میزبانی کرمان برای جشنواره موسیقی نواحی بر باد می‌رود!

فت فتو ـ گروه فرهنگ‌وهنر: وزیر فرهنگ و ارشاد آب پاکی روی دست همه ریخت و با اعلام تعطیلی دبیرخانه دائمی جشنواره موسیقی نواحی که در استان کرمان بود،کوشش‌های چندین سالۀ استان را در برگزاری این رویداد بر باد داد. در حالی که حدود سه هفته قبل و همزمان با برگزاری دورۀ پانزدهم جشنواره در […]

فت فتو ـ گروه فرهنگ‌وهنر: وزیر فرهنگ و ارشاد آب پاکی روی دست همه ریخت و با اعلام تعطیلی دبیرخانه دائمی جشنواره موسیقی نواحی که در استان کرمان بود،کوشش‌های چندین سالۀ استان را در برگزاری این رویداد بر باد داد.

در حالی که حدود سه هفته قبل و همزمان با برگزاری دورۀ پانزدهم جشنواره در گرگان،محمدمهدی فداکار استاندار کرمان،اعلام و تاکید کرده بود که دبیرخانۀ دائمی جشنواره در کرمان می‌ماند و سال آینده در تالار مرکزی دورۀ شانزدهم جشنواره را برگزار می‌کنیم؛ محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد پنجشنبه ۱۰ آذرماه به تسنیم گفته است:«از سال آینده جشنوارۀ موسیقی نواحی به‌صورت منطقه‌ای و در نواحی مختلف به‌صورت هم‌زمان برگزار خواهد شد. در شش ناحیۀ کشور پیش‌بینی شده که جشنواره را برگزار کنیم که یکی از این نواحی گرگان است. دبیرخانه دائمی نیز دیگر به‌مفهوم قبلی نخواهیم داشت؛ بلکه در هر منطقه دبیرخانه ناحیه‌ای تشکیل می‌شود و مدیریت اصلی در اختیار معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی خواهد بود».

اگرچه این اظهارات وزیر فرهنگ و ارشاد،دهن‌کجی به مسئولان استان،ایده‌پردازان و تجربۀ انباشتۀ برگزارکنندگان چندین دورۀ این جشنواره در کرمان است اما تاکنون،پورابراهیمی و زاهدی دو نماینده کرمان در مجلس،استاندار کرمان،مدیرکل فرهنگ و ارشاد استان و انجمن موسیقی استان کرمان واکنشی دربارۀ این تصمیم نداشته‌اند. فعالان فرهنگی و هنری و طرفداران این جشنواره اما نومید نیستند و انتظار دارند طی روزهای آتی،مسئولان استان سکوت خود را در برابر این تصمیم شکسته و با انجام تلاش‌های لازم،این جشنواره را به دامان مادر خود در کرمان برگردانند.

به گزارش خبرنگار فردای‌‌کرمان،جشنوارۀ موسیقی نواحی که محل تولد آن در کرمان است،در کشور خواهان زیادی دارد و سالیان زیادی است که استان‌های دیگر در تکاپو هستند تا این جشنواره را از آنِ خود کنند.

در گذشته اما،ورود به‌موقع استانداران وقت و مدیران وقت ارشاد استان مانع از این انتقال بود. امسال اما به نظر می‌رسد با وجود اینکه استاندار کرمان وعدۀ برگزاری جشنواره در کرمان در سال آینده را داده،در تهران تصمیم دیگری می‌گیرند و ضمن تعطیلی دبیرخانۀ دائمی،جشنواره را تکه تکه کرده و به شش ناحیه که هنوز نام‌شان منتشر نشده،می‌دهند.

