نذری سنتی در روستای مختارآباد؛ از پخت آش “امام حسین (ع)” تا ساخت موکب با برگ خرما

پخت آش نذری سنتی که از دیر باز در روستای مختارآباد رواج داشته و در دهه اول محرم پخت می‌شود دیگ آش گندم که نزد مردم روستا به آش امام‌حسین (ع) معروف است. به گزارش خبرنگار سرویس اجتماعی نذیر کرمان، روستای مختارآباد میانداران شهرستان جازموریان پیش قراول تمام کارهای فرهنگی است و در روزهای خاص […]

پخت آش نذری سنتی که از دیر باز در روستای مختارآباد رواج داشته و در دهه اول محرم پخت می‌شود دیگ آش گندم که نزد مردم روستا به آش امام‌حسین (ع) معروف است.

به گزارش خبرنگار سرویس اجتماعی نذیر کرمان، روستای مختارآباد میانداران شهرستان جازموریان پیش قراول تمام کارهای فرهنگی است و در روزهای خاص همچون تاسوعا، عاشورا، اربعین حسینی و … می‌توان بخشی از ارادت و این کار‌های فرهنگی را دید.

 
محرم که آغاز می شود، روستا یکپارچه سیاه پوش است، حتی نخل‌ها نیز سیاه بر تن می‌کنند، محرم و ایام عزاداری اباعبدالله الحسین علیه‌السلام با شکوه هرچه تمام‌تر برگزار می‌شود. روزها یکی پس از دیگری طی می شود. در مسجد مراسم روضه خوانی اباعبدالله‌الحسین علیه‌السلام برگزار می‌شود.
 
مردم همگام با کاروان اسرای کربلا منزل به منزل به سوگ نشسته‌اند و همه در تکاپو برای اینکه به نحوی ارادت خود را به امام حسین(ع) و خاندان و یارانشان نشان دهند.
 
حجت‌الاسلام محمد سابقی در این رابطه گفت: پخت آش نذری سنتی که از دیر باز در روستای مختارآباد رواج داشته و در دهه اول محرم پخت می‌شود دیگ آش گندم که نزد مردم روستا به آش امام‌حسین (ع) معروف است، با آسیاب کردن گندم توسط نوجوانان روستا آغاز می‌شود.
وی بیان کرد: این آش اما قدمتی چند ساله دارد و به عنوان نذری عزاداری‌های اهل بیت(ع) طبخ می‌شود و غالب نذری مردم رودبار جنوب، همین آش گندم است.
امام جماعت مسجد روستای مختارآباد میانداران بیان کرد: این آش از آن دسته آش‌هایی است که نیاز به هم زدن بسیار برای له شدن گندم و حبوبات دارد و این وظیفه را همه آن‌هایی بر عهده می‌گیرند که آرزویی در دل دارند که تعداد آنها بی‌شمار است و شاید در کنار دیگ ده‌ها نفر در انتظار هم زدن آش و گرفتن مراد خود هستند.
 
وی افزود: نذورات این آش توسط خود مردم تهیه می‌شود، گندم این آش محصول خود روستاست و هرساله هنگام برداشت مقداری را برای پخت آش کنار می‌گذارند و با آسیاب دستی آن را آسیاب می‌کنند.
اینجا همه چیز در ماه محرم عاقبت بخیر می‌شود، بانوان با استفاده از برگ درخت خرما موکب را ساخت کردند و در آن ایستگاه صلواتی راه‌‌اندازی و از عزاداران پذیرایی می‌کنند.
همه این نذورات بهانه‌ای است برای عرض ارادت مردم متدین روستای مختارآباد میاندران به خاندان اهل بیت (ع) و از آنجا مردم این روستا به واقع صاحب مجالس، مراسم و نذورات خود را این خاندان می‌دانند،‌ مراسم آن‌ها با شکوهی خاص برگزار می‌شود.
 
انتهای پیام/پورحیدر




نذری سنتی در روستای مختارآباد؛ از پخت آش “امام حسین (ع)” تا ساخت موکب با برگ خرما

منبع:آرمـان
? نذری سنتی در روستای مختارآباد؛ از پخت آش “امام حسین (ع)” تا ساخت موکب با برگ خرما