محصولات این شهرستان به تعادل مزاج و اعصاب شما کمک می‌کند

شهرستان کوهبنان از گذشته‌های دور به واسطه خاک حاصلخیز و آب‌وهوای مطلوب، قطب تولید گیاهان دارویی بوده و انواع مختلف آن را در خود جای داده که می‌تواند در تعادل مزاج و اعصاب موثر باشد. نذیر کرمان – کرمان، علی اصغر نامجو کوهبنانی: از گذشته‌های دور شهرستان کوهبنان به واسطه خاک حاصلخیز و آب‌وهوای مطلوب، […]


شهرستان کوهبنان از گذشته‌های دور به واسطه خاک حاصلخیز و آب‌وهوای مطلوب، قطب تولید گیاهان دارویی بوده و انواع مختلف آن را در خود جای داده که می‌تواند در تعادل مزاج و اعصاب موثر باشد.

نذیر کرمان – کرمان، علی اصغر نامجو کوهبنانی: از گذشته‌های دور شهرستان کوهبنان به واسطه خاک حاصلخیز و آب‌وهوای مطلوب، قطب تولید گیاهان دارویی در شمال استان کرمان بوده و کوه مشهور دوادان کوهبنان خود گویای این حقیقت است.

در تاریخ این مرز و بوم، اطباء با استفاده از داروهای گیاهی و سنتی به مداوای بیماران بر اساس سنتی و اسلامی مبادرت داشتند که کوهبنان نیز از این امر مستثنی نیست.

کوهبنان قطب تولید گیاهان دارویی

 در سال‌های اخیر به دلیل تغییر اقلیم و خشک‌سالی‌های‌ پی‌درپی، فعالیت در زمینه گیاهان دارویی گسترش یافته و کشاورزان کوهبنانی برای افزایش درآمد، توسعه مزارع کشت گیاهان دارویی را در دستور کار خود قرار دادند.

با توجه به مساعد بودن منطقه، گونه‌های گیاه دارویی از قبیل زعفران، سیاه دانه، گل گاو زبان، آویشن باغی، بابونه، رزماری، زیره سبز و سیاه و غیره دارای اولویت برای کشت صنعتی و سرمایه‌گذاری هستند.

زعفران تولیدی کوهبنان با قائنات برابری می‌کند

در حال حاضر زعفران تولیدی کوهبنان با قائنات برابری می‌کند، لذا همه ساله در فصل برداشت شاهد حضور خریداران زعفران از شهرهای مختلف کشور در شهرستان کوهبنان هستیم.

 شعبانعلی نوری از جمله کشاورزان بسیجی و موفق کوهبنانی است که در عرصه کشت زعفران و گیاهان دارویی از جمله زیره و آویشن در روستاهای زعفرانیه و آبشنگان مشغول به فعالیت است که با او به گفت‌گو پرداختیم.

 وی گفت: از سال ۸۷ بصورت تخصصی و با داشتن علم‌وآگاهی و بهره گرفتن از وجود کارشناسان خبره  جهاد کشاورزی، در حوزه‌های کشاورزی و دامپروری فعالیت دارم.

 کشاورز کوهبنانی افزود:  خشکسالی‌های پی‌درپی، آفات، سرمازدگی و سیل خرداد ماه سال جاری خسارات فراوانی به مزارع کشت زعفران و گیاهان دارویی وارد کرده است.

 

کشاورزی برکت دارد

 وی ادامه داد: چون به کار کشاورزی علاقه دارم و همواره شاهد برکات آن در زندگی هستم و از طرفی با کار کشاورزی نشاط و شادی را شاهدم و همراهی همسر و فرزندان خود را دارم به کشاورزی عشق می ورزم.

نوری بیان داشت: جهاد کشاورزی کوهبنان با داشتن کارشناسان خبره ما را در مسیر کار یاری می‌کند لذا کشاورزان با گرفتن مشاوره، همفکری و همکاری با همدیگر سختی‌ها را به جان‌ودل خریدارند.

 

حمایت  بسیج سازندگی از کشاورزان 

 وی ابراز داشت: برای گسترش کاشت زیره سیاه و انواع گیاهان دارویی وام ۱۵۰ میلیون تومانی خود اشتغالی بسیج سازندگی را دریافت کردم.

از گیاهان دارویی بهره بیشتری ببریم

این کشاورز پرتلاش با بیان اینکه بسیاری از مردم با انواع گیاهان دارویی آشنایی چندانی ندارند، گفت: این گیاهان برای تسکین انواع دردها، آرامش اعصاب بسیار مناسب هستند و مردم می‌توانند از آنها بهره بیشتری ببرند.

 نوری تاکید کرد: به تازگی در کنار سایر گیاهان دارویی به کشت آویشن که به آب کم نیاز دارد مبادرت کردم ولی بازار فروش سختی دارد، جا دارد که مسؤولان در راستای فروش محصولات، کشاورزان را یاری کنند.

وی فروش گیاهان دارویی با قیمت ارزان را از جمله مشکلات بهره‌برداران دانست و گفت: نیاز است تا بین صاحبان صنایع و کشاورزان ارتباط مستقیم برقرار شود تا ضمن حذف واسطه‌ها و دلالان، این محصولات با قیمتی به صرفه به فروش برسند.

نوری خاطر نشان کرد: محصولی مانند سیاه‌دانه  به دلیل صرفه اقتصادی و هزینه‌های کم تولید و کم‌آب‌بر بودن آن، در سال‌های گذشته به میزان قابل‌توجهی در شهرستان کوهبنان کشت می‌شد اما به دلیل نبود بازار فروش مناسب، آن هم از رونق افتاد.

 

لزوم ایجاد صنایع تبدیلی برای فرآوری گیاهان دارویی

کشاورز کوهبنانی افزود: ایجاد صنایع تبدیلی برای فرآوری گیاهان دارویی نه تنها منجر به رونق بیشتر این صنعت می‌شود بلکه ارزش افزوده و درآمد بیشتری را عاید کشاورزان خواهد کرد.

 وی در پایان ضمن تشکر از همراهی و همکاری سپاه پاسداران، بسیج و جهاد کشاورزی، درخواست کرد: قنات روستای زعفرانیه که در جریان سیل خرداد ماه سال جاری دچار خسارت شده لایه‌روبی شود و راهداری هم نسبت به ترمیم و تیغ‌زنی جاده آبشنگان اقدام کند.

به گزارش فارس: فقدان حلقه مفقوده‌ای مانند صنایع تبدیلی و بازاریابی باعث شده تا کشاورزان هر ساله پس از کشت محصول دغدغه فروش داشته باشند و بعضا از کاشت گیاهان دارویی منصرف شوند، می‌طلبد مسؤولان امر از کشاورزان حمایت و آن را در شهرستان کوهبنان ایجاد کنند.

پایان پیام / ۸۰۰۱۲ / ش





محصولات این شهرستان به تعادل مزاج و اعصاب شما کمک می‌کند

منبع: فــارس
? محصولات این شهرستان به تعادل مزاج و اعصاب شما کمک می‌کند