نظام جامع گلخانه‌داران تدوین می‌شود

فردای کرمان – گروه اقتصاد: رئیس اتاق کرمان،با بیان اینکه نظام گلخانه‌ای استان به صورت غیرکارشناسی و بدون داشتن نقشه راه و زیرساخت‌های مشخص در حال توسعه است،گفت:«اتاق در تدوین نظام جامع گلخانه‌داران ورود می‌کند.». سیدمهدی طبیب‌زاده با بیان اینکه متاسفانه گلخانه‌ها با وجود تمام مزایایی که دارند زیرساخت متناسب با آن‌ها تدوین نشده است،اظهار […]

فردای کرمان – گروه اقتصاد: رئیس اتاق کرمان،با بیان اینکه نظام گلخانه‌ای استان به صورت غیرکارشناسی و بدون داشتن نقشه راه و زیرساخت‌های مشخص در حال توسعه است،گفت:«اتاق در تدوین نظام جامع گلخانه‌داران ورود می‌کند.».

سیدمهدی طبیب‌زاده با بیان اینکه متاسفانه گلخانه‌ها با وجود تمام مزایایی که دارند زیرساخت متناسب با آن‌ها تدوین نشده است،اظهار کرد:«گلخانه‌داران در تمام زنجیرۀ تولید از تهیۀ کود،بذر،سم،پلاستیک،اجرای اسکلت مورد نیاز و صادرات محصولات گلخانه‌ای مشکل دارند که نشان می‌دهد در این بخش کار به خوبی انجام نشده است».

به گزارش فردای کرمان به نقل از روابط عمومی اتاق بازرگانی،صنایع،معادن و کشاورزی کرمان،وی در نشست بررسی مشکلات گلخانه‌داران شرق کرمان در بم افزود:«اگر چه راه‌اندازی گلخانه‌ها توصیه و در اولویت قرار داده شده،اما گلخانه‌ها برای ارتقای بهره‌وری نیاز به کنترل کیفیت و زمان دارند».

رئیس اتاق کرمان بیان کرد:«اگر گلخانه‌داری به این حد از استیصال رسیده که گلخانۀ ۱۲ میلیارد تومانی خود را به قیمت ۶ میلیارد تومان بفروشد یعنی شکست گلخانه‌داران که باید از این اتفاق جلوگیری کرد».

رئیس دفتر نمایندگی اتاق کرمان در شرق استان نیز در این نشست گفت:«راه‌اندازی مرکز تحقیقات خرما در بم را با جدیت پیگیری و فعالیت‌های تحقیقاتی را با کمک مالی بخش خصوصی انجام خواهیم داد».

محمدحسین اکبری تصریح کرد:«از تشکل‌های فعال بخش خصوصی برای دریافت نظر کارشناسی در زمینۀ ارائۀ پیشنهادات برای بهبود شرایط گلخانه‌داری و کشاورزی منطقه استفاده شود».

همچنین در ادامه این نشست رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق کرمان بیان کرد:«با توجه به توقف زیاد کانتینرهایی با محمولۀ صادراتی در مرزها،اتاق کرمان با همکاری اتاق یزد و اصفهان طرحی برای چارتر کردن کشتی به منظور ارسال محصولات از بندر عزیزآباد به بندر آستاراخان روسیه در نظر گرفته که دغدغۀ کمتری برای صادرکنندگان ایجاد خواهد کرد».

سیدمحمدرضا ترابی‌موسوی اظهار کرد:«محصول تولیدی گلخانه‌ها باید با کیفیت مناسب انجام شود تا بتوان با فروش آن‌ها هزینه‌ها را پوشش داد».

وی با تاکید بر اینکه بازاریابی و فروش محصولات گلخانه‌ای را باید قبل از تولید انجام داد،گفت:«بهزودی نشستی را برای ارتباط بیشتر با گلخانه‌داران و کمک به بازاریابی محصولات آن‌ها برگزار خواهیم کرد».

در ادامه این نشست فرماندار بم بیان کرد:«مشکل اصلی گلخانه‌داران،چرخۀ زنجیرۀ ارزش است و اگر این زنجیره تکمیل شود بسیاری از مشکلات حل می‌شود،زیرا فرایندهایی که در حال حاضر در این بخش وجود دارد از تولید محصول تا بازاریابی و فروش تعریف خاصی ندارند».

هادی شهسوارپور افزود:«متاسفانه شرق استان کرمان بارها و بارها از تصمیمات آنی متضرر شده زیرا بدون هیچ اطلاعی از بازار تصمیم‌گیری می‌کنند که امسال نیز تا مرز این تصمیم پیش رفته است».

گفتنی است نشست بررسی مسائل و مشکلات گلخانه‌داران شرق استان کرمان با حضور رئیس اتاق کرمان،رئیس دفتر نمایندگی اتاق کرمان در شرق استان،مدیرکل سازمان جهادکشاورزی شمال استان،معاون آب‌منطقه‌ای،مسئول اعتبارات بانک کشاورزی کرمان و فرمانداران و روسای ادارات چهار شهرستان شرقی این استان برگزار شد.

در این نشست گلخانه‌داران وثیقه‌های سنگین بانکی و پایین بودن مبلغ تسهیلات اعطایی بانک‌ها،کمبود سوخت،قطعی و گرانی قبوض برق و عدم توانایی مالی برای گازکشی را بخشی از مشکلات خود عنوان کردند.

همچنین مقرر شد کار به صورت کارشناسی انجام گیرد و نظام جامع گلخانه‌داران استان و شرق استان کرمان در اولین جلسه شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی مطرح و پیگیری شود تا مسایل و مشکلات به صورت زیربنایی حل شود.




نظام جامع گلخانه‌داران تدوین می‌شود

منبع:خبر کرمان
?
نظام جامع گلخانه‌داران تدوین می‌شود

:اخبار استان کرمان – اقتصادی