نرخ مشارکت اقتصادی در کرمان کمتر از میانگین کشوری است

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان کرمان گفت: «نرخ مشارکت اقتصادی استان در پاییز سال جاری ۳۹,۶ درصد و نسبت به متوسط کشور (۴۰.۹ درصد) کمتر است». به گزارش فت فتو؛ جعفر رودری در جلسه‌ی کارگروه اقتصادی، اشتغال و سرمایه‌گذاری استان سهم اشتغال استان در بخش کشاورزی در پاییز سال جاری را ۳۸,۶ درصد، بخش […]

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان کرمان گفت: «نرخ مشارکت اقتصادی استان در پاییز سال جاری ۳۹,۶ درصد و نسبت به متوسط کشور (۴۰.۹ درصد) کمتر است».

به گزارش فت فتو؛ جعفر رودری در جلسه‌ی کارگروه اقتصادی، اشتغال و سرمایه‌گذاری استان سهم اشتغال استان در بخش کشاورزی در پاییز سال جاری را ۳۸,۶ درصد، بخش صنعت ۲۰.۷ درصد و خدمات ۴۰.۶ درصد اعلام کرد و افزود: «نرخ مشارکت مردان در این دوره ۶۷.۴ درصد و نرخ مشارکت بانوان ۱۲.۹ درصد بوده است».

وی با ارائه گزارشی از وضعیت شاخص‌های بازار کار استان، بیان کرد: «روند نرخ بیکاری در استان کرمان بر اساس آخرین اطلاعات (پاییز ۱۴۰۰) ۱۱,۳ درصد بوده و از متوسط کشور (۸.۹) بالاتر است».

رودری افزود: «همچنین استان کرمان دارای رتبه‌ی ۲۱ کشور در نرخ مشارکت و ۲۵ کشور در نرخ بیکاری بر اساس آخرین اطلاعات وضعیت شاخص‌های بازار کار استان در پاییز ۱۴۰۰ را داراست».

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان کرمان با اشاره به اینکه از نظر سازمان بین‌المللی کار، جوانان جزو اولین کسانی هستند که شغل خود را از دست می‌دهند و همچنین جزو آخرین افرادی هستند که شغلی را به دست می‌آورند که این امر ناشی از عوامل بسیاری از جمله، از دست دادن فرصت‌های شغلی به منظور بازآموزی، کمبود تجربه، مهارت و … است گفت: «وضعیت جوانان غیرشاغل که در حال تحصیل یا مهارت‌آموزی نیستندبا شاخص NEED که بیانگر سهم جوانان ۲۴-۱۵ ساله‌ی غیرشاغلی است که نه در حال تحصیل هستند و نه به کسب مهارت مشغول هستند، سنجیده می‌شود که شاخص مذکور برای استان کرمان ۳۶,۲ (کشور ۳۶.۲)، برای مردان ۲۴.۶ (کشور ۲۳.۸) و بانوان استان ۴۸.۵ (کشور ۴۹) محاسبه شده است».

وی با اشاره به اینکه شاخص NEED  مناسب‌ترین معیار برای نشان دادن واقعیت‌های اقتصادهای در حال ظهور با خطر بیکاری و عدم فعالیت بوده و بیانگر توجه به جوانانی است که تمایلی جهت پیوستن به بازار کار را ندارند، خاطرنشان کرد: «مشمولین به دلیل اینکه قابلیت‌های خود را جهت دستیابی به شغل، بهبود نمی‌دهند، در معرض خطر جدایی اجتماعی و بازار کار قرار دارند».

رودری نقش برنامه‌ریزان و سیاست‌گذاران برای منابع انسانی کشور و استان به ویژه جوانان، در دستیابی به توسعه‌ی پایدار را موثر و اتخاذ تدابیری همچون سرمایه‌گذاری و فراهم نمودن بسترهای مناسب جهت توانمندسازی جوانان به لحاظ آموزش و افزایش مهارت‌های مورد نیاز و به تبع آن امکان ورود آنان در بازار کار را ضروری دانست.

وی با اشاره به عملکرد قانون اشتغال پایدار روستایی گفت: «تا کنون ۷۷۸,۴ میلیارد تومان از مجموع ۷۹۳.۳ میلیارد تومان اعتبارات ابلاغی به استان تخصیص داده شده ۵۹۹.۹ میلیارد تومان طرح‌های مصوب بانکه‌ا و ۵۷۳.۸ میلیارد تومان توسط بانک‌ها پرداخت و ۹۲۸۱ فرصت شغلی جدید ایجاد شده و حدود ۷۰ میلیارد تومان طرح به چهار بانک عامل معرفی گردیده، که در حال بررسی است».

دبیر کارگروه اقتصادی، اشتغال و سرمایه‌گذاری استان کرمان با اشاره به  ماده ۶ ﻗﺎﻧﻮﻥ ﺣﻤﺎﻳﺖ ﺍﺯ ﺗﻮﺳﻌﻪ ﻭ ﺍﻳﺠﺎﺩ ﺍﺷﺘﻐﺎﻝ ﭘﺎﻳﺪﺍﺭ ﺩﺭ ﻣﻨﺎﻃﻖ ﺭﻭﺳﺘﺎﻳﻲ ﻭ ﻋﺸﺎﻳﺮﻱ ﺑﺎ ﺍﺳﺘﻔﺎﺩﻩ ﺍﺯ ﻣﻨﺎﺑﻊ ﺻﻨﺪﻭﻕ ﺗﻮﺳﻌﻪ ﻣﻠﻲ، از اجرای طرح تمام شماری تسهیلات اشتغال پایدار روستایی در استان خبر داد و افزود: «نظارت میدانی بر اجرای طرح‌های اشتغال پایدار روستایی در ۲۳ شهرستان استان از ۱۸ دی‌ماه جاری به مدت یک ماه توسط کارشناسان سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان انجام شده که بر اساس آن ۴۰۴۵ طرح مورد بازدید قرار گرفتند».

وی همچنین با ارائه‌ی گزارش عملکرد چهار گروه کاری ذیل کارگروه اقتصادی، اشتغال و سرمایه‌گذاری استان گفت: «گروه‌های کاری اقتصادی، سرمایه‌گذاری و مشارکت‌های مردمی – اشتغال و کارآفرینی – درآمدها و تجهیز منابع و میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری تاکنون در مجموع با تشکیل ۸۴ جلسه‌ی ۴۹۷ مصوبه اجرا شده داشته‌اند».

انتهای پیام




نرخ مشارکت اقتصادی در کرمان کمتر از میانگین کشوری است

منبع: بــرنا
?
نرخ مشارکت اقتصادی در کرمان کمتر از میانگین کشوری است