نابودی پسته آوارگی چهل هزار خانوار را دربر دارد/اشتغالزایی برای ۱۰هزار نفر در مجتمع‌ مس‌ سرچشمه

فت فتو/کرمان فرماندار رفسنجان اشتغالزایی را یکی از اولویت‌های کاری خود برشمرد و گفت: اشتغالزایی کلان از برنامه‌هایی‌ است که با مجتمع مس سرچشمه در دستور کار است، تا در چهار سال پیش رو ۱۰ هزار نفر به کار گرفته شوند. البته برنامه‌ریزی شده است که تا سال آینده دو هزار جوان در مجتمع مس […]

فت فتو/کرمان فرماندار رفسنجان اشتغالزایی را یکی از اولویت‌های کاری خود برشمرد و گفت: اشتغالزایی کلان از برنامه‌هایی‌ است که با مجتمع مس سرچشمه در دستور کار است، تا در چهار سال پیش رو ۱۰ هزار نفر به کار گرفته شوند. البته برنامه‌ریزی شده است که تا سال آینده دو هزار جوان در مجتمع مس سرچشمه مشغول به کار شوند.

به گزارش فت فتو، علی‌اکبر پورمحمدی عصر امروز دوم اسفندماه در نشست خبری اظهار کرد: اکثر خانواده ها و جوانان مشکل بیکاری دارند، که برنامه اصلی ام در حوزه اشتغال و کارآفرینی است که بیشترین وقتم را بر روی اشتغالزایی خواهم گذاشت تا با ایجاد شغل‌ های خرد، کوچک و خانگی درآمد خانوارهای کم درآمد و متوسط افزایش دهد.

وی افزود: علاوه بر این فراهم کردن شغل‌ های متوسط در روستاها که آنچنان سرمایه ای نمی خواهد، که علاوه بر اشتغالزایی، روستاها از سکنه خالی نمی شوند، مهاجرت صورت نمی گیرد و جمعیت روستایی در روستاها ماندگار خواهند شد.

وی ادامه داد: اشتغالزایی کلان از برنامه هایی‌ است که با مجتمع مس سرچشمه در دستور کار است، تا در چهار سال پیش رو ۱۰ هزار نفر به کار گرفته شوند. البته برنامه ریزی شده است که تا سال آینده دو هزار جوان در مجتمع مس سرچشمه مشغول به کار شوند.

فرماندار رفسنجان حفظ وضعیت موجود در بحث آب کشاورزی و پسته را بسیار مهم دانست و افزود: در بخش کشاورزی پسته در رفسنجان بیش از چهل هزار خانوار از محصول پسته ارتزاق می کنند. اگر کشاورزی با این وضع موجود پیش برود، بیکاری افزایش پیدا می کند، که باید وضع موجود را حفظ کرد و در رفسنجان، حفظ منابع آب موضوعی بسیار حیاتی است که باید برای آن راهکارهایی ارائه داد.

پورمحمدی با طرح این سؤال که اگر کشاورزی نابود شود، چهل هزار خانوار را چه کسی می خواهد از این منطقه جابجا کند؟ گفت: این خانواده ها از اقشار کم درآمد و یا متوسط هستند. مالکان عمده سرمایه گذاری کرده اند، باید به فکر این چهل هزار خانوار بود. برداشت آب با ورود آب به سفره های زیرزمینی رفسنجان همخوانی ندارد. یکی از مباحثی که مطرح می شود باید زمین ها و اراضی غیرمثمرثمر پسته را کاهش داد تا میزان بهره وری از باغات بالا برود تا آب هم درست مصرف شود.

وی در پاسخ به خبرنگاری که در مورد افزایش میزان آبیاری تحت فشار پرسید، گفت: یکی از مشکلات بزرگ در رفسنجان، باغات خرده مالکین است که در بحث سیستم‌ های آبیاری قطره ای موانعی وجود دارد که بایستی تجمیع خرده مالکان انجام گیرد که این تجمیع کار سختی است.

فرماندار رفسنجان در مورد پروژه کمربند شرقی شهر رفسنجان، بیان کرد: کمربند شرقی با اعتبار اولیه ۷ میلیارد تومان کار آن شروع شده است که این طرح به ۳۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد که از محل حقوق دولتی معادن تأمین خواهد شد و باید هرچه سریع‌ تر احداث شود.