ماجرا از این قرار است که روز شنبه ۲۱ آبان‌ماه،محسن روحی مدیرکل فرهنگ و ارشاد استان کرمان در نشست خبری،اعلام کرد که جشنوارۀ پانزدهم را به جای اینکه در آبان‌ماه برگزار کنیم،در اردیبهشت‌ماه سال آینده برگزار خواهیم کرد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمان با بیان اینکه آبان‌ماه به دلیل سرمای هوا زمان مناسبی برای برگزاری جشنواره موسیقی نواحی نیست و تقاضا کردیم که زمان دیگری برای آن انتخاب شود،در پاسخ به این پرسش فت فتو که آیا عدم برگزاری جشنواره در سال جاری،مقدمه‌ای برای انتقال جشنواره از کرمان نیست؟ تصریح کرد:«اصلا بحث انتقال جشنوارۀ موسیقی نواحی مطرح نیست ولی در زمان مناسب خود برگزار می‌شود».

وی اظهار کرد:«اگر قصد انتقال جشنواره را داشتیم،چند ماه قبل،جشنوارۀ موسیقی استانی را در شهرستان بافت،بعد از سال‌ها وقفه برگزار نمی‌کردیم».

وی با بیان اینکه کرمان کماکان میزبان جشنواره است،افزود:«در تفاهم‌نامه،میزبانی کرمان مشخص است ولی زمان برگزاری آن مشخص نشده است. اگر امسال هم آبان برگزار می‌شد،دو سال دیگر به دلیل تقارن با ایام فاطمیه امکان برگزاری آن نبود».

وی با تاکید بر برگزاری جشنواره در زمانی مناسب گفت:«یکی از پیشنهادات این است جشنواره موسیقی نواحی در مکان‌های تاریخی مثل باغ شازده برگزار شود و پای میراث‌فرهنگی نیز به این رویداد باز شود بنابراین،از این نظر هم نیاز است جشنواره در فصل و زمان مناسبی برگزار شود».

روحی افزود:«در این دوره از جشنواره،می‌خواهیم میزبان کشورهای دیگر باشیم و باید در شان کرمان برگزار شود».

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان با اشاره به نبود مکان مناسب برای برگزاری این جشنواره اظهار کرد:«تالار مرکزی شهر کرمان به زودی افتتاح می‌شود و مکان مناسبی برای برگزاری چنین رویدادهایی است». 

روحی اضافه کرد:«استاندار شخصا موضوع را پیگیری می‌کند تا جشنواره در کرمان و در زمان مناسب برگزار شود».

وی تاکید کرد:«با توجه به تالار موسیقی که در تالار مرکزی ساخته شده و امکانات منحصر به فردی دارد شایسته است جشنواره در تالار مرکزی برگزار شود و این تالار تا پایان سال به بهره‌برداری می‌رسد».

تنها یک روز پس از اعلام مدیرکل فرهنگ و ارشاد استان مبنی بر اینکه اصلا موضوع انتقال جشنواره موسیقی نواحی از کرمان مطرح نیست اما،خبری آمد که پانزدهمین جشنواره ملی موسیقی نواحی ایران آبان‌ماه امسال به میزبانی استان گلستان برگزار خواهد شد. این چنین نیز شد.

در واکنش به تصمیمی که تهران برای برگزاری جشنواره در گرگان گرفت،استاندار کرمان اعلام کرد:«تصمیم تغییر زمان برگزاری جشنواره موسیقی نواحی ایران دلیلی بر انتقال میزبانی و دبیرخانۀ این جشنواره به استان دیگری نیست و استان کرمان میزبان جشنواره موسیقی نواحی ایران می‌ماند».

به نقل از روابط عمومی استانداری کرمان،محمدمهدی فداکار یکی از دلایل برگزار نشدن این جشنواره در کرمان را اهمیت بهره‌مندی بیش‌تر مخاطبان از این جشنواره ملی بیان کرد و تاکید کرد که جشنواره سال ۱۴۰۲ به میزبانی کرمان برگزار خواهد شد.

