ماهیانه ۲۰ کرمانی کارت اهدای عضو دریافت می‌کنند/ ۲۱۱ اهدای عضو در استان

نذیر کرمان/کرمان مسئول واحد پیوند اعضای دانشگاه علوم پزشکی کرمان با بیان اینکه بحث اهدای عضو و فعالیت پیوند از مرگ مغزی از سال ۱۳۸۵ در کرمان آغاز شد، گفت: تاکنون ۲۱۱ مورد اهدای عضو از بیمار مرگ مغزی به بیماران نیازمند دریافت عضو در کرمان داشته‌ایم. رضا جعفری امروز اول خرداد ماه با اشاره […]

نذیر کرمان/کرمان مسئول واحد پیوند اعضای دانشگاه علوم پزشکی کرمان با بیان اینکه بحث اهدای عضو و فعالیت پیوند از مرگ مغزی از سال ۱۳۸۵ در کرمان آغاز شد، گفت: تاکنون ۲۱۱ مورد اهدای عضو از بیمار مرگ مغزی به بیماران نیازمند دریافت عضو در کرمان داشته‌ایم.

رضا جعفری امروز اول خرداد ماه با اشاره به روز اهدای عضو(۳۱ اردیبهشت) اظهار کرد: در مجموع ۱۲۴۵ مورد پیوند کلیه (از فرد زنده و مرگ مغزی) و ۷۵ مورد پیوند کبد در کرمان انجام شده و ۸۳ مورد کبد به دلیل عدم وجود گیرنده برای پیوند به شیراز ارسال شده است.

او در مورد تاریخچه پیوند عضو در دانشگاه علوم پزشکی کرمان، گفت: فعالیت پیوند اعضاء در دانشگاه علوم پزشکی کرمان از سال ۱۳۸۳ با افتتاح بخش پیوند کلیه در مرکز آموزشی درمانی افضلی پور شروع شد و تاکنون ۱۲۴۵ مورد پیوند کلیه ( از فرد زنده و مرگ مغزی) انجام شده است.

جعغری افزود: پیوند مغز استخوان از سال ۱۳۸۸ در کرمان آغاز شد و تاکنون ۴۲۶ مورد پیوند صورت گرفته و پیوند قرنیه از سال ۱۳۸۷ شروع و تاکنون ۷۶۶ مورد انجام شده است.

او با اشاره به عمل کاشت حلزون از سال ۱۳۹۵ در بیمارستان شفای کرمان، گفت: تاکنون ۴۴۲ مورد عمل کاشت حلزون انجام شده است.

مسئول واحد پیوند اعضای دانشگاه علوم پزشکی کرمان با اشاره به آیه ۳۲ سوره مائده “و هرکه نفسی را حیات بخشد، مانند آن است که همه مردم را حیات بخشیده است”، ادامه داد: تنها راه ادامه حیات برای بیماران با نارسایی پیشرفته قلب، ریه و کبد، پیوند عضو است و بهترین درمان برای نارسایی کلیه و جلوگیری از هزینه های بسیار بالای دیالیز که بار سنگینی بر دوش بیمار و دولت دارد، پیوند کلیه است.

به گفته او پیشرفت در تکنیک های جراحی پیوند و ارائه داروهای جدید، مانع رد پیوند شده و این امر هر ساله میزان موفقیت پیوند و بقای آن را افزایش می‌دهد.

 جعفری با بیان اینکه هرکس در هر سنی می‌تواند اهدا کننده عضو و یا نسج باشد، گفت: اهدای اعضا می‌تواند نجات بخش جان بیماران، حافظ سلامت و ایجاد امیدواری به شروع زندگی جدید باشد.

تشخیص مرگ مغزی با گروه ۵ نفره پزشکی

مسئول واحد پیوند اعضای دانشگاه علوم پزشکی کرمان گفت: مرگ مغزی توسط پنج گروه پزشکی شامل متخصص بیهوشی، متخصص مغز و اعصاب، جراح مغز و اعصاب، متخصص داخلی و پزشکی قانونی که عضو گروه پیوند نیستند، تایید می شود.

او ادامه داد: پس از تایید مرگ مغزی و رضایت متوفی در زمان حیات ( وصیت – کارت اهدا اعضا پس از مرگ)، رضایت نهایی اهدای عضو از بستگان درجه یک او نیز گرفته می شود.

