مجتبی احمدی،از راهیابی ۲۰ شاعر به مرحلۀ پایانی جشنواره خبر داد و گفت که در مراسم اختتامیه از این شعرا تجلیل خواهد شد.

 

هنر و مقاومت دو مفهوم کلیدی در ساختار شهر کرمان

به گزارش خبرنگار نذیر کرمان،شهردار کرمان در نشست خبری جشنواره جهانی شعر مقاومت کرمان که عصر ششم تیرماه با حضور اصحاب رسانه برگزار شد،بیان کرد:«امیدواریم با حمایت رسانه‌ها،از این رویداد هنری خوب و کم‌نظیر،این جشنواره از اتفاقات پایدار و ماندگار کرمان بشود و در دوره‌های بعدی،مستحکم‌تر ادامه یابد».

سعید شعرباف‌تبریزی با اشاره به کتاب «قصه شهر» نوشتۀ دکتر حبیبی از شهرسازان کشور،یادآور شد:«هر شهر،قصه،ژنوم و مزیت رقابتی خاص خود را دارد که وظیفۀ مدیران،هنرمندان و خواص آن شهر این نیست که این ژنوم را خلق کنند بلکه باید این قصه را کشف کنند و نمایش دهند».

رئیس جشنواره جهانی شعر مقاومت با بیان این‌که چند مفهوم جزو عناصر اصلی و کلیدی شهر کرمان است،ادامه داد:«مطالعه‌ای توسط دکتر ارجمند درخصوص تصویر شهر کرمان انجام شده که این مطالعه پیش‌فرض مشاورۀ برندینگ برای شهر کرمان است».

شعرباف‌تبریزی توضیح داد:«در این‌گونه مطالعات،اولین سوالی که دربارۀ یک شهر پرسیده می‌شود این است که تصویر عمومی آن چیست؟ این کار روش‌های مرسومی دارد و یکی از ساده‌ترین آن‌ها این است که جمعی از افراد نخبه،مردم و فرهیختگان جمع می‌شوند و از آن‌ها سوال می‌شود اگر اسم کرمان را بشنوند چه تصویر و کلماتی به ذهن آ‌ن‌ها می‌رسد؛ و پس از آن،۱۰ کلمۀ نخستی که پرتکرار است،یادداشت می‌شود».

وی خاطرنشان کرد:«در این مطالعات،از ۱۰ عنوان و کلمه‌ای که بعد از شنیدن کلمۀ کرمان،توسط افراد مختلف مطرح شد،۹ کلمه دارای بار معنایی مثبت بود و کلماتی مانند نجابت،کرامت،مقاومت و پایداری،هنر و … تکرار شده است».

شهردار کرمان با اشاره به مفهوم کلیدی «مقاومت» به‌عنوان یکی از عناصر شاخص در ژنوم شهر کرمان،گفت:«الفاظ مختلف مانند کار،تلاش،سخت‌کوشی،پهلوانان،ظهور پهلوانان،پهلوان‌خیزی،فتوت و جوانمردی،همه در دایرۀ مفهوم مقاومت قرار دارند،بنابراین عنوان مقاومت کلمه‌ای نیست که مربوط به دورۀ خاصی از مدیریت شهری یا یک تفکر خاص باشد و عنوان آن را به شهر کرمان تحمیل کرده باشند».

وی افزود:«داستان‌ها و روایت‌های شنیدنی از مفهوم مقاومت در تاریخ گذشته و معاصر کرمان وجود دارد و کرمان جزو معدود شهرهایی است که پهلوانان زن در تاریخ آن مطرح هستند».

شعرباف‌تبریزی تاکید کرد:«مفهوم مقاومت،فقط ویژۀ سه سال اخیر و بعد از شهادت حاج‌قاسم سلیمانی و یک تعبیر عرفی سیاسی نیست و در همۀ عناصر شهر کرمان وجود دارد».

