مدرس ارتباطات: نقش مهارت را در سواد رسانه دریابیم

کرمان – فت فتو – مدرس و محقق سواد رسانه‌ای با تاکید بر ضرورت مهارت‌افزایی در حوزه سواد رسانه گفت: جنس سواد رسانه بیشتر ذیل مهارت تعریف می شود تا دانش و لازم است مهارت‌های این حوزه با تکرار و تمرین در کنار ارتقای دانش‌های مرتبط ارتقا یابد. به گزارش فت فتو، لیلا وصالی شامگاه […]

کرمانفت فتو – مدرس و محقق سواد رسانه‌ای با تاکید بر ضرورت مهارت‌افزایی در حوزه سواد رسانه گفت: جنس سواد رسانه بیشتر ذیل مهارت تعریف می شود تا دانش و لازم است مهارت‌های این حوزه با تکرار و تمرین در کنار ارتقای دانش‌های مرتبط ارتقا یابد.

به گزارش فت فتو، لیلا وصالی شامگاه چهارشنبه در کارگاه مجازی آموزش رسانه‌شناسی و تبیین ضرورت آموزش سواد رسانه‌ای ویژه دانشجویان بسیجی استان کرمان اظهارداشت: اینگونه نیست که صرفا با خواندن یک کتاب سواد رسانه ای شما کامل شود، بلکه در کنار دانش نیازمند تقویت مهارت های مرتبط نیز هستیم که جز با تمرین و تکرار حاصل نمی شود.

این مدرس و پژوهشگر سواد رسانه ای یادآور شد: زمانی که مهارت را کسب کنیم براحتی و بدون فکر کردن به صورت ناخودآگاه می توانیم مطالب را در فضای مجازی تحلیل کنیم و این مهارت به شما کمک می کند تا اخبار جعلی در فضای مجازی را تشخیص دهیم. 

وی افزود: سواد رسانه‌ای مبتنی بر تفکر انتقادی بنا شده و تفکر انتقادی نیز یعنی ما یک مخاطب صرفا پذیرنده نباشیم بلکه در مقابل پیام هایی که می بینیم فردی کنشگر باشیم و با فهم و درایت آنها را دریافت و تحلیل کنیم.

وصالی با بیان اینکه باید مراقب باشیم در فضای مجازی و اساسا رسانه هیچ ردپایی پاک نمی شود و همه اطلاعاتی که اشتراک گذاری می شود با جزئیات ثبت می شود اظهارداشت: باید مراقب بود همه اطلاعاتی را که در فضای مجازی به اشتراک می‌گذاریم فضای فکری ما را به دیگران نشان می دهد و دیگران می توانند ما را ذائقه سنجی کنند؛ لذا دیگران از مطالعه مطالب ما در فضای مجازی می توانند بدانند چه علائقی در هر بخشی داریم و از روی همان برای ما برنامه ریزی کنند.

این مدرس سواد رسانه با بیان اینکه آینده جهان با کسانی است که اطلاعات بیشتری از ما داشته باشند گفت: این امر نشان دهنده نقش صاحب رسانه هاست و نشان می دهد که دشمنان این مرز و بوم بر مبنای ذائقه در فضای مجازی برنامه‌ ریزی می کنند.

وی تاکید کرد: برای اینکه در فضای مجازی بتوانیم یک حد متعادل را رعایت کنیم که نه دچار رسانه هراسی و نه شیفتگی رسانه ای شویم نیازمند ارتقای دانش و مهارت های سواد رسانه ای هستیم.

به گفته وصالی، شناخت سواد رسانه ای به ما کمک می کند تا نقاط قوت، ضعف، فرصت ها و تهدیدهای این فضا را بشناسیم و با تفکر و شناخت عواقب آن وارد یک موضوع شویم.




مدرس ارتباطات: نقش مهارت را در سواد رسانه دریابیم

منبع: ایرنـا
? مدرس ارتباطات: نقش مهارت را در سواد رسانه دریابیم