ممیزی بیش از ۲۹ هزار هکتار از مراتع جنوب کرمان

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری جنوب کرمان از ممیزی و تنسیق ۲۹ هزار و ۷۷۶ هکتار از مراتع این منطقه در یک سال گذشته خبر داد.  به گزارش نذیر کرمان از جنوب کرمان، قاسم رحیمی‌نیا امروز با اشاره به اینکه سطح مراتع جنوب کرمان یک میلیون و ۹۴۱ هزار ۹۵۴ هکتار است، اظهار کرد: با […]


مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری جنوب کرمان از ممیزی و تنسیق ۲۹ هزار و ۷۷۶ هکتار از مراتع این منطقه در یک سال گذشته خبر داد.

 به گزارش نذیر کرمان از جنوب کرمان، قاسم رحیمی‌نیا امروز با اشاره به اینکه سطح مراتع جنوب کرمان یک میلیون و ۹۴۱ هزار ۹۵۴ هکتار است، اظهار کرد: با هدف شناسایی دامداران واقعی به‌منظور حفاظت و بهره‌برداری اصولی از جنگل‌ها و مراتع طی یکسال گذشته در ۲۹ هزار و ۷۷۶ هکتار از مراتع جنوب کرمان ممیزی و تنسیق مراتع انجام شده است.

وی ممیزی مرتع را به معنای شناسایی بهره‌برداران واقعی دارای حق استفاده از مراتع، به‌منظور صدور پروانه چرا، همراه با تعیین ضوابط و شرایط بهره‌برداری اصولی بر اساس شرایط منطقه و وضعیت پوشش گیاهی مرتع دانست و گفت: بر اساس ماده قانونی، هرگونه بهره‌برداری از منابع طبیعی ( جنگل‌ها و مراتع ) بر اساس این طرح خواهد بود.

 رحیمی‌نیا اضافه کرد: با هدف ذخیره نزولات آسمانی در مراتع و جلوگیری از فرسایش خاک، عملیات احداث ۲۳٠ هکتار هلالی آبگیر و ۷٠ هکتار چاله فلسی همراه با بذرکاری در یکسال گذشته نیز در مراتع منطقه اجرایی شد.

وی با بیان اینکه احداث هلالی آبگیر سبب جمع‌آوری هرزآب و روان آب‌های ناشی از بارش باران می‌شود، بیان داشت: مدیریت و جمع‌آوری این آب‌ها علاوه بر تقویت پوشش گیاهی مراتع و جلوگیری از فرسایش خاک و بیابانی شدن آن، به احیا و اصلاح مراتع نیز کمک زیادی می‌کند.

 رحیمی‌نیا بذرپاشی، کنترل پروانه چرا و توسعه مراتع را از مهمترین عوامل حفظ و نگهداری از این منابع در منطقه عنوان کرد و افزود: طی یکسال گذشته، حفاظت و قرق، مدیریت کوچ در ۲۲٠ هزار هکتار، تهیه طرح مرتعداری در سطح نزدیک به ۵۶ هزار هکتار و نظارت کارگاهی بر اجرای طرح‌های مرتعداری در سطح ۷٠ هکتار از دیگر اقدامات این اداره کل در راستای حفظ، احیا، توسعه و بهره‌برداری اصولی از مراتع بوده است.

پایان پیام/۳۷۶۳/ب





ممیزی بیش از ۲۹ هزار هکتار از مراتع جنوب کرمان

منبع: فــارس
? ممیزی بیش از ۲۹ هزار هکتار از مراتع جنوب کرمان