او نیز،علاوه بر سردی هوا،یکی دیگر از دلایل تغییر زمان برگزاری جشنواره موسیقی نواحی ایران در کرمان را افتتاح تالار مرکزی ذکر کرد و گفت:«در سال‌های گذشته جشنواره موسیقی نواحی ایران در سالن‌های غیر تخصصی برگزار می‌شد،اما افتتاح تالار مرکزی کرمان تا پایان سال جاری ظرفیت بسیار خوبی برای برگزاری این جشنواره فراهم می‌کند».

عضو شورای سیاست‌گذاری جشنواره موسیقی نواحی ایران در بخش دیگری از سخنانش اظهار کرد:«پیگیری و تاکید استان برای برگزاری جشنواره در زمانی مناسب‌تر از فصل سرما و بهره‌مندی حداکثری مردم دیار کریمان از آن بود،اما وزارتخانه فرهنگ و ارشاد اسلامی تصمیم گرفتند این دوره از جشنواره در استان دیگری برگزار شود».

وی تاکید کرد:«این مسئله قطعا به معنای انتقال میزبانی و دبیرخانه جشنواره موسیقی نواحی نیست و در سال آینده با بهره‌برداری سالن مرکزی کرمان،شاهد برپایی جشنواره در استان خواهیم بود».

در همین حال،در اختتامیۀ جشنوارۀ پانزدهم که در گرگان و با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد،علی‌محمد زنگانه استاندار گرگان اعلام آمادگی کرد که استان گلستان حاضر است دبیرخانۀ دائمی جشنواره موسیقی نواحی باشد.

خبرگزاری ایسنا در گزارشی که از این مراسم نوشته،آورده است:«یکی از هنرمندان حاضر در سالن از وزیر پرسید که آیا گرگان دبیرخانه دائمی می‌شود؟ و تسهیل اعطای نشان درجه یک هنری به هنرمندان موسیقی عملی می‌شود؟ که وزیر قول عملی شدن داد».

در کرمان اما،همچنان امیدها به برگزاری دورۀ شانزدهم جشنواره رنگ نباخته بود و چند روز پس از این اتفاقات در گرگان،فواد توحیدی پژوهشگر موسیقی نواحی و کسی که از ابتدای برگزاری این رویداد در جریان امور آن بوده،در گفت‌وگو با فت فتو تاکید کرد که نمی‌توانند جشنواره را از کرمان منتقل کنند. دبیرخانۀ دائمی جشنواره در کرمان راه‌اندازی شده و نمی‌توانند به آسانی آن را از کرمان بگیرند.

او یادآور شد:اگر این‌طور باشد،دبیرخانۀ جشنوارۀ فیلم کودک و نوجوان هم می‌تواند در اصفهان باشد اما این رویداد در استان‌های دیگر برگزار شود.

او البته تاکید داشت که استاندار و مدیرکل ارشاد استان از هم‌اکنون برای تعیین تاریخ قطعی جشنواره و برگزاری دورۀ شانزدهم آن تلاش‌ها و برنامه‌ریزی خود را آغاز کنند.

روز ۱۰ آذرماه اما اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد به تسنیم گفت:«دبیرخانه دائمی دیگر به‌مفهوم قبلی نخواهیم داشت؛ بلکه در هر منطقه دبیرخانه ناحیه‌ای تشکیل می‌شود و مدیریت اصلی در اختیار معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی خواهد بود».

تسنیم در ادامۀ این اظهارات نوشته است:«به این ترتیب و براساس صحبت‌های وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به‌نظر می‌رسد که جشنواره موسیقی نواحی از سال آینده به‌شیوه‌ای متفاوت‌تر برگزار خواهد شد». / الف




میزبانی کرمان برای جشنواره موسیقی نواحی بر باد می‌رود!

منبع:خبر کرمان
?

میزبانی کرمان برای جشنواره موسیقی نواحی بر باد می‌رود!

:اخبار استان کرمانفرهنگ