ماهان آماده پذیرایی از مهمانان نوروزی / ارمغان بهار در باغ شازده

کرمان – باغ شازده ماهان به عنوان اثر ثبت جهانی یکی از زیباترین باغ‌های ایرانی است که در ایام نوروز میزبان خیل مسافران نوروزی می‌شود. فت فتو – گروه استان‌ها: باغ شاهزاده یکی از جاذبه‌های اصلی گردشگری در استان کرمان محسوب می‌شود و یکی از هفت اثر ثبت جهانی در این استان است که هر […]

کرمان – باغ شازده ماهان به عنوان اثر ثبت جهانی یکی از زیباترین باغ‌های ایرانی است که در ایام نوروز میزبان خیل مسافران نوروزی می‌شود.

فت فتو – گروه استان‌ها: باغ شاهزاده یکی از جاذبه‌های اصلی گردشگری در استان کرمان محسوب می‌شود و یکی از هفت اثر ثبت جهانی در این استان است که هر ساله مورد توجه مسافران نوروزی قرار می‌گیرد.

باغ شهر ماهان در نزدیکی شهر کرمان قرار گرفته و در کنار باغ شازده، این شهر نیز به عنوان یکی از باغ شهرهای زیبای استان کرمان دارای پتانسیل‌های گردشگری از جمله مجموعه شاه نعمت الله، شتر گلو، تیگران و باغ‌های مملو از شکوفه می‌باشد.

این باغ در حدود چهار کیلومتری شهر ماهان و در دامنه کوه‌های تیگران واقع شده و در اواخر دوره قاجاریه ساخته شده است؛ طی ماه‌های اخیر نیز کارهای بهسازی و نورپردازی باغ برای ایجاد فضای مرفه برای مسافران در آن انجام شده است.

باغی مملو از زیبایی در عمق کویر

این باغ مساحتی قریب به ۵.۵ هکتار مساحت دارد و شامل دو مجموعه شرقی و غربی است؛ کوشک یا همان عمارت‌های آن بسیار زیباست و به صورت ۲ آشکوبه ساخته شده و سر در آن از معماری زیبایی برخوردار است که آن را از سایر باغ‌های ایرانی متمایز و ممتاز می‌سازد.

حوضچه‌های این عمارت به صورت پلکانی ساخته شده و فواره‌های آن چشم هر بیننده‌ای را نوازش می‌دهد.

فواره‌های زیبای باغ شاهزاده بر اساس اختلاف ارتفاع و نه هیچ نیروی دیگری فعال هستند که این خود دلیلی بر هوش و ذکاوت مردمان کرمان زمین است.

طول باغ شاهزاده کرمان ۴۰۷ متر و عرض آن ۱۲۲ متر است و بزرگترین باغ تاریخی ایرانی محسوب می‌شود. این باغ همه ساله و به ویژه در فصل بهار شاهد بازدید تعداد بی شماری از گردشگران از نقاط مختلف کشور است.

این باغ ابتدا به دستور محمد حسن خان سردار ایروانی حاکم وقت کرمان ساخته شد و بنای درون آن بعداً توسط عبدالحمید میرزا ناصرالدوله حاکم کرمان طی ۱۱ سال حکمرانی وی از سال ۱۲۹۸ ه. ق تا ۱۳۰۹ ه. ق ساخته شد و با مرگ وی نیز بنای آن نیمه تمام رها شد.

گفته می‌شود وقتی خبر مرگ ناگهانی حاکم را به ماهان می‌برند، بنایی که مشغول تکمیل سردر ساختمان بود تغار گچی را که در دست داشته محکم به دیوار کوبیده و کار را رها کرده و فرار می‌کند. به همین علت جاهای خالی کاشی‌ها را بر سردر ورودی می‌توان دید. تاریخ بنای باغ ۱۲۷۶ خورشیدی است.

تلفیقی از گل و درخت و آب

این باغ در دل کویر کرمان و در حومه باغ شهر گردشگری ماهان قرار گرفته و تلفیقی از گل و درخت و آب در این بنای تاریخی فضایی را ساخته است که هر بیننده را محصور می‌کند.

وجود ده‌ها حوض طبقاتی در میانه این باغ و آب همیشه جاری آن رویایی را در ذهن هر بیننده ایجاد می‌کند وصف ناشدنی و این همان رمز زیبایی و صلابت این بنا و هنر معماران کرمانی است.