مراجعه ماهیانه ۲۰ نفر برای دریافت کارت اهدای عضو

جعفری گفت: برای اهدای عضو می توان با در دست داشتن کپی کارت ملی و یا مدرک شناسایی معتبر به معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی کرمان، اداره پیوند اعضا واقع در چهار راه شفا مراجعه و نسبت به ثبت نام و صدور کارت اهدای عضو اقدام کرد.

او افزود: همچینن می توان با مراجعه به سایت انجمن اهدای عضو ایرانیان به آدرس ehdacenter.ir نسبت به دریافت کارت اهدای عضو اقدام کرد.

جعفری ادامه داد: خوشبختانه با فرهنگ سازی که در زمینه اهدای عضو شده و همچنین بینش خوب مردم و همشهریان عزیز دیار کریمان شاهد هستیم هرماه بیش از ۱۰ تا ۲۰ نفر فرم ثبت نام اهدای عضو را کامل کرده و کارت اهدای عضو را دریافت می کنند.

جعفری اضافه کرد: نکته قابل توجه اینکه فرد با گرفتن کارت اهدا عضو نیت قلبی خود را به اعضای خانواده خود اعلام می نماید ولی با توجه به قوانین جمهوری اسلامی ایران فرد بالغ با دریافت کارت نمی تواند اهدای عضو نماید بلکه در صورت مرگ مغزی، بستگان درجه یک خانواده باید رضایت کتبی خود را نسبت به اهدا اعضای نزدیکان خود اعلام کنند.

 علوم پزشکی کرمان جزو دانشگاه‌های برتر در زمینه پیوند اعضا

مسئول واحد پیوند اعضای دانشگاه گفت: علوم پزشکی کرمان در بین دانشگاه های علوم پزشکی سراسر کشور جزو دانشگاه های برتر در زمینه پیوند اعضاست.

او افزود: کار برداشت عضو (کبد، کلیه و قلب) از بیمار مرگ مغزی در کرمان انجام می شود و در صورتی که بیمار در یکی از شهرستان های استان باشد و امکان انتقال بیمار به مرکز استان فراهم نباشد تیم جراح با حضور در شهرستان، عمل برداشت عضو را انجام می دهد. به عنوان مثال در حوزه دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان با اعزام تیم جراحی برداشت ارگان( کبد و کلیه ) از بیمار مرگ مغزی عمل برداشت در بیمارستان علی ابن ابیطالب (علیه السلام ) این شهر انجام  و اعضای اهدایی برای پیوند به بیمارستان افضلی پور کرمان ارسال می شود.

جعفری در مورد اهدای قلب از بیمار مرگ مغزی گفت: پس از انجام اقدامات پاراکلینیکی و اکو قلب و مشاوره با متخصصان پیوند قلب در تهران و هماهنگی های وزارت بهداشت و درمان و مناسب بودن قلب فرد دهنده، گیرنده قلب در تهران مشخص و آماده پیوند می شود، تیم جراحی برای برداشت قلب از تهران به کرمان می آیند و پس از برداشت سریعا قلب برای پیوند به تهران ارسال می شود.

ایران رتبه اول آسیا در اهدای عضو

جعفری در مورد شاخص های جهانی اهدای عضو در ایران، گفت: شاخص جهانی اهدای عضو در ایران، (یعنی تعداد سالانه اهدای عضو به ازای یک میلیون نفر جمعیت) در آغاز شروع یعنی در سال ۱۳۷۹ عدد ۰.۲ بود. این رقم در پایان سال ۹۸ به ۱۴.۳ رسید که به خاطر رشد ۷۰ برابری، زبانزد کشورهای دنیا شد و به همین دلیل، رتبه اول آسیا به ایران اختصاص یافته است.

به گفته او، ایران همچنین رتبه سی‌و یکم اهدای عضو در جهان را دارد و رتبه اول به کشور اسپانیا اختصاص دارد.

جعفری اظهار کرد: دانشگاه علوم پزشکی کرمان در سال ۱۳۹۸ با شاخص PMP ۱۱.۹ با اینکه شاخص کشوری ۱۴ بود رتبه قابل توجه ای داشت اما با شیوع کرونا این شاخص در کل کشور افت قابل توجه ای داشته که این شاخص در سال ۱۴۰۱ با ۹ مورد اهدای عضو به ۶.۹ رسیده است.

انتهای پیام




ماهیانه ۲۰ کرمانی کارت اهدای عضو دریافت می‌کنند/ ۲۱۱ اهدای عضو در استان

منبع: ایـسنا
? ماهیانه ۲۰ کرمانی کارت اهدای عضو دریافت می‌کنند/ ۲۱۱ اهدای عضو در استان