مصرف قلیان در کرمان ۴۰ درصد افزایش دارد

کرمان – فت فتو – معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمان با بیان اینکه سن تمایل به مصرف سیگار کاهش یافته است گفت: روند مصرف سیگار در این استان از سال ۹۰ تا ۱۴۰۰ تقریبا ثابت بوده اما میزان مصرف قلیان ۴۰ درصد افزایش پیدا کرده که عمق فاجعه را نشان می دهد. به گزارش […]

کرمان – فت فتو – معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمان با بیان اینکه سن تمایل به مصرف سیگار کاهش یافته است گفت: روند مصرف سیگار در این استان از سال ۹۰ تا ۱۴۰۰ تقریبا ثابت بوده اما میزان مصرف قلیان ۴۰ درصد افزایش پیدا کرده که عمق فاجعه را نشان می دهد.

به گزارش فت فتو، محسن بارونی روز دوشنبه در نشست خبری به مناسبت “هفته ملی بدون دخانیات” با اشاره به مشکلات و بیماری هایی که به دلیل مصرف قلیان عارض می شود افزود: قبح مصرف قلیان در جامعه نباید شکسته شود در غیر این صورت مشکلات و بیماری های زیادی دامن افراد را می گیرد.

وی با تاکید بر اینکه در حال حاضر قلیان در هیچ مرکز و فروشگاهی به صورت مستقیم عرضه نمی شود تصریح کرد: افراد در صورت مشاهده عرضه قلیان موارد را از طریق سامانه ۱۹۰ گزارش کنند. 

بارونی با تاکید بر اینکه مصرف قلیان خطرناک تر از سایر مواد مخدر است ادامه داد: صنایع دخانی به تبلیغات غیرمستقیم روی آورده اند به طوی که در فیلم های کارتنی و انیمیشن قهرمانان داستان با استعمال سیگار بیشتر خود را نشان می دهد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمان با بیان اینکه دلیل مستقیم ۱۹ درصد مرگ های روزانه کشور مربوط به استعمال قلیان و سیگار است اظهار داشت: سن مصرف دخانیات در این استان کاهش پیدا کرده به طوری که اکنون این سن به زیر ۱۸ سال رسیده است. 

وی تاکید کرد: دلیل حدود ۶۰  هزار مرگ سالانه کشور و چهار هزار تا چهار هزار و ۵۰۰ فوت در استان کرمان مصرف دخانیات اعلام شده و یکی از دلایل مرگ بیش از هفت هزار نفر در این استان مصرف مواد مخدر است.

وی تاکید کرد: تامین سلامتی اولویت نخست جوامع بشری است و رسانه ها در ارتقای سلامت جوامع نقش موثر و بی بدیلی دارند.

بارونی تاکید کرد: سیاست های مقابله با دخانیات نباید صرفا محدود به این هفته باشد بلکه باید در سراسر ایام سال مورد توجه قرار گیرد و به آن پرداخته شود. 

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمان از افتتاح کلینیک تازه تاسیس ترک سیگار در کرمان خبر داد و افزود: در این کلینیک که تاکنون ۲۵۰ مراجعه کننده داشته به صورت تخصصی به موضوع ترک سیگار پرداخته می شود. 

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمان گفت: سالانه ۴۰ هزار میلیارد تومان در کشور صرف هزینه بهداشت و درمان مصرف کنندگان مواد مخدر می شود. 

افزایش استعمال قلیان در بانوان 

مدیر گروه بیماری های واگیردار دانشگاه علوم پزشکی کرمان نیز گفت: حدود ۱۰ عامل کشنده در جهان وجود دارد که مصرف سیگار و تنباکو جزو این عوامل است. 

علی بهرام نژاد با ابراز تاسف از اینکه قبح قلیان شکسته است، اظهار داشت: متاسفانه مصرف قلیان در بین بانوان نیز افزایش یافته است.

شعار امسال سازمان جهانی بهداشت، برای روز جهانی بدون دخانیات ” دخانیات، تهدیدی برای محیط زیست ما و شعار هفته ملی بدون دخانیات “دخانیات، تهدیدی برای سلامت و محیط زیست ما” است.

هر ساله به مناسبت گرامیداشت روز جهانی بدون دخانیات در ۳۱ ماه می، اقدامات هماهنگ و گسترده‌ای در سراسر جهان برای تنویر افکار عمومی در خصوص مضرات استعمال دخانیات، ترفندهای صنایع دخانی و اهمیت ترک دخانیات انجام می‌شود.

روز شمار هفته ملی بدون دخانیات بدین شرح است، چهارشنبه چهارم خرداد ۱۴۰۱؛ فردایی سالم‌تر با توسعه شهرها و روستاهای بدون دخانیات، پنجشنبه پنجم خرداد توسعه کشت توتون، تهدیدی بر امنیت مواد غذایی و محیط زیست، جمعه ۶ خرداد؛ تبلیغ، فروش، مصرف و قاچاق دخانیات، تهدیدی بر سلامت جامعه، شنبه هفتم خرداد، افزایش مالیات بر محصولات دخانی، ضامن تامین سلامت عمومی و محیط زیست، یکشنبه هشتم خرداد؛ مشارکت سازمان‌های مردم نهاد در کنترل و مبارزه ملی با دخانیات، دوشنبه نهم خرداد؛ پیشگیری از مصرف دخانیات با فرهنگ سازی و آموزش سلامت جامعه با اولویت دانش آموزان و دانشجویان، سه شنبه دهم خرداد؛ دخانیات، تهدیدی برای سلامت و محیط زیست ما

سازمان بهداشت جهانی ۳۱ ماه می‌ را روز جهانی بدون دخانیات اعلام کرده است.




مصرف قلیان در کرمان ۴۰ درصد افزایش دارد

منبع: ایرنـا
? مصرف قلیان در کرمان ۴۰ درصد افزایش دارد