مدارس تک دانش‌آموزی کرمان، سند افتخار جمهوری اسلامی

کرمان – فت فتو – مدیرکل آموزش و پرورش کرمان معتقد است: وجود ۴۴۵ مدرسه در این استان با جمعیت دانش آموزی یک تا پنج نفر چیزی نیست جز سند افتخاری بر عملکرد آموزش و پرورش جمهوری اسلامی ایران در اقصی نقاط این آب و خاک. به گزارش فت فتو، کرمان به عنوان پهناورترین استان […]

کرمان – فت فتو – مدیرکل آموزش و پرورش کرمان معتقد است: وجود ۴۴۵ مدرسه در این استان با جمعیت دانش آموزی یک تا پنج نفر چیزی نیست جز سند افتخاری بر عملکرد آموزش و پرورش جمهوری اسلامی ایران در اقصی نقاط این آب و خاک.

به گزارش فت فتو، کرمان به عنوان پهناورترین استان کشور با بیش از سه میلیون نفر جمعیت، بیش از ۱۱ درصد از وسعت کشور را در بر گرفته و نهمین استان پرجمعیت کشور محسوب می‌شود و این در حالی است که بین شمالی ترین و جنوبی ترین مدرسه این استان بیش از هزار کیلومتر فاصله وجود دارد.

وجود مناطق سخت گذر و کوهستانی در استان کرمان کار آموزش و پرورش را در ارائه خدمات آموزشی و پیشگیری از ترک تحصیل دانش آموزان بیش از سایر استانها دشوار کرده به طوری که با وجود کمبود نیرو در بخش آموزش، این نهاد برای باز نگه داشتن مدارس تک نفره و زیر ۱۰ دانش آموز تمام قد ایستاده است.

اما با وجود این شرایط، آمار مدارس تک نفره تا پنج دانش آموزی این استان نیز خود قابل تامل و گواه بر سعی در برقراری عدالت آموزشی در مناطق دورافتاده و محروم این استان پهناور است.  

۷۳ مدرسه تک دانش آموزی

مدیرکل آموزش و پرورش استان کرمان به فعالیت ۴۴۵ مدرسه زیر پنج نفر دانش آموز در این استان اشاره می کند و می گوید، پوشش تحصیلی دانش آموزان در اقصی نقاط استان  اولویت اصلی آموزش و پرورش استان است.

به گزارش فت فتو رضا رضایی روز دوشنبه در نشست شورای معاونان آموزش و پرورش استان کرمان با بیان اینکه پوشش تحصیلی دانش آموزان لازم التعلیم، کودکان گروه سنی ( ۶ تا ۱۱) سال اولویت اصلی آموزش و پرورش استان است خاطر نشان کرد: آموزش دانش آموزان لازم التعلیم در راستای انسداد مبادی بی سوادی  در استان به صورت خانه به خانه و دانش آموز به دانش آموز پیگیری می شود. 

وی با بیان اینکه در سال تحصیلی جاری، ۷۳ مدرسه با وجود یک دانش آموز در استان کرمان دایر است از فعالیت ۶۳ مدرسه با وجود دو دانش آموز در این استان خبر داد. 

۷۳ مدرسه با وجود یک دانش آموز در استان کرمان و ۶۳ مدرسه با وجود دو دانش آموز در این استان فعال است

رضایی با بیان اینکه پوشش تحصیلی دانش آموزان در اقصی نقاط کشور حتی با وجود یک دانش آموز  سند افتخار جمهوری اسلامی ایران در مسیر عدالت آموزشی است به گستره آموزشی یکهزار کیلومتری نظام تعلیم و تربیت استان ( ۱۰۰۳ کیلومتر فاصله مدرسه شمالی و جنوبی استان) نیز اشاره و تاکید کرد: باید به گونه ای تلاش شود که حتی یک دانش آموز در استان کرمان از تحصیل بازنماند. 

وی از فرمانداران، شورای شهر و دهیاران خواست افراد بازمانده از تحصیل و لازم التعلیم را به ادارات آموزش و پرورش و مدارس معرفی کنند. 

رضایی در عین حال خاطر نشان کرد: در سال تحصیلی جاری  بیش از ۶۸۰ دانش آموز در ۶ هزار و ۲۰ مدرسه استان کرمان مشغول به تحصیل هستند.

مدیرکل آموزش و پرورش استان کرمان با اشاره به اینکه میانگین سرانه آموزشی کشور ۵.۴ است گفت: این رقم در شهر کرمان ۴.۸ است که پایین تر از سرانه کشوری است.