پورمحمدی درباره اینکه پروژه پیامبر اعظم در مرکز شهر رفسنجان بلاتکلیف مانده است، گفت: پروژه تجاری، اداری و تفریحی پیامبر اعظم (ص) در مرکز شهر رفسنجان که ده سال به‌ دلیل اختلافات با اوقاف معطل مانده است که تاکنون ۵ جلسه گذاشته شده است که به جمع‌ بندی رسیده اند و توافقات خوبی انجام گرفته که مشکل این پروژه حل خواهد شد.

تحقیق دانشگاه ولیعصر بر روی پیامدهای حضور افاغنه در رفسنجان

فرماندار رفسنجان در پاسخ به این سؤال که چه برنامه ای در خصوص ساماندهی افاغنه در شهر رفسنجان دارید و آیا اردوگاه جابجا خواهد شد یا نه؟ اظهار کرد: این آماری که در خصوص جمعیت افاغنه در شهر رفسنجان ارائه می شود، آمار درستی نیست که هم اکنون در سراسر استان، برنامه ای در حال اجراست که در خصوص جمعیت افاغنه بدرستی آمارگیری خواهد شد.

پورمحمدی با بیان اینکه جابجایی اردوگاه افاغنه در دستور کار نیست، خاطرنشان کرد: در دانشگاه ولیعصر رفسنجان، محققان دانشکده علوم اقتصاد یک سری مطالعات در خصوص پیامدها، رفتارها، مزایا، چالش ها و… حضور افاغنه در شهر رفسنجان شروع کرده اند، اردوگاه تحت کنترل و نظارت است و اگر همه افاغنه در اردوگاه زندگی می کردند، بسیار خوب بود.

وی در پاسخ به این سوال که تا چه اندازه اعتبارات و بودجه شهرستان رفسنجان در سال ۱۴۰۰ جذب شده است؟ گفت: از کل اعتبارات شهرستان، ۵۰ درصد اختصاص پیدا کرده که ۳۰ درصد آن پرداخت شده است، که کمتر از ۵ میلیارد تومان جذب شده است که در حال پیگیری هستیم که بعضی از اعتبارات برگردد.

فرماندار رفسنجان در پاسخ به این سؤال که در مواردی در رفسنجان انتقال آب از چاه کشاورزی به صورت غیرقانونی و یا از کف رودخانه صورت می گیرد، توضیح داد: در ۳۰ درصد چاه‌های رفسنجان انتقال آب بر اساس «ماده ۲۷ انتقال آب» انجام می گیرد و عده ای با اجازه سازمان های مربوطه و یا حکم دادگاه آب را انتقال داده اند.

پورمحمدی با بیان اینکه سعی می کنیم که سرمایه گذاران را در شهرستان رفسنجان نگه داریم، تأکید کرد: این‌که متهم بشوم بنده طرفدار سرمایه گذار هستم باید از سرمایه گذران حمایت کرد، کسی بخواهد مانع این بشود که جلوی ورود سرمایه ها را بگیرد، جلوی آن‌ها را می گیریم، چه اشکالی دارد که شهر توسعه پیدا کند؟

وی اضافه کرد: در استان یزد هیچ کس حق ندارد به سرمایه گذار توهین کند، آیا در شهر ما واقعا همین‌گونه است؟ باید به دنبال سرمایه گذاران بدویم که سرمایه گذاری کنند و برای آن‌ها امنیت شغلی و زمینه های کسب و کار را ایجاد و فراهم کرد. با این مشکلاتی که در خصوص اخذ وام در بانک ها وجود دارد، اما سرمایه گذاران حاضر به سرمایه گذاری هستند و سرمایه خود را به عرصه کار و تولید می آورند.

انتهای پیام




نابودی پسته آوارگی چهل هزار خانوار را دربر دارد/اشتغالزایی برای ۱۰هزار نفر در مجتمع‌ مس‌ سرچشمه

منبع: ایـسنا
? نابودی پسته آوارگی چهل هزار خانوار را دربر دارد/اشتغالزایی برای ۱۰هزار نفر در مجتمع‌ مس‌ سرچشمه