نمایشگاه ملک سلیمانی به میزبانی مردمانی که سختی را با هنر درآمیخته‌اند

نمایشگاه دستاوردهای مددجویان با ۸۰ غرفه از محصولات مشاغل خانگی، صنایع‌دستی و مصنوعات سفالی در حال برگزاری است. به گزارش سروی اقتصادی نذیر کرمان؛ تقارن بهار دل‌ها و بهار طبیعت فرصتی شد تا نمایشگاهی در پارک مادر کرمان با همت کمیته امداد استان کرمان و به نام ملک سلیمانی برگزار شود و عصرها تا پاسی […]

نمایشگاه دستاوردهای مددجویان با ۸۰ غرفه از محصولات مشاغل خانگی، صنایع‌دستی و مصنوعات سفالی در حال برگزاری است.

به گزارش سروی اقتصادی نذیر کرمان؛ تقارن بهار دل‌ها و بهار طبیعت فرصتی شد تا نمایشگاهی در پارک مادر کرمان با همت کمیته امداد استان کرمان و به نام ملک سلیمانی برگزار شود و عصرها تا پاسی از شب مردم را میهمان خود کند.

 
نمایشگاه ملک سلیمانی دستاوردهای مجریان و به اصلاح راهبران شغلی، طرح‌های اشتغال کمیته امداد امام خمینی کرمان را به نمایش و فروش گذاشته است که در چهاردهمین روز از ماه مبارک رمضان به افتتاح رسید.


همین امر سبب شد تا ما نیز به گشت‌وگذاری در نمایشگاه بپردازیم و از این دستاوردها دیدن کنیم.
 
نمایشگاه بسیار زیبا پررونق و جذاب بود و از هر شهرستان هم یک نماینده حاضر بود.

رنگ و لعاب ظروف سفالین و میناکاری شده انقدر زیبا بود که چشم را می‌نواخت و نقش و طرح ملیله‌ها و خُس دوزی‌های لباس‌های سوزن‌دوزی شده یاد روزگاران قدیم را برایمان تداعی می‌کرد.
 

زنانی از خطه جنوب کرمان آمده بودند تا رنگ و لعاب شهرهایشان را به رخ بکشند و انقدر لباس‌های منقوش به زیبایی‌هایی که از هیچ کجا کپی نشده بود و حاصل فکر زیبای این زنان بصیر چشم‌نواز بود که انسان را در غرفه و کنار آن‌همه نقوش میخکوب می‌کرد.
 
شاید کمتر کسی باشد که از دیدن این‌همه هنر آن‌هم یکجا به شور نیامده باشد.
 
در کوچه‌های نمایشگاه قدم می‌زدم که با زنان حصیرباف چشم در چشم شدم گرمای خاصی نگاه‌هایشان داشت با آن‌ها هم‌کلام شدم و از روزگار سخت با آنان سخن گفتم اما شاکر بودنشان و پایبندی به انقلابشان برایم جذابیت دوچندانی ساخت.


از آنان پرسیدم روزگار چگونه می‌گذرد: نگفت به‌سختی یا با تورم یا هر چیز دیگری که دشمنان ما با آن‌ها گوش فلک را کر کرده‌اند، بلکه گفت: خدا را شاکریم که هنوز توان داریم تا محصولی تولید کنیم.
 
سنی از او گذشته بود اما سختی را به زبان نیاورد؛ از کسب‌وکارش پرسیدم، گفت: برگه‌های نخل را دانه‌ای هزار تومان برایمان از نخلستان می‌آورند البته که خشک هستند پس آنان را در آب سرد می‌گذاریم تا نرم شوند و بعد ازآن حصیربافی می‌کنیم و درآمد داریم گرچه در کرمان کمتر کسی از این محصول استقبال می‌کند.
 
دیگری گفت: از کمیته امداد امام خمینی کرمان ممنونیم زیرا صفرتا صد حضور ما در غرفه را فراهم کرده است و حتی دستگاه کارت‌خوان هم برایمان آورده که هر چه می‌فروشیم برای خودمان باشد و برای کرایه غرفه هم هزینه‌ای پرداخت نمی‌کنیم که این حمایت همه‌جانبه است.
 
سخن گفتن با زنانی که سختی را با هنر درآمیخته‌اند هرچند لذت‌بخش بود اما وقت ما اندک بود پس از آنان جدا شدیم.
 
در مسیر راهروها با بانویی روبه‌رو شدیم که شاید هفتاد مددجو را آموزش داده بود.

بانو مجازی که مربی آموزشی دست بافته‌های عشایر جیرفت بود گفت: محصولات ما حاصل نخ‌ریسی از موی کرک گوسفند است که هم نرم‌تر و هم زیباتر است و پارچه‌ای به نام چادرشب را می‌دوزیم که مختص عشایراست و با آن انواع وسایل را جلد می‌کنیم.
 
در بین محصولاتش آویزی چشم را می‌نواخت که نشانه‌ای تزیینی بود که بر در سیاه‌چادرها آویخته می‌شد و نقش الله آن نشان از عمق علاقه به انقلاب داشت.
 
همیشه در همه نمایشگاه‌ها غرفه‌های خوراکی و تنقلات مشتریان ویژه‌تری دارند یکی از این غرفه‌ها متعلق به فرآوری‌های محصولات خرما بود که از سرکه  ترشی خرما تا انواع شیرینی‌هایی که پایه و اساس آن خرما بود و البته که طرفداران زیادی را به دور خود جمع کرده بود.

بانو هاشم زهی مسئول غرفه فرآوری خرما گفت: از خرما هشتاد نوع محصول فرآوری‌شده، تولید می‌شود که برخی از آنان را در نمایشگاه نیاورده‌ایم زیرا تولید آن‌ها تابع فصل است و خارج فصل نمی‌شود تولید کرد.
 
دستاوردهای این نمایشگاه آن‌قدر جذاب و زیبا بود که نمی‌شد تمام آن را در فرصت کوتاهی که داشتم جویا شوم اما همین صحبت‌های کوتاه مشخص بود که غرفه داران یا خود تولیدکننده بودند و یا راهبر شغلی بودند که ضمن آموزش، مددجویان تولید هم توسط آن‌ها صورت می‌گرفت و راهبران حاصل دسترنج مددجو را به منصه فروش می‌گذاردند.
 
نکته جالب اشتغال‌زایی در کمیته امداد پرداخت تسهیلات اشتغال خرد و خانگی است درحالی‌که برای تولید یک شغل در واحدهای صنعتی بزرگ نیازمند یک میلیارد تومان هستیم اما در مشاغل خرد و خانگی نهایت صد میلیون لازم است تا شغلی ایجاد شود و چند نفر نیز به‌کارگیری شوند
 
نمایشگاه ملک سلیمانی کمیته امداد با هشتاد غرفه انواع محصولات شاغل خانگی، صنایع‌دستی و مصنوعات سفالی را ارائه می‌کرد.

 شایان‌ذکر است سال گذشته بیش از بیست هزار فرصت شغلی توسطِ کمیته امداد امام خمینی کرمان بااعتباری بالغ‌بر هزار  صد میلیارد تومان ایجاد شده است که نمایشگاه ملک سلیمانی گوشه‌ای از این اشتغال‌زایی است.
 
انتهای خبر/ طهماسبی
 




نمایشگاه ملک سلیمانی به میزبانی مردمانی که سختی را با هنر درآمیخته‌اند

منبع:آرمـان
? نمایشگاه ملک سلیمانی به میزبانی مردمانی که سختی را با هنر درآمیخته‌اند