وی اظهار داشت: پنج هزار و ۴۸۶ مدرسه در استان کرمان وجود دارد که بیش از ۳۰ درصد این مدارس نیازمند مقاوم سازی و بازسازی است.

 رضایی تاکید کرد: تراکم حضور دانش آموزان در هر کلاس در کشور ۲۵ نفر است در حالی که این رقم در شهر کرمان ۴۸ نفر است.

مدیرکل آموزش و پرورش کرمان با اشاره به وجود ۷۵۰ مدرسه با حضور یک تا ۱۰ دانش آموز در این استان گفت: فاصله شمالی‌ترین تا جنوبی‌ترین مدرسه کرمان، هزار و ۳۳ کیلومتر است و آموزش و پرورش پرچم مقدس جمهوری اسلامی ایران در اقصی نقاط استان کرمان در مدارس به اهتزاز درآمده است.

فاصله شمالی‌ترین تا جنوبی‌ترین مدرسه کرمان، هزار و ۳۳ کیلومتر است و آموزش و پرورش پرچم مقدس جمهوری اسلامی ایران در اقصی نقاط استان کرمان در مدارس به اهتزاز درآمده است

وی با اشاره به پایین بودن سرانه فضای آموزشی در استان کرمان گفت: بیشترین کمبود مدرسه در شهر کرمان است و اگر این مورد حل شود و پروژه های نیمه تمام آموزشی انجام شود این سرانه به میانگین کشوری می رسد.

وی گفت: بیش از ۳۲ هزار دانش آموز تبعه خارجی در استان کرمان مشغول به تحصیل هستند و براساس بررسی های انجام شده است.

رضایی با بیان اینکه ۱۶۶ پروژه نیمه تمام آموزشی در استان کرمان وجود دارد گفت: ۶۰۰ میلیارد تومان برای تکمیل این طرح های نیمه تمام در بخش آموزش درخواست شده که در سفر رییس جمهور پیگیری می شود.

رضایی افزود: ۱۲ پروژه آموزشی بزرگ در کرمان در حال ساخت است و وزیر آموزش و پرورش در سفر سال گذشته خود به کرمان از اختصاص بودجه ویژه به تکمیل پروژه های نیمه تمام در کرمان تا پایان سال جاری خبر داده است.

وی تاکید کرد: بیش از ۵۰ درصد پروژه های آموزش و پرورش کرمان خیرساز هستند در حالی که خیر تعهد خود را انجام داده اما بودجه سهم دولت تخصیص پیدا نکرده است.

طبق آمار اداره کل نوسازی مدارس ۲۰ درصد از کل مدارس موجود در این استان کرمان تخریبی و غیراستاندارد هستند؛ هر چند سرانه فضای آموزشی در کرمان با مدارس تخریبی محاسبه می شود که در صورت کم کردن این مقدار سرانه فضای آموزشی در این استان کاهش خواهد داشت.

استاندارد جهانی میانگین سرانه فضای آموزشی ۸.۳ مترمربع در کشور ۵.۲ متر اعلام شده درحالی که در استان کرمان پنج است.

استان کرمان از نظر سرانه فضای آموزشی جز ۱۰ استان آخر کشور به شمار می رود و ۱۵۰ هزار مترمربع فضای آموزشی جدید نیاز است تا سرانه این فضا در استان کرمان به میانگین کشوری برسد.

مدارس تک دانش‌آموزی کرمان، سند افتخار جمهوری اسلامی

۱۶۰ پروژه نیمه تمام آموزشی در این استان وجود دارد که اولویت این اداره کل در سال جاری تکمیل این پروژه هاست.

به گزارش فت فتو در سفر اخیر رییس جمهور به کرمان ۶۰۰ میلیارد تومان طی سال برای تکمیل پروژه های نیمه تمام این استان در نظر گرفته شده در حالی که اعتبار مورد نیاز ما هزار میلیارد تومان است و اگر اعتبار در نظر گرفته شده تخصیص پیدا کند این پروژه ها تا حدودی به سرانجام می رسد.

۲۰ درصد از ۶ هزار واحد آموزشی کرمان نیز تخریبی و نامقاوم است لذا ضرورت دارد توجه ویژه ای هم از سوی دولت و هم معادن و خیران برای نوسازی این واحدها و ایجاد مدارس موردنیاز صورت گیرد.




مدارس تک دانش‌آموزی کرمان، سند افتخار جمهوری اسلامی

منبع: ایرنـا
? مدارس تک دانش‌آموزی کرمان، سند افتخار جمهوری اسلامی