موتورسواران، عامل ۶۵ درصد سوانح رانندگی رفسنجان

در شورای ترافیک رفسنجان اعلام شد: موتورسواران ۶۵ درصد ازحوادث ترافیکی درون شهر رفسنجان با شدت بالا را به خود اختصاص داده‌اند.  به گزارش خبر گزاری صداوسیما مرکز کرمان  فرماندار رفسنجان  در جلسه شورای ترافیک گفت: براساس آمارهای مرکز اورژنس پیش بیمارستانی و مدیریت حوادث دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان در سال‌های ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ در […]

در شورای ترافیک رفسنجان اعلام شد: موتورسواران ۶۵ درصد ازحوادث ترافیکی درون شهر رفسنجان با شدت بالا را به خود اختصاص داده‌اند.

 به گزارش خبر گزاری صداوسیما مرکز کرمان  فرماندار رفسنجان  در جلسه شورای ترافیک گفت: براساس آمارهای مرکز اورژنس پیش بیمارستانی و مدیریت حوادث دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان در سال‌های ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ در ۴۸ درصد از حوادث ترافیکی درون شهری موتورسواران سهم دارند و کاهش تلفات درون شهری موتورسیکلت باید در اولویت دستگاه‌های مربوط باشد.

حسین رضایی نصب دوربین‌های چندمنظوره، خط‌کشی خیابان‌ها و نصب علائم راهنمایی و رانندگی و … را در کاهش تلفات درون شهری موثر دانست و گفت: یکی از محورهای خطرآفرین، جاده راویز و نوق است که باید شانه‌های خاکی در این مسیر تعریض شود؛ خانواده‌ها نیز باید بیش از پیش نوجوانان خود را مراقبت کنند تا از حوادث و آسیب‌های ترافیکی در امان باشند.

وی افزود: یکی از عوامل ایجاد حوادث ترافیکی در محور نوق وجود دو نقطه حادثه خیز است که به هنگام وزش تندباد ماسه بادی به داخل محور جاده ریزش می‌کند  و نیاز است با اطلاع رسانی‌ها، کسانی که برای مصارف ساخت و ساز به ماسه نیاز دارند از این قسمت ماسه تأمین کنند.

رئیس مرکز اورژانس پیش بیمارستانی و مدیریت حوادث دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان هم اعلام کرد: موتورسواران ۶۵ درصد از حوادث ترافیکی درون شهری با شدت بالا و با احتمال مرگ و میر ۷۴ درصد را در رفسنجان به خود اختصاص داده اند.

دکتر محمدرضا حسینی‌زینلی افزود: امروزه شاخص اصلی ارزیابی ارائه خدمات درمانی به مصدومان در دنیا صرفا آمار تلفات نیست، بلکه شرایطی است که مصدوم در صحنه و بیمارستان از خود بروز می‌دهد و با شاخص‌هایی اندازه‌گیری می شود که تعیین‌کننده پیش‌آگهی مصدومان است.

وی بیان کرد: یکی از این شاخص‌ها GAP است که با توجه به سطح هوشیاری، سن و فشار خون محاسبه شده و در تعیین پیش‌آگهی مصدوم به کار می‌رود؛ بر اساس شاخص GAP در سال ۱۴۰۱ در ۶۰ درصد از مصدومان که در بیمارستان جان باخته‌اند شدت آسیب در صحنه حادثه بالا بوده و احتمال مرگ و میر آنها ۷۴ درصد بوده است.

رئیس مرکز اورژانس پیش بیمارستانی و مدیریت حوادث دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان  ۹۰ درصد از عابران پیاده که جان خود را از دست داده‌اند، بالای ۷۰ سال عنوان کرد و افزود: افراد سالمند باید برای عبور از معابر از محل های ایمن و دارای خط‌کشی استفاده کنند و رانندگان نیز در زمان عبور عابران بویژه افراد سالمند از عرض معابر رعایت نکات ایمنی را مدنظر داشته باشند.

وی افزود: در طرح سلامت نوروزی امسال سه  جانباخته بر  اثر حوادث ترافیکی درون شهری و برون شهری شهرستان رفسنجان به ثبت رسید که نسبت به پارسال یک مورد کاهش تلفات داشتیم.

معاون عمرانی فرمانداری رفسنجان نیز در این جلسه گفت: فرهنگ استفاده از کلاه ایمنی باید در رفسنجان ترویج شود تا میزان شدت حوادث رو به کاهشی برود.

 




موتورسواران، عامل ۶۵ درصد سوانح رانندگی رفسنجان

منبع: صـداوسیـما مرکز کرمان
? موتورسواران، عامل ۶۵ درصد سوانح رانندگی رفسنجان