وی با اشاره به نماد سرو کرمان،اضافه کرد:«این نماد که در ورودی باغ شازده هم وجود دارد،جزو تصاویر پر تکراری است که در تصویر عمومی شهر کرمان از آن یاد شده و به‌عنوان نمادی از مفهوم مقاومت است».

شهردار کرمان،«هنر» را یکی دیگر از عناصر کلیدی ژنوم شهر کرمان بیان کرد و با اشاره به ترکیب هنر در آثار مختلف کرمان،گفت:«اساتید معماری بارها گفته‌اند که ترکیب و تنوعی که در هنر معماری شهر کرمان مشاهده می‌شود در ایران بی‌نظیر است و یکی از آن‌ها اذعان می‌کرد که در بسیاری از راسته‌بازارهای شهر کرمان،تاریخ معماری ایران را در فاصله‌ای کمتر از ۴۰۰ متر می‌توان بررسی کرد».

وی ادامه داد:«ترکیب جشنواره جهانی شعر مقاومت اشاره‌ای به هر دو عنصر حیاتی کرمان دارد و شاید به‌جز کرمان هیچ‌کجا نتواند محفل کامل این دو مفهوم،یعنی شعر و مقاومت باشد».

شعرباف‌تبریزی با تاکید بر این‌که مقاومت یک مفهوم سیاسی صرف نیست و یک مفهوم اجتماعی است،خاطرنشان کرد:«برای احیای دو عنصر از عناصر حیاتی کرمان در قالب یک کار اجتماعی و همچنین برای این‌که این کار ابعادش فراتر از ایران دیده شود،تلاش‌ می‌کنیم».

وی با اشاره به استقبال شعرای عرب‌زبان و انگلیسی‌زبان از جشنواره شعر مقاومت کرمان،افزود:«امیدواریم سال‌های آینده سطح کار و جوایز به‌گونه‌ای باشد که جزو جشنواره‌های شناخته‌شدۀ ایران و حتما جهانی،حداقل در حوزۀ جهان اسلام باشد و ترکیب آن با جشنواره‌هایی مانند موسیقی نواحی که با همۀ فراز و فرودهایی که داشته،پایدار شده است،می‌تواند کرمان را در چند حوزۀ مختلف هنر به یک محل سرآمد تبدیل کند».

رئیس جشنواره جهانی شعر مقاومت خاطرنشان کرد:«رسانه‌ها باید جشنواره را به‌عنوان یک اتفاق ادامه‌دار که بناست در ادوار آینده نیز با همۀ تفکرات و عقاید تکرار شود ببینند».

وی با بیان این‌که جشنواره این امکان را دارد که در حوزه‌هایی مانند مستند و تئاتر نیز تکرار شود،یادآور شد:«تلاش می‌کنیم شاعرانی که به کرمان می‌آیند در سطح شهر پخش شوند و جلساتی در مساجد و فرهنگ‌سراها برای آن‌ها تدارک دیده شده تا جشنواره از فضای عرفی و عادی شعرخوانی خارج شود و سطح شهر را متاثر کند و مقداری حال و هوای بین‌المللی را حداقل در حوزۀ هنر در شهر حس کنیم و به‌تدریج زیرساخت‌های شهر به این سمت حرکت کند که کرمان بتواند ادعا کند که یک جهانشهر و شهری در مقیاس بین‌المللی است».

 

یک اتفاق ادبی متفاوت

دبیر جشنواره جهانی شعر مقاومت کرمان نیز با بیان این‌که فراخوان جشنواره شعر مقاومت،سوم خردادماه سال گذشته منتشر شد،گفت:«بیش از ۲۰۰۰ شعر از ۶۰۱ شاعر به زبان‌های عربی،انگلیسی و فارسی به دبیرخانه این جشنواره ارسال شده است».

