هفت اثر طبیعی کرمان ثبت ملی شد

کرمان – فت فتو – مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کرمان گفت: هفت اثر این استان با تصویب شورای ثبت آثار طبیعی کشور، در فهرست آثار ملی به ثبت رسید. به گزارش روز دوشنبه فت فتو و به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان کرمان، فریدون فعالی افزود: تخت […]

کرمان – فت فتو – مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کرمان گفت: هفت اثر این استان با تصویب شورای ثبت آثار طبیعی کشور، در فهرست آثار ملی به ثبت رسید.

به گزارش روز دوشنبه فت فتو و به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان کرمان، فریدون فعالی افزود: تخت سرتشتک در شهرستان رابر، غار جفریز در شهرستان بافت، بید کهنسال سرچشمه رفسنجان، مجموعه سروهای کهنسال طرز، چنار کهنسال انارستان، چنار کهنسال روستای کهنوج و چنار کهنسال گیشین در فهرست آثار ملی به ثبت رسید.

وی ادامه داد: ثبت این آثار مقدمه‌ای بر حفاظت این آثار طبیعی است و باید مقوله حفاظت این آثار با مشارکت دستگاه‌های مرتبط بویژه منابع طبیعی، جهاد کشاورزی، دهیاری‌ها و شوراهای اسلامی با جدیت برنامه‌ریزی و انجام شود.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کرمان با اشاره به اینکه تاکنون ۲۲ اثر طبیعی این استان ثبت شده است خاطرنشان کرد: کرمان دارای آثار طبیعی منحصربفردی دیگری نیز بوده که پرونده آنها در حال آماده شدن برای ثبت در فهرست آثار ملی است.

هشت اثر ثبت جهانی شامل ارگ سترگ و تاریخی بم، باغ سحرانگیز شاهزاده، روستای شگفت‌انگیز و دستکند میمند در شهربابک، بخشی از بیابان عظیم لوت و قنات های پر آب و حیات‌بخش گوهرریز جوپار، اکبرآباد و قاسم‌آباد بم، استان کرمان را بر قله آثار ثبت جهانی کشور نشانده اند و این هفت اثر را بگذارید در کنار گلیم شیرکی پیچ سیرجان که به همراه روستای دارستان و این شهرستان عنوان دهکده جهانی را از آن خود کرده است.

در کنار این هشت اثر جهانی، ثبت ملی گلیم بیدکردوییه بافت و انتخاب پنج شهرکرمان به عنوان شهر ملی صنایع دستی (راور – شهر ملی قالی -، شهربابک – شهر ملی فیروزه، قلعه گنج – شهر ملی حصیر بافی و راین – شهر ملی چاقو سازی) موقعیت بسیار ممتازی به استان کرمان در حوزه صنایع دستی بخشیده است.

وجود مناطق ییلاقی و خوش آب و هوا و جاذبه های کم نظیر طبیعی در سراسر کرمان، مسافران و گردشگران داخلی و خارجی فروانی را سالانه راهی این دیار می کند که ارزش افزوده خوبی را نصیب اقتصاد این استان می کند.




هفت اثر طبیعی کرمان ثبت ملی شد

منبع: ایرنـا
? هفت اثر طبیعی کرمان ثبت ملی شد