«نقاره‌نوازی» سنت دیرینه شهدادی‌ها در روز اول محرم

همزمان با آغاز ماه محرم آیین نقاره‌نوازی سنتی در شهداد برگزار شد. به گزارش نذیر کرمان از کرمان، محرم، ماه حزن واندوه، ماه ماتم و عزای اهل‌بیت(ع)، ماهی که با آمدنش هر شهر و دیاری به احترام عزای سیدالشهدا(ع) خود را سیاه پوش می‌کند این روز‌ها به هر کجا که سفرکنی بیرق و پرچم عزای […]


همزمان با آغاز ماه محرم آیین نقاره‌نوازی سنتی در شهداد برگزار شد.

به گزارش نذیر کرمان از کرمان، محرم، ماه حزن واندوه، ماه ماتم و عزای اهل‌بیت(ع)، ماهی که با آمدنش هر شهر و دیاری به احترام عزای سیدالشهدا(ع) خود را سیاه پوش می‌کند

این روز‌ها به هر کجا که سفرکنی بیرق و پرچم عزای اهل‌بیت به چشم می‌خورد که خبر از آمدن ماه محرم والحرام می‌دهد. وهر شهری با انجام مراسمات خاصی به استقبال محرم می‌روند و شور و اشتیاق خود را به اهل‌بیت(ع) به‌نحوی نشان می‌دهند.

 در شهداد محرم طوری دیگر آغاز می‌شود؛ اینجا هرساله نوای زیبای نقاره که در روز اول محرم در تک‌تک منازلی که خیمه اباعبدلله الحسین(ع) برپا باشد، به گوش می‌رسد، این نوای زیبا در تمام شهر می‌پیچید و خبر از آمدن محرم می‌دهد و سنتی است که سال‌هاست به‌همت پیر نقاره‌نواز مرحوم علی کریم‌شجاعی در شهداد انجام می‌شد و اکنون فرزندان مرحوم شجاعی این کار زیبا را ادامه می‌دهند تا این سنت دیرینه در شهداد فراموش نشود.

 

 

 اما این سنت دیرینه تنها به روز اول محرم ختم نمی‌شود، علاوه براینکه هر صبح و شام در آستان مقدس حرم مطهر امامزاده زید(ع) شهداد نواخته می‌شود و مردم را برای انجام فریضه‌ الهی نماز فرا می‌خواند، در روز ششم محرم و ماه رمضان نیز این سنت، با شکوه هرچه تمام‌تر اجرا می‌شود.

پایان پیام/۳۷۶۳/ب





«نقاره‌نوازی» سنت دیرینه شهدادی‌ها در روز اول محرم

منبع: فــارس
? «نقاره‌نوازی» سنت دیرینه شهدادی‌ها در روز اول محرم