منبع آب سرشار این باغ از قنات معروف تیگران است که از دامنه‌های کوه‌های جوپار سرچشمه گرفته است و با طی مسافتی زیاد از بالای باغ وارد شده و با استفاده از شیب ۴.۶ درجه‌ای زمین آب مورد نیاز باغ را تأمین می‌کند.

نگاهی به معماری باغ

بر فراز این باغ عمارت و شاه نشین ساخته شده است که خود مملو از زیبایی و معماری اصیل ایرانی است اما متأسفانه به دلیل بی توجهی در نگهداری این بناها نقاشی‌های داخلی بنا از بین رفته است و در حال حاضر اثری از آن باقی نمانده است هم اکنون نیز قیمت اعظمی از شاه نشین این بنا به عنوان رستوران و نمایشگاه صنایع دستی در اختیار گردشگران داخلی و خارجی قرار گرفته است.

ماهان آماده پذیرایی از مهمانان نوروزی / ارمغان بهار در باغ شازده

در بالا ترین قسمت باغ و در کنار شاه نشین باغ بزرگی از درختان مختلف وجود دارد که در کنار درختان کهنسال و درختان میوه نیز خود نمایی می‌کند و در حقیقت سیستم آبرسانی این بنا از همین قسمت پایه گذاری شده است.

در روبروی ساختمان مشرف بر باغ نخستین حوض بزرگ همراه با گل کاری محصور کننده واقع شده است و این حوض‌ها به صورت پلکانی تا انتهای باغ ادامه دارد و دهها آبشار را به وجود آورده که بر زیبایی این بنا افزوده است.

در دو سمت حوض‌ها نیز دو باغ بزرگ از وجود دارد که از قسمت فوقانی تا انتهی باغ که هم اکنون درب ورودی است ادامه دارد و از دو سمت حوض‌ها نیز دو راه پلکانی به درب ورودی ختم شده است و در کناره‌های باغ صدها حجره وجود دارد.

در نهایت در هر دو سوی درب ورودی باغ دو حوض بزرگ طراحی شده است که بر زیبایی این باغ زیبا افزوده است.

بناهای ورودی و شاه نشین هر دو در دو طبقه مجاز ساخته شده‌اند اما نکته قابل توجه در این باغ استفاده از درختانی است که در فصل‌های مختلف تلفیقی از رنگهای منحصر به فرد را در باغ ایجاد می‌کنند.

از سوی دیگر این باغ را می‌توان از باغ‌های چهار فصل به شما آورد به گونه‌ای که در هر فصل سال نمایی خاص به خود می‌گیرد و بر زیبایی باغ می‌افزاید.

باغ شازده در مسیر گردشگری کرمان قرار گرفته است

نکته قابل توجه در خصوص این باغ قرار گرفتن باغ شازده در مسیر گردشگری کرمان است که شامل ارگ بم، ارگ راین، کویر لوت، باغ شازده و در نهایت شهر کرمان که مرکز بناهای تاریخی این استان است می‌شود.

استفاده از معماری بی نظیر طبقاتی در این باغ به گونه طراحی شده است که باغی جدید در انعکاس آب حوض‌های طبقاتی در دید بیننده نمایان است و در حقیقت از آن به عنوان تلفیقی از باغ و آب و آینه نام برده می‌شود.

آماده پذیرایی از مسافران در باغ شازده هستیم

مدیرکل میراث فرهنگی کرمان در گفتگو با فت فتو ضمن دعوت از هموطنان برای بازدید از باغ شازده می‌گوید: طی ماه‌های اخیر کار لایروبی و همچنین نورپردازی این باغ انجام شده است.

فریدون فعالی افزود: سعی شده است با نور پردازی حرفه‌ای در این باغ زمینه برای گردشگری در شب در این مهیا شود.

وی عنوان کرد: کار بهسازی و پاکسازی اطراف باغ نیز انجام شده و این مکان گردشگری آماده پذیرایی از مسافران نوروزی است.

وی افزود: در شهر ماهان مکان‌های گردشگری متعددی نیز وجود دارد که در قالب واحدهای بومگردی اداره می‌شوند و در ایام نوروز بازرسی‌های متعددی از نحوه خدمات دهی به مسافران انجام می‌شود.

کد خبر ۵۷۳۶۷۶۳




ماهان آماده پذیرایی از مهمانان نوروزی / ارمغان بهار در باغ شازده

منبع: مــهر
? ماهان آماده پذیرایی از مهمانان نوروزی / ارمغان بهار در باغ شازده