الگوسازی توسعه مس با روش بخش خصوصی

معاون معدنی و کارخانه‌های شرکت فرآوری مس درخشان تخت گنبد گفت: افق‌های توسعه این مجموعه بر صنعت سبز و توجه دارد. به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی پایگاه خبری تحلیلی «نذیر کرمان» و به نقل از روابط عمومی مس تخت گنبد؛ کورش بهروزی با اشاره به حضور میدانی اخیر مدیرعامل شرکت ملی مس از این شرکت […]



معاون معدنی و کارخانه‌های شرکت فرآوری مس درخشان تخت گنبد گفت: افق‌های توسعه این مجموعه بر صنعت سبز و توجه دارد.

به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی پایگاه خبری تحلیلی «نذیر کرمان» و به نقل از روابط عمومی مس تخت گنبد؛ کورش بهروزی با اشاره به حضور میدانی اخیر مدیرعامل شرکت ملی مس از این شرکت در شهرستان سیرجان به‌عنوان بزرگترین تولیدکننده مس بخش خصوصی کشور افزود: در این بازدید «امیر حسن‌زاده» معاون امور اقتصادی استاندار کرمان، «محمودآبادی» مدیر مس میدوک و «متوکل» از معاونان شرکت ملی مس نیز حضور داشتند که از نزدیک در جریان فرآیندهای توسعه، از اکتشاف تا فرآوری و نیز زنجیره‌های ارزش‌آفرین تولید در فازهای مختلف آن قرار گرفتند.

طراحی و نصب توسط مهندسان شرکت

وی بیان کرد: شرکت فرآوری مس درخشان تخت گنبد، طراح و مجری عملیات مهندسی، پیمانکاری و عمرانی در این مجموعه است و حتی عملیات طراحی، نصب و راه‌اندازی فلوتاسیون نیز توسط مهندسان و کارشناسان این مجموعه انجام می‌شود.

بهروزی با اشاره به بازدید اخیر مدرس خیابانی از فازهای ۱ و ۲ کارخانجات فلوتاسیون این شرکت در تخت گنبد سیرجان، خاطرنشان کرد: این کارخانجات به افق‌های تدوین شده تولید کنسانتره مس رسیده‌اند.

وی اضافه‌کرد: در ادامه مسئولان از فاز ۳ درحال ساخت این کارخانجات بازدید کردند که توان تولید چندبرابری کنسانتره مس در سال را خواهد داشت.

معاون معادن و کارخانه‌های شرکت فرآوری مس درخشان تخت گنبد ابراز امیدواری کرد تا ۶ ماه آینده و در نیمه دوم سال، درصورت تامین همه نیازمندی ها شاهد بهره‌برداری از فاز ۳ این کارخانه نیز باشیم.

وی اظهار کرد: ظرفیت، نحوه طراحی و منحصر‌به فرد بودن فاز سه فلوتاسیون این مجموعه از جمله نکاتی بود که مورد توجه بازدیدکنندگان قرار گرفت و بر توسعه همکاری‌های مشترک این معدن بخش خصوصی با شرکت ملی مس تاکید شد؛ تعامل دو طرفه با شرکت ملی مس موضوعی است که خواست ما به‌عنوان یکی از تولید‌کننده مس بخش خصوصی کشور نیز به شمار می‌رود.

بهروزی یادآور شد: فناوری که در فاز سه فلوتاسیون استفاده شده، تکنولوژی روز بوده و از تانک سل‌های فلوتاسیون که کاهنده مصرف انرژی بوده و بهره‌وری را افزایش می‌دهد، در این مجموعه به‌کارگیری شده است.

وی خاطرنشان کرد: این تجهیزات توسط کارشناسان همین مجموعه مهندسی و در نهایت نصب شده است؛ موضوعی که مورد تمجید مدیرعامل شرکت ملی مس نیز قرار گرفت.

معاون معادن و کارخانه‌های شرکت فرآوری مس درخشان تخت گنبد گفت: آسیا‌ی گلوله‌ای ۶ مگاواتی و ۳.۵ مگاواتی که توسط این شرکت نصب شده و در این رهگذر از حضور خارجی‌ها نیز بی‌نیاز شده‌ایم، در ادامه مورد بازدید قرار گرفت.

وی افزود: پیش از این کارخانجات فلوتاسیون در مقیاس بسیار بزرگ با همکاری شرکت‌های خارجی وارد می‌شد، اما با همت کارشناسان و متخصصان این مجموعه توانستیم مهندسی و نصب‌ و راه‌اندازی را کاملا بومی کنیم.

بهروزی تاکید کرد: هدف اصلی ما این است که با اتکا به خلاقیت و توان متخصصان داخلی بتوانیم در کنار راه‌اندازی فاز ۳، توان بازیابی و تولید این مجموعه را تا ۵۰ درصد افزایش دهیم.

حرکت به سمت انرژی‌های سبز و تجدیدپذیر

وی همچنین به هدف‌گذاری دیگر این مجموعه مبنی بر حرکت به سمت انرژی‌های سبز و استفاده از توربین‌های بادی و انرژی خورشیدی برای تامین برق اشاره کرد.

معاون معادن و کارخانه‌های شرکت فرآوری مس درخشان تخت گنبد در ادامه ضمن تشریح اقدامات شرکت فرآوری مس درخشان تخت گنبد، باوجود آن‌که معدن بخش خصوصی به‌شمار می‌رود، در زمینه مسئولیت‌های اجتماعی گفت: مشارکت در برنامه ملی کاشت نهال و درخت‌کاری از جمله اولویت هاست؛ هرچند تاکنون چندین هزار درخت بومی منطقه و نیز درختان مثمر، اطراف معدن و نیز داخل معدن در کنار تآسیسات شرکت کاشته شده است.

به گفته بهروزی، با هدایت و برنامه ریزی مسئولان شهرستان و استان و انتخاب نوع نهال های مدنظر ضمن تمرکز بر گونه‌های بومی، کاشت درختان ذیل برنامه کشوری نهال‌کاری در اولویت شرکت قرار دارد.

گام بازیابی چرخه آب
وی همچنین با اشاره به سایر برنامه‌های توسعه‌ای شرکت مس درخشان تخت گنبد گفت: هم‌اینک بازیابی چرخه آب در این مجموعه بالای ۵۰ درصد است که در تلاشیم در فاز توسعه آن را به ۹۰ درصد ارتقا دهیم.
.
معاون معادن و کارخانه‌های شرکت فرآوری مس درخشان تخت گنبد همچنین با اشاره به ساخت درمانگاه مجهز در بخش بلورد، مرکز زیست‌بوم آن، کمک به احداث خط لوله گاز برای روستاهای اطراف، مشارکت در صدها اقدام با هدف توانمندسازی منطقه، در کنار ده‌ها برنامه آموزشی و فرهنگی از جمله دیگر خدمات این شرکت در منطقه بوده است.

شایان ذکر است که بازدید مدیرعامل شرکت صنایع ملی مس به همراه معاون امور اقتصادی استاندار کرمان روز چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت از این معدن انجام شد که  افشین بهبهانی مدیرعامل شرکت فرآوری تخت گنبد نیز در این بازدید شرایط فعالیت‌های تولیدی در این معدن بخش خصوصی را تشریح کرده بود.

انتهای خبر/ طهماسبی


الگوسازی توسعه مس با روش بخش خصوصی

منبع:آرمـان
? الگوسازی توسعه مس با روش بخش خصوصی