نگاه هنرمندان کرمانی به عاشورا در سوگوارۀ سرو سرخ

نذیر کرمان ـ گروه فرهنگ‌وهنر: حدود یک هفته است که فراخوان نخستین سوگواره هنری «سرو سرخ» که هدف آن خلق آثاری مرتبط با محرم و حادثۀ عاشوراست،منتشر شده است. این سوگواره را شهرداری منطقه دو کرمان برگزار می‌کند و در جریان آن،عَلَم‌هایی فلزی با ارتفاع سه متر در اختیار هنرمندان قرار می‌گیرد تا با تکنیک […]

نذیر کرمان ـ گروه فرهنگ‌وهنر: حدود یک هفته است که فراخوان نخستین سوگواره هنری «سرو سرخ» که هدف آن خلق آثاری مرتبط با محرم و حادثۀ عاشوراست،منتشر شده است.

این سوگواره را شهرداری منطقه دو کرمان برگزار می‌کند و در جریان آن،عَلَم‌هایی فلزی با ارتفاع سه متر در اختیار هنرمندان قرار می‌گیرد تا با تکنیک رنگ آکریلیک بر روی آن نقاشی کنند.

هنرمندانی که قصد شرکت در این سوگواره را دارند،تا ۲۸ تیرماه فرصت دارند تا طرح و ایدۀ خود را به دبیرخانۀ سوگواره ارائه کنند. پس از آن،داوری توسط «بهشته بهشتی،محدثه پورجعفری،الهه شعبانی،عفت تکلو و سلمان جهرمی» انجام می‌شود. ۳۰ اثر در مرحلۀ نخست داوری تایید شده‌ و توسط صاحبان آن آثار باید اجرا شوند.

محل اجرای آثار در شهرک باهنر،کوچۀ شماره ۱۶ خیابان بحرالعلوم در نظرگرفته شده که فضاسازی می‌شود.

قرار است از ۳۰ تیرماه،(سوم محرم) در ساعات شب،هنرمندان در این سایت حضور یافته و طرح خود را طی ۵ روز بر روی عَلَم‌ها اجرا ‌‌کنند. آثار نهایی نیز مجدد داوری شده و به پنج اثر برتر،جوایزی اعطا خواهد شد.

سرو سرخ

مهدی جلالی ـ دبیر سوگواره سرو سرخ در گفت‌وگو با نذیر کرمان،با ارائۀ این توضیحات گفت:«یکی از اهداف ما برای برگزاری سوگواره،نگاه هنری به حادثۀ عاشوراست. بیش‌تر رایج است که مداحان یا روحانیون دربارۀ این حادثه سخن بگویند،ما اما با سوگوارۀ سرو سرخ به دنبال آن هستیم که بدانیم هنرمندان چه نگاهی به عاشورا دارند».

وی با بیان اینکه پیش‌بینی ما این است که استقبال خوبی از سوی هنرمندان از این سوگواره صورت گیرد،افزود:«آثاری که در این سوگواره تولید می‌شود،پس از پایان رویداد،در منطقۀ دو شهر کرمان نصب خواهد شد».

وی اظهار کرد:«در جریان اجرای سوگواره در خیابان بحرالعلوم،هر شب،برنامه‌هایی مانند تعزیه و اجرای موسیقی محرم نیز برگزار می‌شود».

جلالی اضافه کرد:«مردم در جریان اجرای طرح‌های سوگواره می‌توانند در سایت خیابان بحرالعلوم حضور یابند».

به گزارش خبرنگار نذیر کرمان،مطابق آنچه که در فراخوان سوگواره آمده است،به تمام نفرات راه‌یافته به سوگواره مبلغ پنج میلیون تومان اهدا خواهد شد. همچنین،۵۰۰ هزار تومان بابت هزینه‌های رنگ به هر نفر از هنرمندان پرداخت می‌شود.

در این فراخوان آمده است:با توجه به غنای فرهنگ و هنر استان کرمان،هیات داوران،به آثار هنرمندانی که با الهام گرفتن از نقش‌مایه‌های بومی و اشعار شاعران کرمانی خلق شده‌ باشد،نگاهی ویژه خواهد داشت.

مهلت ارسال آثار ۲۸ تیرماه و شروع سوگواره از ۳۰ تیرماه تعیین شده است.

جلالی در پاسخ به نذیر کرمان دربارۀ اینکه چرا خیابان بحرالعلوم برای برگزاری این رویداد انتخاب شده است؟ گفت:«به‌دنبال خیابانی بودیم که بتوانیم در زمان اجرای سوگواره،مانع تردد خودرو در آن شویم».

وی افزود:«به‌دلیل کاربری‌هایی که در حاشیۀ خیابان شماره ۱۶ بحرالعلوم وجود دارد،بستن آن به روی خودروها مشکلی برای تردد شهروندان ایجاد نمی‌کند. ضمن اینکه در این خیابان،کافه‌ها و رستوران‌های زیادی وجود دارد و جمعیت خوبی در این مکان هستند که می‌توانند از سوگواره و برنامه‌های آن نیز بهره‌مند شوند».

برپایۀ این خبر،به نفر اول برگزیدۀ سوگواره ۱۵ میلیون تومان،نفر دوم ۱۳ میلیون تومان و نفر سوم و چهارم و پنجم هرکدام ۱۰ میلیون تومان جایزه تعلق می‌گیرد.

نشانی دبیرخانه نیز میدان کوثر،شهرداری منطقه دو،معاونت خدمات شهری،واحد طراحی و زیباسازی است. برای کسب اطلاع بیش‌تر،شماره تلفن ۰۹۱۳۵۸۰۴۸۶۷ اعلام شده است. / الف




نگاه هنرمندان کرمانی به عاشورا در سوگوارۀ سرو سرخ

منبع:خبر کرمان
?

نگاه هنرمندان کرمانی به عاشورا در سوگوارۀ سرو سرخ

:اخبار استان کرمان – فرهنگ