مسمومیت ٣ نفر در نشت گاز آمونیاک در کارخانه یخ‌سازی کرمان

نذیر کرمان/کرمان مدیرعامل آتش نشانی و خدمات ایمنی کرمان با اعلام نشت گاز آمونیاک در یک کارخانه یخ‌سازی در کرمان اظهار کرد: در این حادثه دو نفر از کارکنان کارخانه یخ سازی و یک نفر از آتش‌نشانان سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی کرمان دچار مصدومیت شدند. ابراهیم بابایی اظهار کرد: مواجهه اصولی و عملیاتی با […]

نذیر کرمان/کرمان مدیرعامل آتش نشانی و خدمات ایمنی کرمان با اعلام نشت گاز آمونیاک در یک کارخانه یخ‌سازی در کرمان اظهار کرد: در این حادثه دو نفر از کارکنان کارخانه یخ سازی و یک نفر از آتش‌نشانان سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی کرمان دچار مصدومیت شدند.

ابراهیم بابایی اظهار کرد: مواجهه اصولی و عملیاتی با انتشار گاز آمونیاک نیازمند تبعیت از روش‌های استاندارد درج شده در ERG است و علاوه بر آن به تجهیزات تخصصی مربوط به خود نیاز دارد.

او از اعزام تیم‌های عملیاتی مقابله با مواد خطرناک سازمان آتش‌نشانی به محل حادثه بلافاصله پس از اطلاع از موضوع خبر داد و عنوان کرد: بی‌درنگ ستاد عملیات در دفتر مرکزی سازمان آتش‌نشانی تشکیل شد.

بابایی افزود: مدیریت عملیات یکی از مهم‌ترین موضوعات در سوانح بوده و متناسب با شرایط انجام می‌شود؛ در عملیات تخصصی نشت آمونیاک که ۵:۲۰ صبح امروز به سامانه ۱۲۵ گزارش شده است، با رعایت اصل کنترل تعداد مشارکت کنندگان عملیاتی (افراد کمتری در معرض خطر قرار گیرند)، فورا ستاد فرماندهی حادثه در دفتر مدیرعامل سازمان تشکیل و با بررسی دقیق ERG (راهنمای واکنش اضطراری مواد خطرناک)، MSDS (برگه اطلاعات ایمنی ماده) آمونیاک و استانداردهای مربوطه از قبیل NFPA و BS و با استفاده از تجربیات موجود، تصمیمات مناسب اتخاذ و برنامه عملیاتی استاندارد (SOP) به فرمانده میدان (معاون عملیات سازمان، آقای جمشید حسین‌خانی) ابلاغ شد.

او بیان کرد: در این حادثه بر اثر استنشاق گاز یک نفر از آتش‌نشانان دچار مصدومیت از ناحیه پوست و دو نفر از پرسنل کارخانه یخ‌سازی دچار مسمومیت مشکل تنفسی شدند که جهت اقدامات درمانی بیمارستان انتقال یافتند.

مدیرعامل آتش‌نشانی و خدمات ایمنی کرمان در ادامه علت حادثه را تشریح کرد و افزود: گاز آمونیاک در اثر نقص فنی در کارخانه یخ‌سازی دچار نشت و در فضا منتشر شده بود. 

مدیرعامل آتش نشانی و خدمات ایمنی کرمان تصریح کرد: تاکنون همکاران عملیاتی، علاوه بر یافتن محل نشت گاز، با استفاده از دستگاه تنفسی هوای فشرده نسبت به بستن شیر اصلی گاز از مخزن اقدام و با توجه به اینکه مهمترین موضوع در NFPA704 خطرات زیست محیطی آن است، مسیر تردد خودروها و افراد پیاده را مسدود و با علائم هشدار دهنده مجهز کرده‌اند و با توجه به اینکه گاز آمونیاک جزء گازهای سمی است آتش‌نشانان پس از ایمنی محل با استفاده از تجهیزات مخصوص اقدامات پیشگیرانه را انجام دادند.

مدیرعامل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی کرمان  یادآور شد: با توجه به این که صنایع و فعالیت‌های صنعتی در محدوده شهرها فعالیت دارند رعایت نکات ایمنی در کارخانه‌ها ضروری و لازم است و سازمان آتش نشانی جهت هرگونه مشاوره و بازدید ایمنی از کارخانجات و مراکز صنعتی آمادگی دارد.

بابایی در پایان بیان کرد: با جانفشانی آتش‌نشانان و همکاری دستگاه‌های همکار، دقایقی قبل، (حدود ساعت ۸ ) با کسب اطمینان از ایمنی کامل محیط، عملیات با موفقیت به پایان رسید.
انتهای پیام




مسمومیت ٣ نفر در نشت گاز آمونیاک در کارخانه یخ‌سازی کرمان

منبع: ایـسنا
? مسمومیت ٣ نفر در نشت گاز آمونیاک در کارخانه یخ‌سازی کرمان