نظارت و همراهی والدین نوجوانان و جوانان، رمز عبور بی‌خطر از چهارشنبه آخر سال

سرپرست سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری کرمان گفت: همراهی والدین سبب کاهش خطرات احتمالی در چهارشنبه آخر سال خواهد بود.   ابراهیم بابایی در گفتگو با سرویس اجتماعی «فت فتو» توصیه‌هایی در خصوص چهارشنبه آخر سال برای عموم عنوان کرد و گفت: این  اصول برای پیشگیری از حوادث احتمالی در انتهای سال است زیرا […]

سرپرست سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری کرمان گفت: همراهی والدین سبب کاهش خطرات احتمالی در چهارشنبه آخر سال خواهد بود.

 

ابراهیم بابایی در گفتگو با سرویس اجتماعی «فت فتو» توصیه‌هایی در خصوص چهارشنبه آخر سال برای عموم عنوان کرد و گفت: این  اصول برای پیشگیری از حوادث احتمالی در انتهای سال است زیرا هرگونه بی‌توجهی به نکات ایمنی و سهل انگاری در برپایی مراسم چهارشنبه آخر سال می‌تواند زیان‌های جانی و مالی سنگین و غیر قابل جبرانی را در پی داشته باشد.

سرپرست سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری کرمان  ادامه داد: خانواده‌ها  می‌توانند نقش مهمی را در پیشگیری از حوادث مربوط به چهارشنبه پایان سال ایفاء کنند، زیرا ممکن است موضوع ایمنی و پیشگیری از حوادث مربوط به چهارشنبه پایان سال، در بدو امر برای گروه سنی نوجوان و جوان که طالب هیجانات مقطعی هستند، چندان جالب نباشد، زیرا آنها مجبـورند محدودیت‌هایی را در انجام این تفریح خطرناک متحـمل شوند.

وی تاکید کرد: در حالی که میم تواند برای نوجوانان و جوانان مراقبت از خود به علت هیجان بالای این مراسم کاهش چشمگیری داشته باشد بنابر این خانواده‌ها با نشان دادن اهمیـت موضـوع و اینـکه حوادث مربوطـه چقدر  تهدیـد کننـده سلامت آنها خواهد بود، می‌توانند آموزش در این زمینـه را برای آنها جالب‌ و قابل پذیرش‌تـر کنند.

بابایی اذعان کرد:می‌توان کودکان و نوجـوانان را به مراقبت از خود تشـویق کرد و در کنار آن از حوادث احتمالی تصویر و درک خوبی را به آنان ارائه کرد و باید به آنها آموزش داد تا بدانند که در مقـابل مواد محتـرقه و حوادث ناشی از تماس با آن آسیـب پذیر هستند.

وی ادامه داد: آموزش آسیب پذیری در مقابل خطرات مذکور،  اهمیت خاصی دارد و توصیه‌های پیشگیرانه برای عموم از اولویت برخوردار بوده و اولین نکته این است که خانواده‌ها در شادی‌های فرزندان دلبند خود مشارکت کنند تا ضمن نظاره‌گر بودن گل لبخند و شادی آنان بر تهیه وسایل آتش‌بازی بی‌خطر و مفرح که معمولا در شادی‌ها از آنان استفاده می‌شود، بتوانند نظارت ویژه داشته باشند.

سرپرست سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری کرمان تاکید کرد: به فرزندان خود بیاموزید که نگهداری مواد محترقه، تهیه و ساخت وسایل آتش‌بازی دستی  در خانه اکیدا ممنوع است و والدین نیز نظارت بر این موضوع را جدی بگیرند.

بابایی اذعان کرد: از نگهداری مواد محترقه و وسایل آتش بازی (حتی وسایل و مواد استاندارد) در نزدیکی وسایل حرارتی و برقی خودداری کنید.

وی افزود: حتی الامکان برای روشن کردن آتش از محل‌های تعیین شده توسط شهرداری مناطق پنجگانه که معمولا بستری باز است استفاده کنید.

بابایی ادامه داد: در هنگام برپایی آتش در داخل یا خارج از ساختمان از دسترسی به کپسول اطفاء‌حریق و جعبه کمک‌های اولیه اطمینان حاصل کنید و مراقب رفتارهای خطرناک و ناهنجار دیگر  افراد نیز باشید و در صورت لزوم مراتب را به واحدهای گشتی نیروی انتظامی و یا پلیس ۱۱۰ اطلاع دهید.

سرپرست سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری کرمان تاکید کرد:  از سوزاندن وسایل یا مواد غیر متعارف مانند لاستیک، آمپول و استفاده از مواد آتش زا نظیر بنزین، الکل، کاربیت و مانند آن جدا خودداری شود.

وی افزود: از برپایی آتش در معابر باریک و در نزدیکی پست‌های برق یا ایستگاه‌های تقلیل فشار گاز و پارکینگ‌های عمومی خودداری کرده و از برپایی آتش‌های حجیم و غیر قابل مهار نیز اکیدا خودداری شود.

بابایی اضافه کرد:  نگهداری مواد محترقه غیر استاندارد از قبیل اکلیل، سرنج و دیگر مواد محترقه غیر مجاز و برخلاف قانون بوده و می‌تواند خسارات جبران ناپذیری برای شخص سازنده و دیگران به همراه داشته باشد.

سرپرست سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری کرمان ابراز کرد: با رعایت حقوق شهروندی از پرتاب نارنجک و مواد محترقه به ساختمان‌ها که موجب آسیب رساندن و بد منظره کردن سیمای شهر می‌شود، خودداری نمایید و به جد از حمل موادمحترقه حتی به مقادیر بسیارکم، در جیب لباس و کیف جدا خودداری کنید.

وی اظهار کرد: در صورت نگهداری مواد محترقه، حتی کم خطر حتماً آن را در جای خشک و خنک نگهداری کنید و مواد محترقه را به طرف افراد دیگر نیز پرتاب نکنید.

بابایی نگهداری مواد محترقه در ظروف شیشه‌ای یا فلزی را خطرناک عنوان کرد و گفت: در صورت انفجار مواد محترقه ذرات شیشه یا فلز، به اطراف پرتاپ شده و سبب صدمات شدید و حتی خطرات جانی خواهد شد.

سرپرست سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری کرمان تاکید کرد: از آتش زدن لاستیک، هیزم، کارتن خالی و امثال آن در واحدهای مسکونی، معابر، کوچه و خیابان‌ها نیز خودداری کنید زیرا در بسیاری از موارد سبب خسارت به اموال شهروندان و افرادگذری شده است.

وی اذعان کرد: به شهروندان فهیم کرمانی توصیه می‌کنیم که از پرتاب کردن ظروف تحت فشـار از جمله کپسـول، اسپری، حشـره‌کش‌ها و غیره در آتـش نیز خودداری کنید.

بابایی در پایان توصیه‌ای هم به صنوف رنگ‌های ساختمانی کرد و گفت: گاهی جوانان و نوجوانان جهت تهیه مواد محترقه به فروشگاه‌های رنگ و مواد شیمیایی مراجعه می‌کنند، بنابر این به فروشندگان این قبیل مواد به خصوص در ایام منتهی به چهارشنه آخر سال توصیه می‌شود،اکیدا از فروش مواد آتش‌زا به این گروه سنی خودداری کنند.

انتهای خبر/ طهماسبی
 




نظارت و همراهی والدین نوجوانان و جوانان، رمز عبور بی‌خطر از چهارشنبه آخر سال

منبع:آرمـان
? نظارت و همراهی والدین نوجوانان و جوانان، رمز عبور بی‌خطر از چهارشنبه آخر سال