مصرف آب هندوانه بسیار کم‌تر از سایر محصولات کشاورزی است

فت فتو ـ گروه اقتصاد:مدیرکل دفتر امور محصولات علوفه‌ای و جالیزی وزارت جهاد کشاورزی با بیان اینکه سیستان و بلوچستان،جنوب کرمان،فارس،هرمزگان،خوزستان و خراسان رضوی مهم‌ترین استان‌های تولیدکننده هندوانه هستند،گفت:«آب مصرفی برای تولید هندوانه در بسیاری از موارد شور و لب شور است که بدون تصفیه،قابلیت مصرف در شرب و حتی در صنعت را ندارد،بنابراین هندوانه […]

فت فتو ـ گروه اقتصاد:مدیرکل دفتر امور محصولات علوفه‌ای و جالیزی وزارت جهاد کشاورزی با بیان اینکه سیستان و بلوچستان،جنوب کرمان،فارس،هرمزگان،خوزستان و خراسان رضوی مهم‌ترین استان‌های تولیدکننده هندوانه هستند،گفت:«آب مصرفی برای تولید هندوانه در بسیاری از موارد شور و لب شور است که بدون تصفیه،قابلیت مصرف در شرب و حتی در صنعت را ندارد،بنابراین هندوانه بسیار کمتر از سایر محصولات کشاورزی و میوه‌ها آب مصرف می‌کند».

حسین اصغری افزود:«هندوانه دارای سیستم ریشه‌ای قوی و کامل بوده و مقاوم به خشکی است و همین موجب افزایش کارایی مصرف آب در زراعت آن می‌شود. به همین دلیل امکان کشت آن به صورت دیم نیز وجود دارد».

وی اضافه کرد:«همچنین،به علت دورۀ رشد کوتاه هندوانه،مدت کوتاهی زمین را اشغال کرده و در نتیجه تعداد دوره‌های آبیاری و میزان آب مصرفی کل کاهش می‌یابد».

به گزارش فت فتو به نقل از ایسنا سراسری،وی ۱۶ اردیبهشت‌ماه در پاسخ به این سوال که سالیانه چقدر هندوانه در کشور تولید می‌شود؟ گفت:«در سال زراعی ۱۳۹۳ – ۱۳۹۱ سطح زیر کشت هندوانه آبی در کشور بیش از ۱۳۱ هزار هکتار و تولید ۳.۶ میلیون تن بود که این میزان در سال ۱۴۰۰ – ۱۳۹۹ به حدود ۸۱ هزار هکتار با تولید حدود ۳.۲ میلیون تن رسیده است».

وی  ادامه داد:« متوسط عملکرد از حدود ۲۷.۵ تن در سال ۱۳۹۱ به حدود ۳۹.۵ تن در سال ۱۴۰۰ رسیده است».

وی اظهارکرد:«در همین بازۀ زمانی ۱۰ ساله که متوسط عملکرد ۴۳ درصد افزایش یافته،سطح زیرکشت نیز کاهش حدود ۵۰ هزار هکتاری داشته است(نزدیک به ۴۰ درصد کاهش یافته است). با این کاهش سطح با استفاده از روش‌ها و تکنیک‌های جدید،علاوه بر صرفه‌جویی در مصرف آب نیازهای داخلی و بازارهای صادراتی نیز تامین شده است».

مدیرکل دفتر امور محصولات علوفه‌ای و جالیزی وزارت جهادکشاورزی تاکید کرد:«هندوانه بسیار کمتر از سایر محصولات کشاورزی و میوه‌ها آب مصرف می‌کند».

وی گفت:«طی بررسی‌های به عمل آمده،برآورد میزان آب مصرفی به ازای تولید یک کیلوگرم هندوانه حدود ۲۰۰ لیتر است. یعنی به ازای هر مترمکعب آب حدود پنج کیلوگرم محصول تولید می‌شود که البته تلاش برای ارتقای بهره‌وری آب با افزایش تولید در واحد سطح و کاهش تقاضای آب با مصرف بهینه و مدیریت منابع آبی شامل توسعه نشاکاری و استفاده از سیستم آبیاری موضعی،استفاده از مالچ پوششی،استفاده از بذور اصلاح شده،تغییر زمان کشت هندوانه به ایام خنک و پربارش سال به صورت مستمر در حال اقدام است».

هندوانه فقط یک محصول تابستانه نیست

اصغری با اشاره به اینکه هندوانه یک محصول تابستانه نیست بلکه در تمام ایام فصول سال تولید می‌شود،افزود:«اتفاقا این نقطه قوت کشور ماست که با توجه به تجارب و ارتقای دانش فنی کشاورزان و مزیت‌های اقلیمی موجود،حدود ۵۳ درصد هندوانه در فصل‌های پاییز،زمستان و بهار که هوا خنک و بارش‌ها مناسب است تولید می‌شود و ۴۷ درصد هندوانه در فصل تابستان در کشور تولید و به بازار عرضه می‌شود».

به گفتۀ وی،با توجه به ادامه خشکسالی‌ها پیش‌بینی می‌شود در سال زراعی ۱۴۰۱ ۱۴۰۰ کاشت هندوانه در سطح۷۷ هزار هکتار با برآورد تولید ۳.۲ میلیون تن انجام شود. البته تحقق تولید تابستانه (کشت بهاره) منوط به تامین منابع آبی توسط وزارت نیرو در مناطق تحت کشت است.

وی همچنین به میزات صادرات هندوانه نیز اشاره کرد و گفت:«میانگین صادرات هندوانه طی سال‌های اخیر (۱۳۹۹ ۱۳۹۸) ۷۳۰ هزار تن با ارزش صادرات ۱۶۸ میلیون دلار بوده است و در سال ۱۴۰۰ میزان ۹۰۲ هزار تن (به همراه خربزه) با ارزش صادراتی ۲۰۸ میلیون دلار بوده است که ارزآوری قابل توجهی برای کشور داشته است».

مدیرکل دفتر امور محصولات علوفه‌ای و جالیزی وزارت جهادکشاورزی در پاسخ به اینکه گفته می‌شود روزانه بیش از ۷۰۰ کانتینر هندوانه به ترکیه صادر می‌شود و این خبر چقدر صحت دارد؟ اظهار کرد:«مرجع اظهارنظر در خصوص صادرات،گمرک بوده و بدیهی است هرگونه استعلام باید از آن مرجع اخذ شود».

وی ادامه داد:«اما با توجه به اطلاعات دفتر امور سبزی‌ها و گیاهان جالیزی میانگین کل صادرات ۲۰۸ میلیون دلار در سال ۱۴۰۰ بوده و ظرفیت صادرات هندوانه به ترکیه روزانه حدود ۱۰۰ کامیون است و صادرات۷۰۰ کانتینر به نظر غیرواقعی است». / الف




مصرف آب هندوانه بسیار کم‌تر از سایر محصولات کشاورزی است

منبع:خبر کرمان
?
مصرف آب هندوانه بسیار کم‌تر از سایر محصولات کشاورزی است

:اخبار استان کرمان – اقتصادی