مجتبی احمدی با اشاره به استقبال شعرای فارسی‌زبان و عربی‌زبان از این جشنواره،افزود:«پس از دسته‌بندی شعرهای دریافت‌شده،با ترکیبی از داوران و با همکاری شورای تخصصی که از اول برای این جشنواره در کنار ما قرار داشتند و جمعی از چهره‌های ادبی بومی و غیربومی،داوری مقدماتی شعرها انجام شد و آثار ۱۴۷ شاعر در بخش‌های مختلف به مرحلۀ نهایی راه یافت».

وی توضیح داد:«داوری شعرها در مرحلۀ نهایی در چهار بخش فارسی سنتی،فارسی نو،شعر عربی و شعر انگلیسی،توسط چهره‌هایی از شعر ایران و چند داور خارجی انجام شد».

احمدی گفت:«پس از داوری و بررسی آثار،۲۰ شاعر به مرحلۀ پایانی جشنواره راه یافتند که در مراسم اختتامیه معرفی و تجلیل می‌شوند».

وی با اشاره به بازخورد جشنواره،بیان کرد:«در فضاهای ادبی و فرهنگی کشور،زمانی که کلمۀ مقاومت مطرح می‌شود،شاید یکسری مفاهیم کلیشه‌ای و موضوعات رایج و بعضا نخ‌نما و شاید یکسری افراد تکراری به ذهن برسد،اما ما سعی کردیم از ابتدا از این کلیشه‌های رایج دوری کنیم و در فراخوان،انتخاب افراد و حتی در شاخص‌ها برای داوری،به‌گونه‌ای عمل کنیم که یک اتفاق ادبی متفاوت رقم بخورد».

دبیر جشنواره جهانی شعر مقاومت کرمان ادامه داد:«حاصل این نگاه متفاوت،در نتیجۀ آثار که در یک کتاب منتشر می‌شود و در شب پایانی جشنواره رونمایی خواهد شد،تا حدودی قابل مشاهده است و برخی کارشناسان معتقد بودند که همین نگاه متفاوت،سبب شد استقبال خوبی از جشنواره بشود».

وی با اشاره به برگزاری جشنواره جهانی شعر مقاومت از ۱۲ تا ۱۴ تیرماه در شهر کرمان افزود:«مراسم افتتاحیۀ این جشنواره،۹ صبح روز دوشنبه ۱۲ تیرماه در گلزار شهدای کرمان و در جوار مرقد مطهر شهید جبهه مقاومت،حاج‌قاسم سلیمانی برگزار می‌شود».

احمدی از برگزاری دو نشست تخصصی شاعران خبر داد و گفت:«این نشست‌ها عصر ۱۲ و ۱۳ تیرماه در محل هتل کاروانیکا کرمان برگزار خواهد شد».

وی ادامه داد:«همچنین شب ۱۲ و ۱۳ تیرماه بعد از نماز مغرب و عشا در دو مسجد شهر کرمان دو شب شعر مردمی داریم که این مراسم،دوشنبه‌شب در مسجد امام حسین(ع) خیابان مهدیه،و سه‌شنبه شب در مسجد امام حسین(ع) خیابان والفجر برگزار می‌شود».

دبیر جشنواره جهانی شعر مقاومت کرمان خاطرنشان کرد:«مراسم اختتامیه جشنواره نیز ۱۴ تیرماه در تالار فرهنگ و هنر کرمان برگزار می‌شود».

وی با اشاره به حضور شعرای مهمان،گفت:«حسن بعیتی از دمشق که امیرالشعرای عرب در سال ۲۰۰۶ بودند و همچنین شاعرانی از کشورهای لبنان،عراق و افغانستان در اختتامیه جشنواره حضور خواهند داشت».

گفتنی است،در این مراسم از پوستر اختتامیه جشنواره جهانی شعر مقاومت کرمان نیز رونمایی شد.  /پ




هنر و مقاومت از عناصر شاخص شهر کرمان است

منبع:خبر کرمان
?

هنر و مقاومت از عناصر شاخص شهر کرمان است

:اخبار استان کرمان – فرهنگ